Gjest =tentacle= Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Jeg liker godt fersk hjemmebakst, og kunne tenke meg å lage det til frokost i helger av og til. Når deig skal lages, forheves, bakes ut, etterheves, stekes og avkjøles, kan det fort ta litt tid før frokosten er klar Noen som har gode forslag til bakverk som ikke tar timevis å lage om morgenen? Scones skal jo ikke heve, oppskrifter på ikke-kompakte scones som ikke krever surmelk (har aldri har vært i mitt kjøleskap) er ekstra velkomne. Kaldheving i kjøleskap er jeg spesielt interessert i å finne ut av, spesielt hvis deigen kan være ferdig formet dagen før og ikke trenger noe ekstra bearbeiding mens ovnen blir varm. Hva må man passe på når man kaldhever, i forhold til deigvæsketemperatur, hevetid, skal deigen akklimatiseres på kjøkkenbenken eller rett i varm ovn osv? Noen morgenbakere der ute?
Gjest vimselot Skrevet 6. mai 2007 #2 Skrevet 6. mai 2007 Nei. Jeg laget deig til kaldheving. Kjøleskapet var stappa av deig dagen etter. Siden jeg er singel, bruker jeg å kjøpe brød som jeg kutter i butikken i en sånn kutte-maskin, og så fryser jeg resten. Brødrister er en god måte å få liv i skivene på...
Gjest piaf Skrevet 6. mai 2007 #3 Skrevet 6. mai 2007 (endret) Her er min oppskrift på scones - uten surmelk. Grove speltscones 150 g sammalt spelt (merke Helios demeter) 100 g siktet spelt 4 ss små havregryn evt 1-2 ss havrekli litt salt 2 toppede ts bakepulver 1 ss vegetabilsk olje 1 egg og 1 eggeplomme ca. 2,5 dl vann Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i 20-30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter. Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet (og om du bruker kli eller ikke). Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann. Endret 6. mai 2007 av piaf
Dizzy Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Brødbakemaskin er jo et alternativ. Da bare slenger du deigen i kvelden før, stiller inn timeren og så er brødet ferdig stekt når du står opp.
salsera Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Vi lager og og til grove scones til frokost. Det er en oppskrift fra Tine med kesam. Noen ganger lager vi også grove vafler (uten sukker) når vi har lyst på noe annet eller glemt å bake brød i tide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå