Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte den fordi den skulle klare seg godt uten ofte vanning...det er faktisk den eneste som visner nå. Vanner ca en gang i uka...trenger den mer vann enn dette altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste elefanten jeg, og lurte fælt på hvem det var som hadde elefant :sjenert:

Jeg er ingen blomsterekspert, men jeg fikk faktisk skikk på venninna mi sin eføy. Hun dro på ferie i en måned og jeg skulle passe plantene. Hun sa at den var halvdød, så jeg skulle ikke få dårlig samvittighet om den døde. Jeg klippet vekk alle døde og halvdøde blader. Jeg vannet blomsten hver tredje dag, ved å sette den en halvtimes tid i oppvaskkummen med lunket vann i. Jeg sprayet den også på bladene når jeg vannet. Den sto opprinnelig i vinduet, jeg flyttet den inn på stuebordet så den sto litt vekk fra sola.

Da hun kom tilbake var eføyen fantastisk fin, og hun trodde jeg hadde kjøpt en ny ;)

Lykke til!

Skrevet (endret)

Okei...denne står ikke i sola s¨år oppå vitrineskapet. Kanskje det er for mørkt? Skal ta bort alle visne blader (huff da blir den tom på toppen) og vanne den litt oftere nå og se. Takk :)

Gjorde det nå...holdt den i vann til den sluttet å boble...klippet bort alle tørre blader og kvister, er nesten ikke noe igjen på den nå...men vi får se da,

Endret av kitekatt
Skrevet (endret)

Bare du ikke overvanner den når du vanner, så. Om du ikke har plantet den ut i ei pyntepotte kan du jo ta den ut og sette den i vasken en halvtimes tid. Da suger den til seg det den trenger. Om du vanner er det vanskelig å beregne mengde. Jeg greier det aldri, så de litt vanskeligere plantene mine passer jeg på å ikke plante ut i pyntepotter. Jeg setter heller plastpotta ned i pyntepotta, så de kan tas ut og vanne seg selv i vasken. :)

Endret av Trampe
Skrevet

hmmmm...får håpe jeg ikke drukna den nå da, for jeg satt den i vann til jorda var dekket....hadde kommen full av vann....gjorde det emd andre planter også. Nei jeg har de i plastpottene i pyntepotten :) Skulle jeg kanskje bare latt den trekke underifra da og ikke vannet oppå? Jeg vanna den igår, men allerede nå var den knusk tørr...

Skrevet

Jeg bruker å fylle 5-6 cm i kummen og sette plantene oppi. Da suger de kun fra undersida.

Du har sikkert ikke drukna den, bare du lar den stå nå og slippe vannet den ikke trenger. Den skal ikke stå i vann hele tida, så om du nå setter den i pyntepotta igjen og den blir stående i vann lenge har du nok drukna den.

Skrevet

okei...så de skal ikek vannes fra oversiden altså? hmmm...det visste jeg ikke :) helte ut vannet som hadde rent ut fra pottene nå. det var bare litt :)

Skrevet

Vann den slik vi gjør i blomsterbutikken: dypp hele potta under vann, la den boble fra seg og sett den til å renne fra seg i vasken etterpå. Ikke la den stå med vann i pyntepotta. (Hverken du eller jeg liker å stå med beina i konstant vann, det liker ikke blomster heller) Om den tørker så fort ut, så sett den litt kjøligere, står den oppå et skap er det nok for varmt der, varmen stiger vet du. Eføy kan godt stå i sola, men ikke i solsteika, da kan det fort bli lus, det er iallefall min erfaring.

Gjest synseren
Skrevet

Huff da... Håper du klarer å vekke den til live igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...