dront Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Jeg har noen skikkelige hull i matlagingskunstene mine - f eks vet jeg ikke om så mange måter å steke kylling på Vi har endel kyllinglår liggende, og hittil har jeg brukt dem i couscous etter å ha dratt av skinnet og delt dem, forstekt og kokt; har også brukt samme framgangsmåte til suppekjøtt . Hvis jeg steker kyllingen i panne - bør jeg la skinnet være på, eller ta det av? Hvor lenge bør de steke, om dette i det hele tatt er en lur måte å lage dem til på? Ved ovnssteking, hvordan bør jeg gjøre det da, helt enkelt?
onyx Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Jeg bruker kyllinglår til mye rart, utbeinet etc i curryer, i gryteretter og stekt hele i ovnen. Når jeg steker i ovnen skjærer jeg bare et par dype snitt i hvert kyllinglår og steker på 200 grader i ca 45 min (avhenger av størrelsen). Hva jeg krydrer med varierer. Salt, pepper, sitronsaft og noen dråper olje er enkelt og greit. Ofte lager jeg egen tørr kryddermix med masse paprikapulver, chilipulver, pepper, løk og hvitløkspulver etc. Tandooripasta og youghurt er god marinade. Egentlig kan du gjøre det meste med kyllinglår.
dront Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2007 Jeg bruker kyllinglår til mye rart, utbeinet etc i curryer, i gryteretter og stekt hele i ovnen. Når jeg steker i ovnen skjærer jeg bare et par dype snitt i hvert kyllinglår og steker på 200 grader i ca 45 min (avhenger av størrelsen). Hva jeg krydrer med varierer. Salt, pepper, sitronsaft og noen dråper olje er enkelt og greit. Ofte lager jeg egen tørr kryddermix med masse paprikapulver, chilipulver, pepper, løk og hvitløkspulver etc. Tandooripasta og youghurt er god marinade. Egentlig kan du gjøre det meste med kyllinglår. ← Takk for svar - jeg regner med at det er helt greit å la dem steke med skinnet på, mye kylling man kjøper ute er jo med skinn, hehe. Fint med noen marinade/oppskriftstips også Har lyst til å lage noe indisk..
Gjest bada Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Jeg har noen skikkelige hull i matlagingskunstene mine - f eks vet jeg ikke om så mange måter å steke kylling på Vi har endel kyllinglår liggende, og hittil har jeg brukt dem i couscous etter å ha dratt av skinnet og delt dem, forstekt og kokt; har også brukt samme framgangsmåte til suppekjøtt . Hvis jeg steker kyllingen i panne - bør jeg la skinnet være på, eller ta det av? Hvor lenge bør de steke, om dette i det hele tatt er en lur måte å lage dem til på? Ved ovnssteking, hvordan bør jeg gjøre det da, helt enkelt? ← Jeg gjør som onyx (bortsett fra å skjære snitt - er det lurt?). Jeg ville ikke ha stekt kyllinglår i stekepanne, da jeg kan tenke meg at det er vanskelig å få dem gjennomstekt. Og er det noe som er ekkelt er det rå kylling. I følge min indiske matguru Madhur Jaffrey bruker man bare skinnfri kylling i indisk matlaging, så da gjør jeg det også. Ellers, når jeg ovnnssteker kyllinglår f.eks., bevarer jeg skinnet på. Det blir vanligvis veldig godt og sprøtt, og dessuten bidrar det lille fettlaget under skinnet til at kjøttet blir saftig. Kyllinglår er for øvrig mye saftigere og har mye bedre konsistens enn kyllingbryst! Endret 7. mai 2007 av bada
Nilma Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Har lyst til å lage noe indisk..← Hvor autentisk indisk det er vet jeg ikke, men jeg har brukt et tips jeg fant i et blad med godt resultat. Jeg blander rett og slett noen ss mangochutney med litt presset lime og pensler på kyllinglårene før jeg steker dem en drøy halvtime på 200 grader (pensler gjerne en gang til under steking). Skinnet blir ikke sprøtt på denne måten, men får en utrolig god smak og kyllingen blir saftig og god. En annen god oppskrift med kyllinglår (denne er marokkansk) er som følger: Del kyllinglårene i to (ca. to lår pr. pers.), brun dem godt. Surr en god del hakket løk i en kjele og ha i de stekte bitene sammen med hakket flatpersille og litt safran + salt og pepper. Hell på litt vann og la det hele surre på lav varme i ca. to timer. Du får saftig kjøtt og en helt fantastisk sjy som det er veldig godt å dyppe brød i. Ovnsstekte potetbåter til. Til denne oppskriften lar jeg skinnet være på i utgangspunktet, det gir jo god smak til sjyen, så kan man heller plukke det av om man vil når man spiser.
Gjest piaf Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Når jeg ovnssteker kyllinglår, marinerer jeg dem først i noen timer i sitronsaft, hvitløk, litt olivenolje og kvernet pepper. Salter og steker i ovn til de er gjennomstekte og skinnet er sprøtt og gyllent. Pensle gjerne stykkene underveis med marinaden, så blir skinnet ekstra sprøtt. Ellers har jeg også currybibelen til Madhur Jaffrey, og laget forleden Royal Chicken Korma - anbefales!
onyx Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Jeg gjør som onyx (bortsett fra å skjære snitt - er det lurt?). ← Jeg gjør det for å få kortere steketid (kyllinglårene jeg kjøper er så store), men hovedsakelig er det for å få mer kryddersmak/marinade i kontakt med kjøtt. Liker best å ovnssteke kyllinglår med skinn fordi de da blir saftigere. Glemte å nevne at kyllinglår faktisk blir knallgode på grillen! Da er det kjempelurt å lage snitt for å forkorte tiden på grillen. Endret 7. mai 2007 av onyx
Gjest bada Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Jeg gjør det for å få kortere steketid (kyllinglårene jeg kjøper er så store), men hovedsakelig er det for å få mer kryddersmak/marinade i kontakt med kjøtt. Liker best å ovnssteke kyllinglår med skinn fordi de da blir saftigere. ← Høres ikke så dumt ut, dessuten blir det kanskje litt mer jevnt stekt? Det jeg tenkte på var at det generelt ikke er anbefalt å stikke hull i kjøtt som skal stekes, da saften kan renne ut. Men det gjør muligens ingen forskjell når man steker det i ovnen?
onyx Skrevet 7. mai 2007 #9 Skrevet 7. mai 2007 Har ikke opplevd problemer med at saften renner ut, men jeg lager snittene på den siden som vender opp og dessuten blir jo også snittflatene forseglet av varmen.
dront Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 7. mai 2007 Takk for svar, tips og fristende oppskrifter Er enig i at kyllinglår er saftigere og bedre enn bryst og fileter - det er bare skinnet og beina som er forvirrende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå