Snøkrystall Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Vi har veldig lyst på Pachelbel's Canon som inngangsmarsj i kirken, men vi har bare hørt den med strykere og er usikker på om det blir fint hvis vi får noen til å spille den på piano. Noen som vet/har hatt denne i kirken?
Rosalie Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Det er en Canon med fire Canon-stemmer, så det bør vel spilles med mer enn to hender... Ellers blir dynamikken i stykket helt ødelagt. Man kan ha 4 strykere, 3 strykere og piano, 4 messingblåsere, 4 gitarer, etc.
Gjest Olava Skrevet 8. mai 2007 #4 Skrevet 8. mai 2007 Det er fullt mulig å spille den på piano, det blir samme prinsipp som mangestemte fuger, som ofte er komponert for piano/orgel. Ti fingre er nok! Forutsetningen er selvsagt at det finnes et arrangement for piano, og det tror jeg nok det gjør. Lykke til! P. S. Er den ikke litt trist som brudemarsj?
Gjest Olava Skrevet 8. mai 2007 #5 Skrevet 8. mai 2007 Det er en Canon med fire Canon-stemmer, så det bør vel spilles med mer enn to hender... Ellers blir dynamikken i stykket helt ødelagt. Man kan ha 4 strykere, 3 strykere og piano, 4 messingblåsere, 4 gitarer, etc. ← Unnskyld, Wadjet! Det var ikke meningen å overkjøre deg! En riktig god pianist vil kunne få frem dynamikken i de forskjellige stemmene, men er er veldig enig med deg i at det ville vært best med ett instrument til hver stemme.
-Alvildebrud- Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 P. S. Er den ikke litt trist som brudemarsj? ← Synes du det? Synes den er så fantastisk nydelig (vel ja, kanskje litt vemodig) og vakker...
Snøkrystall Skrevet 8. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2007 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skal høre med pianisten i kirken om han kan spille den enten på piano eller orgel. Jeg syns forøvrig ikke at den er trist, jeg syns den er vakker!
Gjest Olava Skrevet 8. mai 2007 #8 Skrevet 8. mai 2007 Ja!!! For all del, den er virkelig vakker. Jeg forbinder vel inngangsmarsjer med mer "feiende" musikk. :rosasmil: Men man kan vel ha vemodig, vakker musikk også. Det beste er om man får det som man ønsker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå