Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av sfo og rotet deres. Nå har vi mistet gummistøvlene hennes også. Fredag for en uke siden kom hun hjem med et digert blå merke på armen. Hun fortalte at x hadde slått henne. Nylig hadde noen barn trampet på drikkeflasken hennes og slengt den ut i skolegården. Sfo har selvsagt ikke sett noenting. Vi har mistet flere dyre klær der. De må dele en trang garderobeplass med flere andre barn. Det har hendt at de sender feil barn hjem. Det er alt for liten plass der og et voldsomt støynivå om ettermiddagen når alle er inne.

Nå har i tillegg to av hennes venninner sluttet, men de har mammaer som er hjemme. Det er ikke så bra miljø der, og jenta mi går en del for seg selv.

Hun begynner i 3.klasse etter sommerferien. Er det uansvarlig av oss å la henne være alene hjemme, i hvert fall i løpet av det skoleåret? Hvis hun selv vil? Det blir da fra kl. 13.20 og til vi kommer hjem ca. 16.00. Litt lenge. Men jeg jobber i nærmiljøet og kan komme til henne fort dersom det er noe.

Broren skal begynne til høsten, og jeg vil helst at han går der minst mulig også. Kan jeg la de to gå sammen hjem og være alene den tiden? Kanskje ikke med det samme, men i løpet av det skoleåret? Eller blir det for mye ansvar på den eldste....?

Noen med lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tabby
Skrevet

Erfaringer om surr og rot har jeg ikke. Men datteren min sluttet på sfo i slutten av 1. klasse. Nå jobber mannen min skift, så det er ikke hver uke hun får lange dager. Og naboen er hjemmeværende om det er noe hun må ha hjelp til. Ellers kan hun ringe meg, pappaen eller stefaren sin. Datteren min går i 3. trinn nå og det har gått veldig greit.

Hun synes det er kjekt å få litt tid alene hjemme uten lillebroren som maser og sånn. Og de dagene hun vil gjøre noe så går hun hjem med sekken, ringer oss og spør om det er greit og tar sykkelen eller går på besøk til venninner. Det er flere i klassen hennes som har begynt å være hjemme alene etter skolen også i løpet av dette skoleåret. Og 4 klasse er jo siste året de kan bruke sfo, så det er jo greit å begynne å gradvis venne dem til det fra nå og utover ville jeg tenkt.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg lurer litt på det samme. Ikke fordi eldstemann ikke trives på sfo, men fordi jeg ser at han klarer seg greit hjemme. I dag går han hjem halv tre, er hjemme i tre-tiden, jeg kommer en halvtime senere. Han trives med å være hjemme alene, låser seg fint inn, ringer meg hvis det er noe, og har ofte med seg kamerater.

Jeg tror dette må vurderes særskilt. Barn er forskjellige, men jeg tror at dersom hun selv vil og føler seg trygg alene, dersom hun kan ringe og klarer å låse seg inn - er det ingenting i veien for at de begynner å være alene en liten stund på ettermiddagen. Man kan sette frem knekkebrød, så de kan smøre selv, ha frukt stående o.l. dersom de er sultne.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Min datter sluttet på SFO i september i 3. klasse, da ville hun ikke dit mer. Og siden det var en kun en time fra hun kom hjem til storebror også kom hjem og en time alene var greit syntes hun. Og siden har vi ikke sett oss tilbake.

Det er så stor forskjell på SFO-tilbudet rundt omkring i landet, hos oss var/er det kun et oppbevaringssted.

Skrevet

Det kommer vel helt an på barnet, liker hun og være hjemme alene noen timer, er det vel ikke noe problem

Skrevet

Min elsdte holdt ut til slutten av tredje klassen, men da var det nok. Både for henne og meg. Mye rot, mistet mange klær ( og ja, alt av klær er merket grundig...) ingen oversikt over hvor ungene er og ingen mulighet til leksehjelp. Da min elsdte begynte i tredje begynte minstemann i første. Og på slutten av året gav vi opp, ungene gikk hjem sammen og var alene hjemme til jeg var ferdig på jobb. De hadde mulighet til ringe meg, besteforeldre var stort sett hjemme i huset ( vi bor i generasjonsbolig) og flere av naboungene gikk også hjem samtidig. Vi har i hvertfall ikke savnet SFO-dagene....

Skrevet

Synd at du har så dårlig erfaring med SFO. Her hos oss er vi veldig heldige. Skolen er liten, få barn på SFO og svært gode og ansvarlige assistenter som jobber der.

Jenta mi skal begynne i 3. klasse til høsten. Jeg har også vurdert å la henne gå hjem alene noen ganger, rett og slett for å begynne å trene henne opp til å være litt alene. Hun har selv lyst til dette. Likevel vil jeg fortsette å ha SFO-plass til henne, både fordi det ikke er så kjekt å komme hjem til tomt og kaldt hus om vinteren, og fordi vi da har en retrett-mulighet hvis det ikke går så bra.

Her vi bor har vi to tilbud på SFO; et fullt tilbud og et som gjelder inntil 14 timer i uka. Vi har det siste.

Skrevet
Synd at du har så dårlig erfaring med SFO. Her hos oss er vi veldig heldige. Skolen er liten, få barn på SFO og svært gode og ansvarlige assistenter som jobber der.

Jenta mi skal begynne i 3. klasse til høsten. Jeg har også vurdert å la henne gå hjem alene noen ganger, rett og slett for å begynne å trene henne opp til å være litt alene. Hun har selv lyst til dette. Likevel vil jeg fortsette å ha SFO-plass til henne, både fordi det ikke er så kjekt å komme hjem til tomt og kaldt hus om vinteren, og fordi vi da har en retrett-mulighet hvis det ikke går så bra.

Her vi bor har vi to tilbud på SFO; et fullt tilbud og et som gjelder inntil 14 timer i uka. Vi har det siste.

Ja, du sier noe. Jeg tror jammen jeg skal vurdere halv plass til henne. Så behøver vi ikke betale så mye for det dårlige tilbudet, i hvert fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...