dront Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Jeg har en liten grønnsakshage, og diverse frø jeg har tenkt å så (og noe forkultivert). I år har jeg skaffet meg en fiberduk for å beskytte de små plantene, og kanskje slippe så mye luking. Men hvordan funker egentlig dette? Kan jeg legge duken rett over utplantede småplanter (sånne bittesmå, noen få cm og bare et par blader i tillegg til frøblad?), eller blir de bøyd og ødelagt da? Når bør jeg fjerne duken? Går det an å beholde duken og lage hull til plantene, eller blir det bare tull med tanke på gjødsling..?
Veronal Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Du lager hull til plantene. Lag et kryss og brett til side. Det er enklest å plante ut etter du har lagt fiberduk, i hvert fall hvis det er snakk om mange planter. Hvis det er snakk om stauder som brer seg utover så må du lage større hull etter hvert for at den skal ha noe å vokse på.
dront Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2007 Takk for svar Det høres ut som duken kan brukes som jeg håpet, da. Skal stort sett ha grønnsaker som maineper, rødbeter, gulrøtter o.l, i tillegg til noen krydderurter og mangold, men det er kanskje mest rotgrønnsakene som trenger beskyttelse... Men hvordan gjør jeg det med gjødsling (prøver å unngå kunstgjødsel)?
dront Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2007 En ting til - jeg har så lyst til å plante ut i løpet av uka.... Bor i Midt-Norge i innlandklima, så er ikke velsignet med veldig tidlig vår, men de siste ukene har det blitt veldig mildt og grønt her...
Kayli Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Er det vanlig, hvit, lett fiberduk du har (sånn som bøndene bruker)? I såfall kan du legge den over plantene uten å klippe hull og fjerne den når plantene er blitt kraftige nok til å tåle eventuell. Vanne gjør du gjennom duken, men du må fjerne den for å gjødsle. Husk å feste den godt - legg på stein eller sandsekker - så slipper du at den ligger oppi fjellsidene eller telefonledningene etter ei vindkule (been there, done that). Fiberduk gjør deg forøvrig ingen tjenester når det gjelder ugress, dessverre... Det vokser like godt under der som alt annet.
dront Skrevet 6. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2007 Er det vanlig, hvit, lett fiberduk du har (sånn som bøndene bruker)? I såfall kan du legge den over plantene uten å klippe hull og fjerne den når plantene er blitt kraftige nok til å tåle eventuell. Vanne gjør du gjennom duken, men du må fjerne den for å gjødsle. Husk å feste den godt - legg på stein eller sandsekker - så slipper du at den ligger oppi fjellsidene eller telefonledningene etter ei vindkule (been there, done that). Fiberduk gjør deg forøvrig ingen tjenester når det gjelder ugress, dessverre... Det vokser like godt under der som alt annet. ← Ja, hvit lett duk, ja. Det med ugress burde jeg egentlig skjønt - når plantene kan vokse under den gjør vel ugresset det også... Men blir ikke de små spirene hindret i å vokse oppover under duken, eller løfter de den? Det med festing har jeg grublet på - det blåser ganske mye her, og er lite stein tilgjengelig på tomta, så må vel til med sekker...
Kayli Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 Ja, hvit lett duk, ja. Det med ugress burde jeg egentlig skjønt - når plantene kan vokse under den gjør vel ugresset det også... Men blir ikke de små spirene hindret i å vokse oppover under duken, eller løfter de den? Det med festing har jeg grublet på - det blåser ganske mye her, og er lite stein tilgjengelig på tomta, så må vel til med sekker... ← Plantene løfter duken - såfremt du ikke klisterer den til underlaget. Det skal være litt romslig under der.
Andrine Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Hos grontfokus.no (og sikkert flere) selger de fiberduk med innsydde stålbøyler slik at det blir som en tunell. Men jeg vil nok si at du bør vente litt med å plante ut, bor selv i Midt -Norge, og ihvertfall vil jeg vente med å plante ut. Og det høres også ut som om dine forkultiverte planter er veldig små ennå, så du bør vel ha litt tålmodighet ennå - selv om jeg vet at det er veldig vanskelig!! Det kommer garantert en frostnatt før 1. juni.
merill Skrevet 9. mai 2007 #9 Skrevet 9. mai 2007 Ang fiberduk. Fiberduk er flott å bruke! Jeg lager eller kjøper meg noen buede "pinner" som jeg strekker duken over, slik at plantene får plass til å vokse under. Det fine med fiberduken er at den gir litt varmere temperatur under, men det beste er at den beskytter plantene for sniler og annet kryp. Har du ikke stein kan du bare grave duken ned i jorda rundt bedet.
dront Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. mai 2007 Takk for svar Ja, jeg må nok bare vente - i dag snødde det til og med... Noen av spirene jeg har inne begynner å bli litt lange og tynne, så egentlig skulle jeg gjerne satt dem ut, men æsj... Får heller sette dem enda kjøligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå