Gjest Skrevet 7. mai 2007 #1 Skrevet 7. mai 2007 Så ber jeg vel egnetlig om og bli skutt her, men nå har jeg sett ørten tråder de siste dagene om at barn ikke burde ha godteri, saft, vel alt som egentlig inneholder sukker og jeg lurer rett og slett på hvorfor? Greit nok at det er usunt, men det virker her som om dere på død og liv ikke vil få i ungen deres sukker. Hva er egentlig grunnen? Jeg vokste opp med og kun spiste nugatti på brødskivene, (jeg var en kresen liten unge) alt av penger jeg fikk gikk vel til godteri, jeg viste automatisk etter en stund hvor all sjokoladen til bestemor var og fikk nok en hver gang vi var der (sånn en gang i uka).. Vedder på at flere av dere har vokst opp på samme måten som meg, og det er neppe noe galt med dere. Hvertfall ingeting galt med meg.. Men eneste forskjellen jeg kan tenke fra før til å er rett og slett at barna ikke får leke som før. Kanskje vi "eldre" kunne få i oss mere sukker siden vi fikk rase fra oss, noe dagens barn hvertfall ikke får på skolen/barnehagen.
Arkana Skrevet 7. mai 2007 #2 Skrevet 7. mai 2007 Jeg vet om flere på min alder som vokste opp på nugatti og null grønnsaker, mange av dem er sunne, friske og veltrente voksne. Problemet er at det er lett å si i voksen alder at "det gikk jo bra", men når de var barn og man tok den avgjørelsen å la dem spise nugatti hver dag og få fri tilgang til snop så visste man faktisk ikke hvilke vaner som ville bli værende eller ikke. Ja, kanskje blir barna som vokser opp på søtsaker sunne voksne de også, men det vet man ikke, så hvorfor ta sjansen?
Amanlis Skrevet 7. mai 2007 #3 Skrevet 7. mai 2007 Jeg skal ikke slakte deg TS, jeg forstår tankegangen din, men jeg er ikke enig med deg. Mamma forteller at da jeg og søsknene mine gikk på skolen blei de frarådet å sende med oss matpakke med sjokoladepåleggog syltetøy for det ble så mye uro i klassen. Forskjellen fra den gangen er vel at det er satt mer forkus på sunt kosthold for barna i dag. Mange barn som spiser sukker før de kommer på skolen, eller i barnehagen, blir mer urolige. Når man er urolig blir man ukonsentrert og læringskurven blir dårligere, det sier seg selv. I dag er barn mer passive, dermed er de også mer utsatt for f eks diabetes.
Gjest Elastica Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Årsaken til at man ikke skal spise sjokolade og godteri? Kort og godt at det er veldig usunt for kroppen, det medfører dårlig tannhelse, man kan lett utvikle diabetes 2 og andre livsstilsykdommer. Dessuten er det større sjanse for å legge på seg, med de ulempene dette medfører. Dette er gode nok grunner for meg. Hvis du har vokst opp på snop og nugatti, og ikke har tatt skade av det i form av overvekt eller annet, tror jeg du kan anse deg selv som heldig. Den sjansen ville ikke jeg tatt med mine barn. Dessuten prøver jeg å leve sunt selv, og vil gjerne overføre gode vaner til barna mine. Men for all del; alt med måte, i vårt hus er det lørdagssnop hver uke og nugatti av og til i ferien. Og da er de ekstra glade for å få det. Og angående det du skriver om å være kresen: Håpet mitt er at ungene skal like all slags mat. Det tror jeg er mulig dersom man stiller litt krav når de er små. Ingenting er verre enn voksne som ikke liker forskjellig typer mat, syns jeg. Endret 7. mai 2007 av Elastica
Furstina Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Jag vill att mina barn ska få i sig energi från MAT och inte tomma kolhydrater som finns i sötsaker. Dessutom vill jag att de äter sig mätta på mat som ger dem vitaminer och mineraler också. Genom att ge sonen leverpastej på smörgåsen får han till exempel i sig järn. Nugatti innehåller mig veterligen inte särskilt mycket järn. Inte heller gör sylt eller marmelad det. Nötter innehåller i och för sig bra fetter som kroppen mår bra av, men nötter eller produkter med nötter i vill inte jag ge till mina barn för tidigt med tanke på allergirisker. För EGEN del vet jag att jag mycket väl kan äta godis eller chips till lunch och dricka läsk till. Jag blir mätt på det. Men jag får en stegrande energikurva, som följs av trötthet och nytt sötsug inom två timmar. Jag får också dålig hy av allt för mycket socker och dålig kost. Jag får dålig ork. Äter jag i stället havregrynsgröt med fullkorn och lingon till blir jag mätt längre, får mindre sötsug och min tarm mår bra av att arbeta med fibrerna. Mange barn som spiser sukker før de kommer på skolen, eller i barnehagen, blir mer urolige. Når man er urolig blir man ukonsentrert og læringskurven blir dårligere, det sier seg selv. I dag er barn mer passive, dermed er de også mer utsatt for f eks diabetes. ← Enig i det Årsaken til at man ikke skal spise sjokolade og godteri? Kort og godt at det er veldig usunt for kroppen, det medfører dårlig tannhelse, man kan lett utvikle diabetes 2 og andre livsstilsykdommer. Dessuten er det større sjanse for å legge på seg, med de ulempene dette medfører. Dette er gode nok grunner for meg. Hvis du har vokst opp på snop og nugatti, og ikke har tatt skade av det i form av overvekt eller annet, tror jeg du kan anse deg selv som heldig. Den sjansen ville ikke jeg tatt med mine barn. Dessuten prøver jeg å leve sunt selv, og vil gjerne overføre gode vaner til barna mine. Men for all del; alt med måte, i vårt hus er det lørdagssnop hver uke og nugatti av og til i ferien. Og da er de ekstra glade for å få det. Og angående det du skriver om å være kresen: Håpet mitt er at ungene skal like all slags mat. Det tror jeg er mulig dersom man stiller litt krav når de er små. Ingenting er verre enn voksne som ikke liker forskjellig typer mat, syns jeg. ← Enig i de också.
Gjest Frysepulver Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Sjokoladepålegg og syltetøy er pålegg forbeholdt helgene. Godteri i ny og ne i ukedagene går sikkert bra, men ikke daglig eller ukentlig, nei!
aline Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 Det vil alltid finnes noen som kan vokse opp på/leve på sukker og fett uten at de rammes verken av fedme, sukkersyke eller andre sykdommer relatert til usunt kosthold. Det at det finnes slike som deg ts, som altså fint kan gjøre dette uten at det vises på blodprøver og ikke slår ut negativt, er jo flott for dere, men det betyr ikke at barna dine kan det samme. Sukkersyke er en sykdom som etterhvert har blitt en livsstilssykdom for veldig mange, den kommer av en kombinasjon av dårlig kosthold og for lite mosjon, det kan ikke påståes at man er garantert en sunn helse selv om man spiser tonnevis med sukker, så lenge man bare trener mer. Vi fikk ikke nugatti i ukedagene når vi var små, ei heller brus eller annet snop, det var noe som kun hørte helgen og lørdagsgodtet til, det er en livsstil jeg trivdes med og som jeg vil føre videre til mine barn når jeg får, og det er en livsstil jeg prøver å holde meg til nå som voksen også, selv om jeg trener mye.
T@nte Sofie Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Hvorfor tillegge barna slike uvaner mens de ennå er så små at de fortsatt kan veiledes til et sunt kosthold ? Det er når man er små man legger grunnlaget for resten av livet videre og å starte da med en solid dose sukker til hverdags, det er rett og slett uklokt. Det er jo også slik man får kresne unger, som "ikke liker" både det ene og det andre. Å pøse på med sukker er ikke bra og bør være noe som er forbeholdt helgekos, mye sukker fører til mer oppspilte og urolige unger og er ikke bra for kroppen til hverken små eller store.
Furstina Skrevet 7. mai 2007 #9 Skrevet 7. mai 2007 Appropå ungar som "ikke liker" det ena eller det andra så brukar min son ibland säga "Nej, usch. inte deeeet. Jag gillar bara pasta och korv - och fisk" när han är trött och hungrig men efter en sked eller två med mat så går det ner. Ibland är blir han till och med så glad att han (inställtsamt) frågar "Vem har lagat den här goda maten??" Jag har svårt att se varför jag ska servera något till barnen som vi själva inte äter? Jag har till exempel inte hamburgerdressing hemma, eller chokladsås, det har jag aldrig haft. Varför skulle jag köpa det nu bara för jag fått barn, när jag har andra sunda och goda alternativ som en del i min vardag som jag gärna vill lära barnen att äta i första hand?
Gjest Vilja :-) Skrevet 7. mai 2007 #10 Skrevet 7. mai 2007 Jeg ville aldri tatt sjansen på å innføre ukritiske mengder av sukker i barns kosthold. Barn er under utvikling, mentalt og fysisk, de trenger næring, ikke bare vomfyll. På samme måte som de trenger fysisk aktivitet, intellektuell stimuli og emosjonell støtte, er kostholdet en viktig faktor for at utviklingen skal gå i optimal retning. Konsekvensene av høyt sukkerinntak i barndommen vises kanskje ikke i tenårene eller tidlig voksen alder, det kan vises først etter mange år. Det er summen av alt det negative du utsetter helsa di for som utgjør en risiko, og foreldre bør ta sunne valg på velgne av barna sine, selv om foreldrene selv kanskje smører nugatti på brødskiva. Isåfall får de spise brødskiva ute av syne for barna sine.
rangi Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 Jeg er helt enig i at man ikke skal begynne å kjøpe hamburgerdressing og sjokoladesaus bare fordi man har fått barn. Det finnes ikke i skapene mine, og ikke har jeg planer om å kjøpe det heller. Når det gjelder Nugatti så er barna her ganske bortskjemte på det, dessverre. Men, det pussige er at når jeg foreslår leverpostei og agurk på skiva, eller en yoghurt eller et eple, så vil de heller ha det. Foreslår jeg Nugatti, vil de ha det. Så, jeg har ganske enkelt sluttet å sette fram Nugattiboksen på bordet, og det virker som om de har glemt hele boksen:) Ikke kjøper jeg det heller, men far i huset er litt mindre konsekvent dessverre, og det kan irritere meg litt til tider. Som vi har diskutert på en annen tråd her inne, så ser jeg ikke noe galt i lørdagsgodt, men til hverdags syns jeg man skal prøve så godt man kan å gi barna sunn og god mat, slik at de lærer seg til et variert kosthold og unngår de nye livstidssykdommene som dessverre alt for mange unger i dag har fått. Brus og godteri prøver jeg å unngå i løpet av uka i hjemmet, men jeg er jo ikke dummere enn at jeg vet at de kjøper godteri på bensinstasjoen.
Gjest Eir Skrevet 7. mai 2007 #12 Skrevet 7. mai 2007 Jeg tror man bør se an ungene litt også, er de mye i aktivitet, og har høy forbrenning, så trenger de mer sukker og fett enn stillesittende unger. Jeg synes man bør holde godteri til helgene, men noe søtt pålegg kan man få på ukedagene også. Den viktigste grunnen til å begrense det noe er for meg at jeg ville oppmuntret til variasjon. Selv hadde jeg fri tilgang til både prim og sjokoladepålegg da jeg var liten, men ville bare ha det i perioder, fordi jeg hadde lært at det er mye annet som er godt å ha på skiva også.
Gjest Silmarill Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 Jeg tror man bør se an ungene litt også, er de mye i aktivitet, og har høy forbrenning, så trenger de mer sukker og fett enn stillesittende unger. Jeg synes man bør holde godteri til helgene, men noe søtt pålegg kan man få på ukedagene også. Den viktigste grunnen til å begrense det noe er for meg at jeg ville oppmuntret til variasjon. Selv hadde jeg fri tilgang til både prim og sjokoladepålegg da jeg var liten, men ville bare ha det i perioder, fordi jeg hadde lært at det er mye annet som er godt å ha på skiva også. ← Skriver under på ditt innlegg (du er klok som vanlig i dine svar ) Jeg fikk ikke sjokoladepålegg da jeg var liten, sønnen min kunne få det av og til ved spesielle anledninger da han var liten! Jeg tenker på en ting av de som (forståelig nok ikke gir sjokoladepålegg daglig) til sine små poder! Hva med prim, syltetøy, brunost, honning da? Er det mere godtatt? (spør om det samme inne på en annen tråd også)
Furstina Skrevet 7. mai 2007 #14 Skrevet 7. mai 2007 Återigen - det handlar om vanor och vad jag, min man, vår familj och våra barn är och blir vana till. Chokladpålägg är inte en svensk vana och jag har otroligt svårt att se det som ett "pålägg" - för mig är det ren choklad = gotteri och otänkbart att ha på smörgåsen. Möjligen på ett kex till fika en solig söndag när vi är på ferie. Jag har inte heller prim, sylt eller marmelad på smörgåsarna - för jag tycker det är för sött. Jag gillar inte det till mat. Så det är inte naturligt att ställa fram på bordet. Vi tar det ibland på riskakor till fika - i stället för kakor. Honung har jag inte heller på smörgås - så det är inte heller något naturligt val. Pålägg som vi har är gul hårdost, brunost (mest mannen min), leverpastej (sonens favorit), kaviar ibland, köttpålägg, keso och avocado ibland, tomat och sallad, gurka, ruccolasallad på osten, makrell i tomat. Mannen kan dessutom ha någon räksallad eller liknande för sina kvällssmörgåsar efter jobbet.
Gjest beekeeper Skrevet 7. mai 2007 #15 Skrevet 7. mai 2007 Jeg hadde også disse vanene som deg, trådstarter. Og det hadde jeg til jeg ble 19 også! Så sa det pang og jeg ble syk! Jeg skjønner tankegangen da, kjenner mange som har dårlig kosthold som ikke er syk av den grunn. Men de er slappe, har liten energi, orker ikke mye.. Og de kan bli syke til slutt. Jeg tenkte også sånn før jeg ble syk, at det ikke var så viktig.. Nå vet jeg bedre. Hadde jeg visst at jeg kunne bli så syk hadde jeg skiftet kosthold for lenge siden. Når jeg får barn, blir det ikke mye godteri i ukedagene nei.. Men man skal jo ikke være helt nazi eller. Litt nugatti på brødskiven og godteri på lørdager må jo selvfølgelig være greit! Så lenge man spiser ordentlig til vanlig (matpakke, sunn middag) så skader det ikke med litt snop iblant.
Gjest silkesvarten Skrevet 7. mai 2007 #16 Skrevet 7. mai 2007 Så ber jeg vel egnetlig om og bli skutt her, men nå har jeg sett ørten tråder de siste dagene om at barn ikke burde ha godteri, saft, vel alt som egentlig inneholder sukker og jeg lurer rett og slett på hvorfor? Greit nok at det er usunt, men det virker her som om dere på død og liv ikke vil få i ungen deres sukker. Hva er egentlig grunnen? Jeg vokste opp med og kun spiste nugatti på brødskivene, (jeg var en kresen liten unge) alt av penger jeg fikk gikk vel til godteri, jeg viste automatisk etter en stund hvor all sjokoladen til bestemor var og fikk nok en hver gang vi var der (sånn en gang i uka).. Vedder på at flere av dere har vokst opp på samme måten som meg, og det er neppe noe galt med dere. Hvertfall ingeting galt med meg.. Men eneste forskjellen jeg kan tenke fra før til å er rett og slett at barna ikke får leke som før. Kanskje vi "eldre" kunne få i oss mere sukker siden vi fikk rase fra oss, noe dagens barn hvertfall ikke får på skolen/barnehagen. ← du blir ihvertfall ikke skutt av meg... mine barn spiser oxo nugatti og sjokade på skiva..... og det gjør jeg og innimellom.. ser ikke noe galt med det..... og jeg vokste oxo opp med nugatti på skiva nesten hele tiden.. det var min favoritt.. og jeg er enda den dag i dag sunn og frisk.....
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #17 Skrevet 7. mai 2007 Eneste jeg syntes er virkelig rart når jeg tenker over det er at den eneste i vennegjengen fra barneskolen, så er hun som nå er den overvektige den som ikke fikk brus/godteri/o.s.v. mens hun var liten.. Foreldrene hennes var veldig strenge på dette med sukker siden moren ikke tålte det. Men jeg spiser da annet og selv om jeg vokste opp med godteri og brus.. Kresen hadde jeg nok blitt uansett, hvertfall ettersom alt som ser ekkelt ut smaker ekkelt
Gjest =tentacle= Skrevet 7. mai 2007 #18 Skrevet 7. mai 2007 Jeg tror man bør se an ungene litt også, er de mye i aktivitet, og har høy forbrenning, så trenger de mer sukker og fett enn stillesittende unger. Jeg synes man bør holde godteri til helgene, men noe søtt pålegg kan man få på ukedagene også. Den viktigste grunnen til å begrense det noe er for meg at jeg ville oppmuntret til variasjon. Selv hadde jeg fri tilgang til både prim og sjokoladepålegg da jeg var liten, men ville bare ha det i perioder, fordi jeg hadde lært at det er mye annet som er godt å ha på skiva også. ← Med mindre man snakker om type 1-diabetikere med føling, har jeg ikke hørt om ett eneste barn med et normalt liv som trenger høykonsentrert tilførsel av sukker. Trenger barnet flere kalorier, øker man mengden normal mat, ikke nugatti. Raske karbohydrater gir en ugunstig blodsukkerprofil og tilfører ikke næring. Trenger ungen snop for å holde vekten oppe med det aktivitetsnivået det har, er det noe galt fatt et sted.
Plym Skrevet 7. mai 2007 #19 Skrevet 7. mai 2007 Eneste jeg syntes er virkelig rart når jeg tenker over det er at den eneste i vennegjengen fra barneskolen, så er hun som nå er den overvektige den som ikke fikk brus/godteri/o.s.v. mens hun var liten.. ← Hva mener du egentlig med dette, da? At sukker og fett ikke egentlig er fetende?
venus* Skrevet 7. mai 2007 #20 Skrevet 7. mai 2007 Hva mener du egentlig med dette, da? At sukker og fett ikke egentlig er fetende? ← Det er da klart at egenopplevde erfaringer teller mye mer enn all verdens objektive kunnskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå