Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Er ikke det skummelt? Noen som har opplevd at noen har fått snappet opp visanummeret og tappet kontoen?

Det er jeg redd for - derfor har jeg ikke turt å gjøre det. Eller er jeg mest redd uten grunn?

Det er vel tryggere å bruke mastercard kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bør vel alltid være litt skeptisk når en gir ut kortopplysningene sine, men handel på nettet går jo i de fleste tilfeller bra. Jeg handler endel på nettet, og da hovedsaklig på utenlandske sider, og har aldri hatt noen problemer. Men har bare handlet på store seriøse sider til nå.

Jeg bruker alltid kredittkortet (om det er et visa, mastercard, diners ol. har ikke noe å si så lenge det er kredittkortutgaven) når jeg handler på nett. Om jeg blir svindlet blir hvertfall ikke brukskontoen min tappet, det går utover kreditten min, og forhåpentligvis vil jeg kunne få pengene tilbake før forfall via en kortreklamasjon om noe skulle skje.

Skrevet

Dersom du handler på anerkjente nettbutikker er det ikke noe problem. Bruk Visa, Mastercard, Amex eller Diners - men pass på at du ikke bruker Visa debetkort (det er det de fleste har) da beløpet vil bli trukket rett fra kontoen.

Gjest bada
Skrevet

Enig med Titta - det er tryggest å bruke kredittkort.

Dersom man ikke har det kan man ha et Visa debetkort knyttet til en egen konto som man bare bruker til netthandel. Denne kontoen er vanligvis tom, men når man skal handle noe på nettet, overfører man så den summen man skal handle for (med litt god margin) til kontoen. Da er det liten fare for misbruk.

Skrevet

Jeg har bestilt fra nett i flere år og aldri hatt noen problemer.

Skrevet

Jeg har også bestilt varer på nettet, og har sjelden opplevd problemer. Jeg har så langt opplevd å få konto tømt en gang, da jeg mistet flere hundre tusen fra konto i Skandiabanken. Dessverre var ikke Skandiabanken behjelpelige med dette før politiet ble koblet, og selv da var det vanskelig å få tilstrekkelig hjelp. Men jeg fikk hjelp av min andre bankforbindelse, som tok seg av saken og krevde pengene tilbake. Så alt løste seg til slutt likevel :)

Jeg tror fremdeles at dersom en handler i seriøse nettbutikker ved hjelp av kort så er faren for misbruk liten.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ikke kredittkort og bruker derfor Visa når jeg handler på nett. Har aldri opplevd noe trøbbel. Nå må det sies at jeg ser ann nettstedet og seriøsiteten.

Skrevet

Det er antageligvis større sjanse for å bli utsatt for kriminalitet rundt kort og penger dersom du f.eks tar ut penger i minibank (skimming), taster kode i butikken med folk rett bak deg, eller får posten din i ulåst postkasse (identitetstyveri). Kredittkortselskapene skal dekke tap, og det er noe de har regnet inn i gebyrene sine. Stort sett er det billigere for dem å betale for tap enn å gjøre korthandel ennå sikrere enn det er nå.

Skrevet

Ingenting er helt trygt, men jeg har så langt ikke hatt problemer av noen art. Må tilføye at jeg bruker kredittkort og i tillegg går jeg via Paypal der det er mulig slik at jeg slipper å spre kredittkortnummeret alle veier. Dessuten handler jeg vanligvis hos de store og anerkjente aktørene. Så jeg tror jeg tror jeg gjør det så trygt som det er mulig innenfor rimelighetens grenser.

Gjest Catwoman
Skrevet

Takk for svar. :) Nå har jeg gjort min første utenlandske netthandel. Brukt mastercard.

Og det er nok ikke siste gang - skjønner hva folk mener nå om å bli hekta ja.... :sjenert:

Skrevet

Svindel med både debet og kredittkort kan skje ved IRL bruk såvel som nettbruk. Jeg ble belastet med ca 18.000 på mitt kredittkort for ett par år siden, fra ett sted i USA. Hadde vært der borte noen md. tidligere.

Fikk dog alt dekket og tapte ikke noe på svindelen selv. Prøver å holde meg til kr.kort ved netthandel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...