Tinker Bell Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Våknet i dag av en stortromme som stod og holdt takten, før noen jævla fløyter begynnte å pipe! Dette var da et skolekorps som hadde planer om å stå å øve til 17. mai utenfor et studenthjem! På en søndag midt i eksamenstiden!! Klokken 11 om morgenen!! Er det ikke en lov for når man kan spille på en søndag? eller generelt bråke? Typen gikk ned å spurte om de hadde tillatelse til å holde på slik... Da ble de litt paff og gikk sin vei! Det er ikke alle som liker korpsmusikk på en søndag! Har selv spilt i korps og vi masjerte når vi hadde korpsøvinger, som var mandager klokken 17!
Gjest Pet Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Helt enig med deg! Du skulle tatt hornene og tredd nedover hue på dem!
Gjest bada Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 Enig! Hvis jeg hadde hatt makten i dette landet ville det vært forbudt!
Tinker Bell Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2007 Uansett om det er 11 om morgenen eller ikke så er det jo en søndag... Og korpsmusikk er høyt, så er ikke så enkelt å overdøyve dette!
Saeria Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Prøv da å bo i traseen til et buekorps som har mer enn en ukentlig øving under opptakten til 17. mai og som faktisk talt stopper (!) rett utenfor soveromsvinduet ditt før klokken 8 på 17. mai og står og smeller der en stund før de trasker videre! DA var jeg fornøyd da! Korps og buekorps alt for tidlig er en uting! Takk og pris så har vi flyttet til en nesten helt buekorpsfri sone.
Gjest Pet Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Kjæresten og jeg hadde oss en hyrdestund, doggystyle, en 17. maimorgen, og like før høydepunktet skulle nås, satte et korps i å spille Ja, vi elsker rett utenfor det åpne soveromsvinduet! Han fikk skryt av meg for å stå da nasjonalsangen ble spilt.
Rosalie Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Ærlig talt - klokka 11 på formiddagen! Jeg hadde skjønt at du ble irritert kl 8 om morran, men kl 11! Dessuten hører man dem i få minutter på deres ferd rundt marsjløypa si. Fulle studenter som raver rundt og bæljer og synger i 5-tida om morgenen er et større iritasjonsmoment.
Brunhilde Skrevet 6. mai 2007 #11 Skrevet 6. mai 2007 Hvorfor sov du klokken 11 hvis du holder på å lese til eksamen? Kan ikke forstå at dette er noe å hisse seg opp over i det hele tatt. Hva med mennesker som bor nærme kirker? Skal de kunne forlange at kirkeklokkene ikke slår fordi de heller vil sove? Syns du er litt kjapp med å syte her, de fleste er tross alt oppe på den tiden, og om de ikke er det, så tar de neppe noen skade av å bli vekket da. Hilsen Linus - som sov til 11.30 i dag.
Gjest Pet Skrevet 6. mai 2007 #12 Skrevet 6. mai 2007 Dette er faktisk lovregulert. Lov om helligdager og helligdagsfred.
Tinker Bell Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 6. mai 2007 Hadde det vært et par minutter, så ja det kunne jeg taklet, men de sto på stedet hvil og øvde... Og dermed blir det irriterende... Nei, jeg var ikke ute å vinglet gatemellom klokka fem om morgenen, men for en gang skyld så vil jeg våkne når jeg selv vil... § 2. Helligdager Følgende dager er helligdag: a) vanlige søndager, (...) § 3. Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.
Gjest Piper Skrevet 6. mai 2007 #14 Skrevet 6. mai 2007 (endret) Hadde det vært et par minutter, så ja det kunne jeg taklet, men de sto på stedet hvil og øvde... Og dermed blir det irriterende... Nei, jeg var ikke ute å vinglet gatemellom klokka fem om morgenen, men for en gang skyld så vil jeg våkne når jeg selv vil... ← Tror kanskje du må få med deg hele greien, om du først skal sitere noe. Du har sitert det som passer inn i ditt liv, men leser du litt lengre nede har faktisk enkelte arrangementer fritak fra denne regelen. Forbudet i første ledd skal ikke være til hinder for: 1. Arrangementer i regi av tros- og livssynssamfunn. 2. Utstillinger av kunstnerisk, vitenskapelig eller opplysende art. 3. Sportsarrangementer som ikke er beregnet på å samle tilskuere eller som er så tidkrevende at det er nødvendig å starte før kl 13. Regelen her gjelder ikke motorrace på bane, flygestevner, travløp, galoppløp, veddeløp og profesjonelle sportskonkurranser og sportsstevner. 4. Arrangementer på 1. og 17. mai. Når særlige grunner foreligger, kan politimesteren for den enkelte anledning tillate arrangement som ellers ville være forbudt etter denne paragraf. Politimesterens vedtak kan påklages til departementet. http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html Og et korps som øver til 17. mai er kanskje fritatt fra denne reglen. Om reglen ikke bare gjelder på selve 17.mai. Og gjelder reglen PÅ selve dagen, kunne de ventet til kl. 13 før de begynte å spille, enten du har eksamensforberedelser eller ikke. Endret 6. mai 2007 av Piper
Blåklokke Skrevet 6. mai 2007 #15 Skrevet 6. mai 2007 Stønn, jeg holdt på å bli gal natten til 1. mai. Det var studentbråk og musikk halve natten. Og da jeg endelig sovnet, satt musikkorpsene igang med bråket sitt og skremte vannet av både katta og meg.
Grønt blad Skrevet 6. mai 2007 #16 Skrevet 6. mai 2007 Korpsmusikk er kult! ← Da jeg gikk i korps hadde vi ofte seminar en helg ikke lenge før 17.mai. Og da masjerte vi rundt i gatene og spilte. Synes ikke det var så veldig gøy å masjere rundt en hel helg, men det var gøy når vi fikk skryt for å ha spilt og masjer veldig bra 17. mai. Øvelse gjør mester! Synes forresten ikke 11 er veldig tidlig, men hvis de stod stille utenfor lenge og spilte kan jeg skjønne at det er litt forstyrrende...
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. mai 2007 #17 Skrevet 6. mai 2007 (endret) Jeg syns det er helt greit å bli vekt av et korps på vei forbi, sånn at man kan legge seg til å sove igjen. Men de to forrige stedene jeg bodde, bodde jeg rett ved siden av en idrettsplass og en skole, noe som betød at de ble stående på stedet hvil og spille. Og det er irriterende når de begynner å øve kl 8 søndag morgen. Samt hver ettermiddag når man prøver å lese til eksamen! Gamle damer har lov til å klage hvis man henger opp et bilde i huset sitt på en søndag, men hvis man klager på søte barn, får man skjeve blikk. Endret 6. mai 2007 av Frk Åberg
Tusenfryd Skrevet 6. mai 2007 #18 Skrevet 6. mai 2007 Blir glad av korpsmusikk, jeg. Her bor vi ikkelangt fra skole, men det øves aldri forbi her... men russen derimot, de fornekter seg ikke. Uansett skal jeg ikke blir sur og humørløs kjerring som blir grinete på andres livsglede et par uker i året.
Brunhilde Skrevet 6. mai 2007 #19 Skrevet 6. mai 2007 Blir glad av korpsmusikk, jeg. Her bor vi ikkelangt fra skole, men det øves aldri forbi her... men russen derimot, de fornekter seg ikke. Uansett skal jeg ikke blir sur og humørløs kjerring som blir grinete på andres livsglede et par uker i året. ← Veldig bra sagt! Slik prøver jeg også å leve livet mitt, det gir så uendelig mye mer glede enn hva ergrelse gjør!
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. mai 2007 #20 Skrevet 6. mai 2007 Blir glad av korpsmusikk, jeg. Her bor vi ikkelangt fra skole, men det øves aldri forbi her... men russen derimot, de fornekter seg ikke. Uansett skal jeg ikke blir sur og humørløs kjerring som blir grinete på andres livsglede et par uker i året. ← Men som du sier selv så plages du heller ikke av stadig øving... Jeg blir også i godt humør av korpsmusikk nå, fordi det ikke er konstant øving utenfor huset mitt her jeg bor nå. Jeg ble helle aldri sur på barna, men mer på foreldrene eller korspledere som ikke kunne finne mer egnede øvingstidspunkter eller øvingslokaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå