*Emma* Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Jeg har store ambisjoner og planer om å lage tapas når jeg skal ha 30 års bursdag om 1 mnd. Har god tid, men prøver å planlegge litt. Vet foreløpig ikke hvor mange vi blir heller....vi er 6 som jeg vet om men det kan bli nesten 20 om alle kommer. Jeg lurer på hva man bør ha på et godt tapas bord. Her er de tingene jeg foreløpig har tenkt på. Hva hadde dere ønsket skulle være der i tillegg...eventuelt er det noe dere syns er unødvendig. - Kjøttboller m tomatsaus - Scampi lime/chili m.m - Stekt choritzo - Kyllingstrimler m paprika - Spekekinke/cerranoskinke - Spansk omelett - Flere sorter oliven - Potetbåter m olje og havsalt - Fetaost - Soltørkede tomater i olje - Brød - Aioli - Olivenolje ( til å dyppe brødet i)
Tari Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Jeg ville hatt en grønn salat og flere sorter ost enn bare feta. Ellers ser det veldig godt ut:-)
Gjest bada Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 Det ser jo ut som en veldig bra meny. Jeg ville imidlertid ønsket meg litt mer grønnsaker: Grønn salat, en enkel tomatsalat, eller noe med asparges (siden det er sesong nå) er noen forslag.
Rosalie Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 -Fyllte tomater -Flere ostetyper -Fyllt paprika -Tsatsiki (ikke alle som liker aioli) Eller høres det helt nyyydelig ut! Vi hadde tapas-buffet på samboers bursdag i fjor, og det var stor suksess.
*Emma* Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2007 Salat /tomatsalat er notert.... Tsatsiki ja..nammmm... Hva slags ost bruker man da? Har aldri fått ost når jeg har spist tapas...
Gjest bada Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 Manchego er veldig vanlig som tapas-ost. ← Og det er dessuten kjempegodt!
mowgli Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Av brød pleier vi å lage foccaciabrød, det er kjempegodt!! Her er en enkel oppskrift
mowgli Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Og fylt sopp! Store sjampignoner, fjern stilken og fyll de med kremet ost og bacon/salt pølse e.l. Gratineres litt i ovnen
Gjest baby-E Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Og fylt sopp! Store sjampignoner, fjern stilken og fyll de med kremet ost og bacon/salt pølse e.l. Gratineres litt i ovnen ← Skulle akkurat til å anbefalle dette jeg også. NAM!
Nemesis Skrevet 7. mai 2007 #11 Skrevet 7. mai 2007 Du kan jo gå inn på www.escalon.no og se på menyen deres, og så kan du søke på oppskrifter etterpå om du skulle finne noe som falt i smak?
*Emma* Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 7. mai 2007 Takk for link nemesis - skal lagre den til litt nærmere. De soppene hørtes godt ut...kan jeg bruke hvilkensomhelst kremet ost? Er det denne som gratineres eller mener dere i tillegg å strø type "norvegia"oppå?? Skjønner at jeg må ha den osten..har fått tips om den flere steder
mowgli Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 Takk for link nemesis - skal lagre den til litt nærmere. De soppene hørtes godt ut...kan jeg bruke hvilkensomhelst kremet ost? Er det denne som gratineres eller mener dere i tillegg å strø type "norvegia"oppå?? Skjønner at jeg må ha den osten..har fått tips om den flere steder ← Hvilken som helst kremet ost kan brukes - jeg bruker ikke strøost i tillegg da... Jeg husker ikke helt hvilket merke det er på den osten jeg bruker... jernteppe... men boksen er ihvertfall rund også står kremt ost utenpå, tror den finnes i 2-3 forskjellige varianter...
Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 28. februar 2008 #14 Skrevet 28. februar 2008 Og fylt sopp! Store sjampignoner, fjern stilken og fyll de med kremet ost og bacon/salt pølse e.l. Gratineres litt i ovnen Serveres dette varmt el kaldt?
Tropehus Skrevet 29. februar 2008 #15 Skrevet 29. februar 2008 MMM, tapas er kjempegodt. I tillegg kan du jo evt ha: Friterte mandler Tunfisksalat Dampede blåskjell Fylt paprika evt grillet Gratinert chèvre Marinerte kyllingvinger Grillet indrefilet av svin Marinert manchengo Friterte artisjokker Og kanskje noe med sjokolade & bringebær til dessert - som går godt med rødvin?
Rosalind Skrevet 29. februar 2008 #16 Skrevet 29. februar 2008 Deilig meny og mange gode forslag! Jeg tilføyer: - Jarlsbergost i terninger med druer på toppen (på pinne) - Marinert oliven - Tomatsalat (enkelt og populært!) - Rissalat ( m/ f.eks krepsehaler eller skinke, mais, purre osv) - I tillegg til aioli og tzatziki er det godt med hoummos eller hjemmelaget guacamole! Det er ikke alt som trenger mye tilbereding og fantasi. Tapas er jo egentlig bare smårett / håndmat, slik midtøsten har sin Mezah, så i prinsippet kan man jo servere mye forskjellig. Personlig har jeg lagt merke til at små egenkomponerte retter er like populære som de mer etablerte. For eksempel pleier jeg å blande kesam, gule epler og vårløk i en bolle, som jeg krydrer med basilikum. Friskt og godt tilbehør til litt sterke tapas-retter! Viel glück. : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå