Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ute og ordnet i blomsterbedene i dag. Allerede nå er det mye snegler der. Dine beste tips for å få bukt med dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipset om å sette ut øl har visst fungert supert for mange.

Gjest Elastica
Skrevet

Vi plukker utrettelig opp snegler hver eneste kveld, svarte og tigrete. Da går de den sikre kokedøden i møte. Etter flere år med denne taktikken, kan jeg se at det er færre store snegler igjen, men vi blir tydeligvis aldri kvitt dem helt. Ikke særlig effektivt, med andre ord. Håpet er at det til slutt blir oss som vinner kampen om hagen vår, og ikke de slimete, ekle krypene...

Skrevet

Jeg utstyrer meg med saks og klipper dem i to!

Skrevet
Tipset om å sette ut øl har visst fungert supert for mange.

Det har jeg og hørt.

Skrevet

Mamma har en stoooor tomt og det er helt sinnsykt mye snegler... Plukker to barnebøtter hver kveld, og kaster dem i sjøen. De tåler nemlig ikke salt. Har hørt at du kan f.eks kan grave ned en planke i jorden slik at den ligger jevnt med jorden. Strø en stripe salt midt på planken. Da krysser de saltet og det vil sakte ta livet av dem..

Men det er jo kun en løsning hvis du ikke har så veldig stor tomt da. Ellers kan man lage feller, grave en grop med en bøtte/skål og la kanten gå jevnt med jorden. Fyll med øl. Da skal de falle ned i og dø.

Eller er det plukking og atter plukking... Hiv kokende vann over dem.

Skrevet

ØL? :ler:

Det har jeg aldri hørt om før, men det var morsomt.

Hva gjør ølet med sneglene?

Skrevet

De tiltrekkes av humlen i øl i allefall. Tror nok det er alkoholen som dreper dem... Men er ikke sikker..

Skrevet
Hva gjør ølet med sneglene?

Sneglene tiltrekkes tydeligvis av lukten, for de krabber oppi og dør der. Regner med at de drukner, fulle og lykkelige. :ler:

Skrevet
Sneglene tiltrekkes tydeligvis av lukten, for de krabber oppi og dør der. Regner med at de drukner, fulle og lykkelige.  :ler:

:hoho:

Skrevet
Sneglene tiltrekkes tydeligvis av lukten, for de krabber oppi og dør der. Regner med at de drukner, fulle og lykkelige.  :ler:

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

*hikk*

Skrevet

Takk for tips! Ble litt demotivert da jeg oppdaget dem - hadde nok fortrengt hva de gjorde med blomstene i fjor...

Flere idèer mottas med takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

-Plutselig oppdaget jeg at mine nysatte blomster var blitt så rare..........grunn: sneglene spiser på dem om kvelden og natten.

Så nå skal jeg prøve det øl-trikset!......men må man altså grave ned et fat/bolle med øl, holder det ikke å sette det oppå gresset?

-og hvor mye øl trenger man omtrent?

#lurer#

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler sneglekverkmiddelet Ferramol.

Skrevet (endret)

Jeg har snegler i hagen også, det skikkelig demotiverende hvor mye de ødelegger. Det jeg pleier å gjøre, er å grave en isboks e.l. ned i bedet,slik at kanten er på høyde med jorden. (Du kan selvfølgelig ha flere rundt omkring)

Oppi denne har jeg øl, kjøper den billigste som finnes og tror faktisk jeg har kjøpt lettøl også, så vet ikke om det er alkoholen som gjør utslaget. Du trenger ikke fylle på med ny øl så veldig ofte, et par ganger i uken.

En del snegler faller nedi isboksen av seg selv, de trekkes i allefall mot den. I skumringstimen går jeg så ut, utstyrt med snegle-pølseklypen min og plukker en etter en og hiver dem opp i ølet. Til slutt blir det en deilig sneglesuppe oppi der som jeg hiver bak en busk når de er døde.

Det høres kanskje grotesk ut for noen, men jeg klarer ikke å ha noen nåde for disse slimete krypene som spiser alle de fine blomstene mine...

Endret av Susannah
Skrevet

...gravde ned to slike fat med øl igårkveld, og var veldig spent da jeg stod opp i morges, hehe.....litt spenning må man ha i livet, men skuffelsen var stor da ingen snegler hadde latt seg lokke til den gode øl-døden.........

#utstyre seg med pølseklype#

Skrevet

Er det nå jeg skal være glad jeg ikke har hage, men nei må si det høres veldig spennende ut og snike rundt etter "fulle" snegler på kveldstid med en pølseklype :hoho:

Skrevet

:kaffe: ...ny sneglerapport i løpet av uken!

:danser: "vi er tre snegler små...tralala"

Skrevet

For de som heller vil ha øl'en i et glass til seg selv, så er sneglene like glad i en blanding av gjær, sukker og vann... Og noen snegler blir dessverre ikke så fulle av øl at de drukner...noen kryper fin opp av boksen igjen. Så det er nok lurt å ha pølseklypa i nærheten og plukke opp de som ramler i fella.

Er også en parasitt eller noe slikt som selges på hagesenter som sakte, men sikkert tar knekken på disse sleipe beistene. En kan da dyppe en død snegle i blandingen og så vil de andre sneglene komme å spise av den og de får da i seg parasitten og dør...og så blir de spist... osv...

Er også lurt å få tak i sneglene så tidlig som mulig, hvert enkelt kryp legger ca 400 egg...

Skrevet

I fjor kjøpte jeg sneglefelle. Det var en slags plasttallerken med lokk. Inni var det et rom med en pigg man skulle feste frukt på. Rundt frukten strødde man salt i et spor, og så måtte sneglene krype over saltet og døde etter hvert. Noen kom seg ut av fella, men døde like i nærheten. Det fungerer sikkert godt å lage noe selv av isboks med lokk og hull i siden. Jeg plukket døde snegler, og gjett om hunden syntes saltmarinerte snegler var godt :spy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...