Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ansatt i heltidsjobb nå i februar, og snart nærmer ferietiden seg. I fjor jobbet jeg deltid, så jeg vil få feriepenger av dette.

Men får jeg min faste lønn i sommermånedene? Eller er det slik at dersom jeg tar ut ferie, så vil jeg bare måtte leve på feriepengene jeg opptjente meg i fjor? I så fall vil jo sommeren bli helt ekstremt stusslig. Eller får man feriepengene i tillegg til vanlig jobb?

Vet virkelig ingenting om dette. Mye å sette seg inn i når man går bort fra studenttilværelsen... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du tar ut ferie, får du naturligvis ikke utbetalt lønn i denne perioden. Det er fjorårets opptjente feriepenger som skal dekke opp denne perioden. Ergo - du har antagelig ikke råd til å ta ut full ferie i år.

Du har for øvrig krav på full feriefritid, men arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut full ferie når du ikke har full opptjening.

Skrevet

Aha, da skjønner jeg litt mer :)

Men jeg som har fast årslønn - hvis jeg hadde tatt ut all ferie (som jeg altså ikke får lønn for), tjener jeg da mindre enn den årslønnen jeg er oppført med, og får det konsekvenser for hvor mye jeg får i feriepenger neste år? Eller blir det slik at neste års feriepenger er ca 20% av den faste årslønnen min, uavhengig av hva jeg faktisk får utbetalt i år (fordi det avhenger av hvor mye ferie jeg tar ut)?

Skrevet

Du har vel fast månedslønn, tenker jeg. Og utfra den regnes årslønn. Den regnes som om man ikke har ferie, altså jobber hele året, (månedslønn = 30.000 -> årslønn = 360.000). Men har man 5 ukers ferie, trekkes 5 ukers lønn fra dette. I stedet har man feriepengene man tjente opp året før. (12,5% av fjorårets bruttolønn dersom du har 5 ukers ferie, 10,2% av fjorårets bruttolønn dersom du har 4 uker + 1 dag ferie).

Skrevet

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...