Gå til innhold

Når begynte dere å gi barna godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de løpende diskusjonene er det mye snakk om naive småbarnsforeldre som er restriktive på å gi barna godteri og foreldre til eldre barn som forteller at fra en viss alder har man ikke lenger kontroll på hva barna spiser.

Når fikk barna deres smake godteri for første gang? Når innførte dere lørdagsgodt? Var det en forskjell på første og påfølgende barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Førstemann var vel nærmere tre år før jeg begynte med lørdagsgodt i form av en is. Deretter kom det gradvis- de blir jo eksponert for godteri hos venner og familie som vil være snille (selv om det ikke nødvendigvis er så velkomment...).

Etterhvert har de fått sin vanlige lørdagsgodt-rytme, med litt ekstra til fest eller bursdag. Men jeg gir minst mulig hjemme egentlig, fordi de får så mye "overalt" ellers. Men litt godteri til lørdags-barne-TV synes jeg er helt greit. Det er det dagelige kostholdet som teller.

Forskjell på første og etterfølgende barn?

Så absolutt :ler:  Helt umulig å behandle minstemann på samme måte som den eldste, når storesøsken sitter og koser seg med godteri og gjerne vil dele. Minsten fikk vel sin første bittelille sjokoladebit før han var året gammel :sjenert:

Men igjen, jeg synes ikke en godtedag fra eller til gjør noe spesielt, jeg. Da er det verre med all den sjokolade-maten som pøses på i hverdagen- Nugatti, SjokoCrisp, Nesquick frokostblanding... Jeg er streng på det at skal de spise sjokolade, skal det være til kos, ikke til mat.

Men dette er jo forskjellig fra familie til familie. Tror ikke noe er mer "riktig" enn noe annet, så lenge barna ikke stapper seg med godteri daglig. :)

Helt enig. Er helt sjokkert når jeg hører at barn får nugatti på skivene hver dag. Barna mine forteller at det er en på deres avdeling i barnehagen som har nugatti til frokost i barnehagen (frokost har de med selv) hver dag.. Dette er en sukkerfri barnehage..

Oppgitt..

Gjest Elastica
Skrevet

Hos oss var den eldste nærmere tre år før han ble introdusert for godteri. Lørdagsgodt ble innført når de begynte å se barne-tv, jeg kan tenke meg det var i 3 1/2 års alder. Nummer to var på dette tidspunkt halvannet år, og fikk vel sin første dose samtidig som eldstemann. Jeg synes det var vanskelig, om ikke umulig, å følge de samme prinsipper med de påfølgende barna. Tredjemann fikk snop til barne-tv omtrent fra samme alder som mellomste.

Jeg tror det er det daglige som teller, så her er det ikke tilbud om nugatti, sjokomelk, chococrisp e.l. - heller ikke i helgene. Som pålegg får de velge kun en skive med syltetøy, kanskje litt honning i helgene. Så den lille skålen med godteri er til stor glede hver lørdag - og det har jeg tenkt å fortsette med.

Skrevet

Når fikk barna deres smake godteri for første gang?

Sonen var nog 2½ första gången han fick smaka på choklad och godis. Han har fått två tablettaskar under förra hösten som han inte ätit upp.

Halstabletter typ Läkerol får han ibland när han är hostig eller vid annat tillfälle. Vi pratar om en tablett, max två samma dag. Har också fungerat som muta/belöning för att få ge febermedicin i rumpan en gång.

Sonen var 1 år när han fick tårta/kake första gången och tyvärr fick han serverat glass/is på dagis när han var drygt året, jag hade velat vänta tills minst 1½ år innan dess. Han var 2½, nästan 3 år första gången han fick is på pinne.

Når innførte dere lørdagsgodt?

Har inte infört det. Vill inte införa. Sonen är 3 år coh 4 månader i dag

Var det en forskjell på første og påfølgende barn?

Lillasyster är bara 6 månader men jag vet att det kommer vara skillnad. Barnen är olika, och det finns redan ett äldre barn i huset.

Men jag/vi kommer ta samma argument med henne. "När du är 3 år får du smaka på popcorn", du är för liten nu. Och försöka undvika att ge storebror just popcorn eller godis när han håller det framför hennes ögon.

När du är lika gammal som XY (ca 18-19) då får du också dricka öl.

Gjest Silmarill
Skrevet

Barna dine er forholdsvis veldig små enda da!

Tviler på at du egentlig klarer å følge den "stramme" linjen der når barna dine blir større! Snakker av erfaring jeg altså!

Flott om du klarer det og det er en fin innstilling du har Furstina, men....ja,ja, vent å se ;)

Hva fikk du som lørdagsgodt da du var barn foresten?

Skrevet

Jag är övertygad om att den strama linjen kommer bli mindre stram allt som barnen växer. Och att det kommer nåt tillfäll där de får frossa "tills de spyr" av både det ena och det andra.

Ska inte avspåra den här tråden med allt för mycket av mina minnen men jag var ju barn på 70-talet och 80-talet:

Lördagsgodis fick inte jag men jag minns att vi ibland (tänker ca 5-6-7-8 år) fick PimPim-askar (tablettask), någon liten chokladbit, russinaskar, klubba/kärlighet, dumleklubba. Inte allt på en gång då. Jag och grannbarnen fick en påse att dela på när det var "fest", vi fick dela på en 33 cl läsk jag och min kompis. De hade läsk hemma det hade inte vi till vardags. Till Melodifestivalen var det fest! Då var det popcorn och saft (hemkokt så klart). Och kanske vid 7 års ålder (?) minns jag hallonremmar. Annars var det ofta hembakta bullar och kakor. Fruktsallad var också stort (slutet av 70-talet). Och kanske glass mer än godis?

Påskägg med typiskt påskäggsgodis och en Alladin ask till jul stående på bordet - som man måste fråga innan fick ta ur.

Som 3-4 åring var mitt största begär i butiken persilja :ler: Jag var galen i det men godis fick jag inte på begäran minns jag.

Chips, ostbågar, läsk hemma, godis i lösvikt tror jag blev "vanligt" när jag var ca 10-12. Men inte på lördagarna utan de helger vi hade besök eller om vi var på tur eller på övernattning.

Gjest Mayamor
Skrevet

Eldstemann var nesten 3 år. Minstemann ca 1,5 år.

Skrevet

Vi har kanskje vært tidlig ute, for jenta vår har fått lørdagsgodteri siden hun var ca 2. Men da får hun bare en liten Kinder-sjokolade eller noe, og spiser ikke godteri eller sjokoladepålegg ellers. Ikke liker hun brus eller saft heller, så hun får veldig lite sukker i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...