Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snart ti år gammel sterilisert hunnkatt. Hun har alltid vært sær (hvilken katt er ikke det? :rødme: ), men hun har i alle år hatt en oppførsel som jeg ikke klarer å se årsaken til eller forstå.

Ofte når hun skal drikke vann, så skraper hun på kanten med poten, eller forsøker på andre måter å trekke den til seg slik at skålen flytter på seg og vannet skvulper over. Tidligere drakk hun da ofte vannet som havnet på gulvet, men det gjør hun ikke så ofte lenger - likevel fortsetter hun å gjøre det, og har gjort det i mange år.

Noen andre som har slike rare puser? Og noen som kan gjette på hvorfor i alle dager de gjør det?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om og opplevd mange rare historier om katter og vann. Min forrige katt ville ikke drikke av vannskåla hvis den sto ved siden av matskåla. En lang periode ville hun bare drike av en bøtte på verandaen og annen periode bare fra badegulvet når vi hadde dusjet. Rare dyr, katter...

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg hadde engang ei katt som nekta å drikke fra skåla, hun skulle drikke bare fra glass som vi mennesker. Selv om det betydde at hun måtte dytte hodet sitt nedi glasset. :lol:

En annen katt jeg hadde, var helt vill etter vann - og hver gang jeg skrudde på springen på kjøkkenet, kom hun løpende og ville drikke ra springen og leke med vannet. :lol:

Gjest vimselot
Skrevet
:) Må le. Katter er heldigvis sære og rare...
Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg hadde en katt en gang som helst drakk fra do... æsj sier jeg... men pusen synes det var helt fint. Hun fant seg en fin stilling med bakbeina på dosetet og forpotene nede i skåla akkurat slik at hun fikk snuten nedi, uten å bli våt andre steder. Hun mistet heldigvis aldri balansen. :ler:

Skrevet

Hehe, kjekt å lese mange rare historier om kattene. Ei venninne av meg hadde en katt som også foretrakk å drikke fra glass.

Men er det noen som vet hvorfor hun gjør slik? Jeg klarer ikke å se hensikten hennes.

Skrevet

Hvorfor de gjør som de gjør er ikke alltid like lett å forklare, nei. Min første pus var så fin på det at hun bare drakk rennende vann rett fra springen. Det måtte være fra kranen på badet - noe annet dugde ikke!

Skrevet (endret)

Jeg har to katter og begge nekter å drikke fra vannskålen. De vil bare drikke fra badekaret, så nå lar jeg det stå å renne litt der hele tiden så kattene alltid har tilgang på vann. Ellers prøver alltid den ene katten å grave ned vann- og matskål, rare dyret :)

Endret av Mez
Gjest DyneTryne
Skrevet

Katter er kjempemerkelige ;O Min pleier å breakdance når jeg kommer hjem! Det vil si hun tar løpfart mot meg også snurrer rundt på gulvet. Helt vill! Hun pleier også å dytte i glass, gjerne til de detter ned fra bordet :ler:

Også har vi stekatten(?) min! Han tråkkelåkker med botene og suttesmatter på dyna som en villmann. EN skulle tro det var mamman!

Skrevet

Hver kveld når jeg går på badet for å vaske meg og puss tennene kommer begge kattene etter. Den ene skal sitte på vasken og drikke vann av krana, hun smatter og drikker.

Her en dag datt hun ned i vaskevannet til stedattera mi, men hun lærte ikke av det :ler:

I dag kom den ene katten inn med en levende mark, hun lekte med den og beit på den :overrasket:

Jeg syntes det var så ekkelt at jeg fikk 6 åringen til å ha på seg hansker og kaste ut igjen marken, han gjorde som mamma ønsket :rødme: for han vet at jeg ikke liker sånne ufyselige dyr.

Skrevet

To av mine katter gjør akkurat det samme, og for meg ser det ut som det har noe å gjøre med vinkelen de vil drikke fra. Vannskåla vår er nokså stor, siden hunden bruker den samme, og da bøyer de seg helt over skåla, slik at de har kanten rett foran seg, når de drikker. De forsøker først å trekke den til seg før de drikker, og dersom det er så mye vann i den at den blir for tung, går de gjerne rundt den, og lener seg over skåla. Tror det er fordi de vil unngå at vannet plasker opp i ansiktet deres, mens de drikker.

Skrevet
To av mine katter gjør akkurat det samme, og for meg ser det ut som det har noe å gjøre med vinkelen de vil drikke fra. Vannskåla vår er nokså stor, siden hunden bruker den samme, og da bøyer de seg helt over skåla, slik at de har kanten rett foran seg, når de drikker. De forsøker først å trekke den til seg før de drikker, og dersom det er så mye vann i den at den blir for tung, går de gjerne rundt den, og lener seg over skåla. Tror det er fordi de vil unngå at vannet plasker opp i ansiktet deres, mens de drikker.

Hm, hørtes ikke dumt ut. Vi bruker også stor vannskål som er til både hund og katt. Første forklaringen jeg har fått på ti år. :ler:

Gjest ElCaramba
Skrevet

Det er mot kattendyrenes instinkter å ete byttet sitt nært vannkilden, da det kan forgifte vannkilden når restene råtner.

Det er derfor pus drikker vann fra do, eller glass, eller hvor som helst annen plass, enn ved sin egen matskål. -Som ofte er den naturlige plassering for vannskåla, for oss mennesker.

Så den rare og kreative oppførselen til pus, er egentlig en naturlig adferd for å forhindre "å drikke dårlig vann, som er for nært byttet".

For oss virker det ulogisk at pus synes vannet i do eller i garasjen er å foretrekke. Men pus vet ikke hva forurenset vann i vår forstand er, det finnes ikke i dets naturlige habitat eller vokabular, så den vet ikke at sølevannet under bilen kan være direkte skadelig for den. For den er ikke bilen en kilde til forurensing, men en mus derimot, er det.

Instinktet er sterkt, når pus tilogmed er akrobat nedi doskåla for å slippe å drikke vann i nærheten av der mat serveres.

Løs problemet med å sette vannskåla i et annet rom enn der maten serveres. Eller server maten ved doet;) Eller la ting stå der det står, hvis en vil ha en "gøyal" katt med "merkelig" oppførsel. :)

Skrevet

Så du mener hun trekker skåla til seg i et forsøk på å flytte den lenger bort fra maten? Interessant. Kan jo forsøke å flytte skåla et annet sted og se om det hjelper, eller om hun er blitt så gammel at hun "henger fast" i vanen.

Skrevet

Det stemmer ikke hjemme hos oss, siden vannskåla står langt unna matskålene til kattene, og trekker like mye rundt på den for det. Og grunnen til at de liker å drikke av dassen/vannkrana er at det er rennende vann, og dermed oppleves friskere.

Gjest ElCaramba
Skrevet (endret)

Mine katter er helt like altså i perioder, så jeg kan gjenkjenne alle historier her.

Spesielt sterk luktende mat (slafsefor i posjonspakker) forsøkes graves ned med ivrige poter, og selv om vi har vannskål i et helt annet rom hjemme, lukter denne maten så sterkt at vannet vil drikkes på badet som er lengst unna denne maten.

Så det kommer litt ann på menyen, hvor langt pusen strekker seg for å få tak i vannet andre steder.

Enkelte superskjeldne lørdager, med tunfisk på menyen, kommer de løpende hvis krana på badet skrus på. Da er det aldeles nødvendig å skaffe seg helt friskt vann, for maten på kjøkkenet er så ambulerende i bakteriesammenhengen.

Men vaner som er lært av instinktet er sterke, så det er mulig pus både vil drikke av vannskåla på dens nye plass, itillegg til på badet.

Husk at "langt unna" er relativt for en katt, og den deler kansje ikke ditt syn mht avstand mellom mat og vann.

Katter er herlige :)

Endret av ElCaramba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...