Gå til innhold

Cyste som sprekker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ved siste besøket mitt hos gynekologen en cyste på egglederen. Jeg hadde hatt fryktlig vondt på høyre side en ukes tid. Imidlertid forsvant smertene, og jeg har ikke kjent noe de siste månedene. Nå er det imidlertid tilbake, og denne gangen mye verre enn forrige gang. Er det cysten som er i ferd med å sprekke? Vurderer å ringe legevakta, men vil gjerne vente til min egen lege er på jobb.

Dette er vanvittig vondt, jeg er svimmel og det kjennes ut som om jeg holder på å besvime noen ganger. I tillegg har jeg antydning til løs mage, og løper på toalettet hele tiden.

Eller kan det være blindtarmbetennelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det kan være cysten som sprekker, men du kan jo ta en tur på legevakta for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Når jeg hadde smerter fikk jeg vite at cysten hadde sprekt så da var det ikke noe å gjøre, bare ta smertestillende. Og jeg hadde vondt i mange mange mange dager. Aldri hatt så vondt noen gang!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Når jeg hadde smerter fikk jeg vite at cysten hadde sprekt så da var det ikke noe å gjøre, bare ta smertestillende. Og jeg hadde vondt i mange mange mange dager. Aldri hatt så vondt noen gang!

Jeg hadde også en cyste som sprakk. Jeg hadde så vondt at jeg ble lagt inn på sykehus og ble liggende i noen dager. Måtte få morfin for å roe ned kroppen min.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg har tatt noe smertestillende og det er litt bedre akkurat nå, men er det ikke bedre til kvelden, vurderer jeg legevakten. eller kanskje fastlegen i morgen.

Problemet er jo at legevakta her på stedet ikke gjør noe annet enn å klemme på magen , og tro noe. Sist jeg var der med samme problemet, var han sikker på at det ikke var en cyste, og ga meg en henvisning til MR på et røntgeninstitutt! Ikke har de ultralyd heller. Jeg har ikke store troen på mange av disse legene. Jeg tok derfor direkte kontakt med sykehusets poliklinikk for å få hjelp. Men nå har jeg kanskje bedre argumenter, i og med at jeg har opplevd dette før.

Skrevet

Uansett bør du bli undersøkt av lege. Jeg har ei datter som hadde cyste på eggstokken da hun var 12 år, den forsvant av seg selv.

Etter det har hun vært plaget med mye magesmerter som aldri har vært tatt alvorlig før i påsken da hun fikk skikkelig vondt.

Da viste det seg at hun hadde fått betennelse på eggstokken og den hadde vridd seg 2,5 ganger rundt så legene hadde ingen mulighet til å redde eggstokken hennes, hun er bare 15 år :tristbla:

Så jeg vil anbefale deg å oppsøke lege så ikke det samme skjer med deg. Legene trodde til å begynne med at det var blindtarmen, men da de åpnet opp viste det seg altså at det var eggstokken i stedet.

Gjest Gjest
Skrevet
Problemet er jo at legevakta her på stedet ikke gjør noe annet enn å klemme på magen , og tro noe.

Vel man klemmer ikke bare for å tro noe. Ved å "klemme" så kan man få masse info, man kan bla godt som utelukke blindtrambetennlse på bakgrunn av den historien du gir etter slik "klemming".

Så vil du ha hjelp så får du ta en tur til LEGEN!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde ved siste besøket mitt hos gynekologen en cyste på egglederen. Jeg hadde hatt fryktlig vondt på høyre side en ukes tid. Imidlertid forsvant smertene, og jeg har ikke kjent noe de siste månedene. Nå er det imidlertid tilbake, og denne gangen mye verre enn forrige gang. Er det cysten som er i ferd med å sprekke? Vurderer å ringe legevakta, men vil gjerne vente til min egen lege er på jobb.

Dette er vanvittig vondt, jeg er svimmel og det kjennes ut som om jeg holder på å besvime noen ganger. I tillegg har jeg antydning til løs mage, og løper på toalettet hele tiden.

Eller kan det være blindtarmbetennelse?

Sikker på at du ikke er gravid??

Dette er også typiske symptomer man ser ved graviditet utenfor livmoren!

Kom deg uansett til lege.

Skrevet

Jeg vet at de klemmer for å finne ut noe, det er bare det at 99% av de gangene jeg eller ungene har vært på legevakta har de trodd feil, ikke fulgt opp, oversett alvorlige ting, gitt oss gule stafylokokker, og jeg har gått til fastlegen min dagen etter uansett. Bortkastet tid og penger. Så derfor prøver jeg å unngå legevakta i det lengste..........

Har ikke vondt lenger, men skal allikevel en tur til legen. Jeg er ikke gravid, bombesikkert. Men jeg tror nok at jeg vet hva dette er og hva som må gjøres. Må bare pushe litt på legen for å få ny henvisning.

Takk for råd, alle!

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg tror nok at jeg vet hva dette er og hva som må gjøres.

Kanskje du skulle åpne din egen "lege-praksis" for alle dere som vet bedre enn legen hva som feilere dere da? ;)

Skrevet
Kanskje du skulle åpne din egen "lege-praksis" for alle dere som vet bedre enn legen hva som feilere dere da?  ;)

Den var vel muligens litt usaklig.............

Noen års erfaring har gjort meg litt skeptisk til å sluke alt legene sier rått. Og det har faktisk reddet min datters liv en gang en legevaktlege ikke ville høre på meg. Og jeg har tenkt å fortsette å være kritisk, helsen vår er for viktig for blind tillit til hvite frakker. Og jeg ser ikke noe galt i å spørre om råd på et forum. Det er gratis, og det er faktisk noen som gir seriøse svar og er til god hjelp.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan gikk det med deg? Håper du fikk tid hos legen :)

Gjest Gjest
Skrevet
Den var vel muligens litt usaklig.............

Noen års erfaring har gjort meg litt skeptisk til å sluke alt legene sier rått. Og det har faktisk reddet min datters liv en gang en legevaktlege ikke ville høre på meg. Og jeg har tenkt å fortsette å være kritisk, helsen vår er for viktig for blind tillit til hvite frakker. Og jeg ser ikke noe galt i å spørre om råd på et forum. Det er gratis, og det er faktisk noen som gir seriøse svar og er til god hjelp.

Så veldig sikker er du vel ikke siden du legger ut en tråd her? Man vet aldri hvem som svarer her. Men hvis du heller vil stole på kjerringråd herfra enn råd fra dem som har studert i over 6år når det gjelder din egen helse så er det jo helt opp til deg...

Skrevet

Det er vel ikke noe galt å spørre om andre har erfaringer med noe liknende, vel?! Trådstarter er vel et rimelig oppegående menneske som ikke tror blindt på det vi sier her i forumet! Og det er ikke nødvendigvis en udugelig lege som stiller feil diagnose, det er ikke alle symptomer som viser til en enkelt, selvsagt sykdom. Jeg hadde forøvrig en sprukken cyste en gang, og det var utrolig vondt. Legen sendte meg rett på sykehus for - blindtarmbetennelse.

De gjorde ikke noe med den, og jeg vet ikke om de kunne ha gjort noe før den sprakk, men etterpå var det visst bare å døyve smertene til det gikk over i løpet av noen dager.

Skrevet

Diagnosen ble: antatt adenomatose og endometriecyste på eggstokk. Behandling: fjerning av livmor. Samme som sist. Så da var jeg ikke helt på jordet allikevel. Henvisning sendt Ullevål sykehus.

Og såvidt jeg ser, har jeg ikke fått noen kjerringråd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...