Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mannen og jeg har flere ganger våknet med små kløende bitt på bena. Ingen av oss har det med å sparke av oss dyna om natta, så vi tror at de som biter oss bor i senga. *grøss*

Vi har ikke hatt problemer før vi nylig flyttet. Nå lurer vi på om disse bitende krypene kan ha kommet inn i madrassen under flytting (leide flyttebyrå som flyttet to andre lass samtidig) eller om dette er noe som kan ha lagt i dvale i huset vi kjøpte (et eldre hus som har stått tomt i et halvårs tid før vi flyttet inn).

Hva kan det være som biter oss og hvordan i all verden blir vi kvitt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj! Og grøss...

Også vi som ikke har annet enn kriker og kroker og sprekker over hele soverommet. :sur:

Gjest beekeeper
Skrevet

Åh, æsj...

Mamma og pappa ble bitt i senga om natta, men det var lopper. De er så store da, at du ser dem når de hopper hit og dit.

Uff, nå klør jeg!!!

Skrevet

Kan det være fuglelopper? Det er nemlig høysesong nå! Har dere trær tett ved huset? Eller hund eller katt? De kan nemlig dra med seg lopper inn, og de hopper fort over på mennesker. Hvis dere har reder under takstein eller fuglekasser ute er det også lett å få inn lopper i huset. De finnes ofte i senga! Støvsug madrassene, og frys klærna noen timer.

Let etter evt. reder og fjern dem!

(Lett å få fuglelopper på seg når man er ute i skog og mark også)

Skrevet

Ja det høres ut som fuglelopper. Ufarlig, men veldig irriterende...og man kan ikke se dem. Her kommer de inn med katten, så han får ikke ligge i senga. Men han klarer å dytte opp døra og legger seg hos et av barna mine. :forvirret:

Skrevet

Kan det være midd? De lever vistnok av flak som faller av kroppen o.l.

Jeg hadde også noen bitt på kroppen for noen uker siden. Senga var "ny" (brukt av andre men ikke av meg...) Det som var merkelig var at det var på de delene av kroppen som lå utenfor dyna (hals, armer, nederst på føttene ++). Jeg endte opp med å koke sengetøyet og lufte dyna og puta en hel dag (som var kjørlig). Deretter gikk det noen netter der jeg ikke sov der. Så la jeg på de nykokte sengetøyet og har ikke hatt noen problemer siden. Vet ikke om det var midd eller noe annet, men det forsvant i alle fall. :)

Skrevet
Kan det være midd? De lever vistnok av flak som faller av kroppen o.l.

Jeg hadde også noen bitt på kroppen for noen uker siden. Senga var "ny" (brukt av andre men ikke av meg...) Det som var merkelig var at det var på de delene av kroppen som lå utenfor dyna (hals, armer, nederst på føttene ++). Jeg endte opp med å koke sengetøyet og lufte dyna og puta en hel dag (som var kjørlig). Deretter gikk det noen netter der jeg ikke sov der. Så la jeg på de nykokte sengetøyet og har ikke hatt noen problemer siden. Vet ikke om det var midd eller noe annet, men det forsvant i alle fall. :)

Jeg synes dette høres ut som fuglelopper også jeg. Vi har nok midd i madrassene våre ja, men de er vel så små at man ikke får ordentlige "bitt" av de?

I og med at du gjorde det du gjorde med sengetøyet ditt fikk du nok vekk loppene om det var det det var. De overlever nemlig ikke mer enn 1-2 uker i hus. (Derfor trenger man ikke å "bekjempe" dem).

Skrevet

Hvis man er allergisk mot midd, så mye midd være et problem. Tror man reagerer på avføringen. Men da får man vel allergiske reaksjoner, og ikke bitt. Tror vel egentlig ikke at det er midd, jeg heller... Fuglelopper høres logisk ut...

Skrevet

*håper det er fuglelopper*

Koke sengetøy og støvsuge seng gjør vi ukentlig, og det er i tillegg mye enklere enn å måtte hente få inn skadedyrfolk.

Vi har både hund, trær nært huset og mye fugler i hagen. Vet ikke om fuglene bygger rede på selve huset, men de henger rundt her en del i alle fall.

*krysser fingrene for at det er fulgelopper og ikke veggdyr*

PS: Noen som vet hvordan jeg finner ut helt sikkert om det er det ene eller det andre? Må jeg ta dem på fersken eller finnes det spor å se etter?

Skrevet

Lykke til med å få de ut i allefall! Håper du finner ut hva det er :) Er så ekkelt med småkryp..

Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at dette er fuglelopper, men helt sikker kan man ikke være før man evt. har sett loppene. At man får bittene rundt ankler, håndledd, hals og midje er imidlertid typisk.

Å støvsuge grundig og koke sengetøyet er det eneste som hjelper. Å fryse det har ingen hensikt siden loppene overvintrer utendørs i bl.a. gamle fuglereier og fint tåler 20 - 30 minusgrader i lang tid. Loppene kan komme tilbake, men da er det bare å gjenta og om noen uker er sesongen over. Trøsten får være at de er helt ufarlige og at de aldri blir noe skadedyrproblem som krever bekjempelse av profesjonelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...