Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og madammen har bestemt oss for å flytte sammen til sommeren. Jeg gleder meg jo selvsagt som en unge, siden vi så langt har bodd relativt lagt fra hverandre og bare har kunnet se hverandre i helgene omtrent. Men dette er det første seriøse forholdet mitt, og *i hvert fall* første gang jeg skal være samboer. Det vil si, jeg *har* vært samboer med folk i studentkollektiver før, men regner med at dette blir litt mer seriøst enn bare å huske å bære ut stabelen med tomme Grandiosa-esker fra tid til annen. :-D

Har folket noen råd og vink å gi, angående slike typiske fallgruver mtp. samboerskap? Hva irriterte du deg over med samboeren din? Og hva angret du på at du ikke ryddet opp i før du flyttet sammen med h*n?

Digresjon: Søkte for moro på "bli samboer" på Google, for å se om jeg kunne finne noe klokt om emnet. Foruten en link til misjonen Jesus Leger, som spydde eder og galle utover kronprinsens samboerskap med Mette-Marit, var det i hovedsak *bare* saker om at Tone Damli Aaberge ønsker å bli samboer. Jeg bare undrer: Hvorfor denne MEGA-interessen for Tones forholdsønsker? Greit nok; dama er søt, men det bryr meg jo midt i ryggen om hun ønsker å være samboer eller ei. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli enig om ting som husarbeid og økonomi på forhånd, og ikke glem de kjærestetingene dere har pleid å gjøre selv om dere nå kommer til å se hverandre "hele tiden". Ikke la alt bli en kjedelig rutine, men vis at dere setter pris på hverandre. Forsøk å få litt avveksling i hverdagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Husk å ikke "mure" dere inne sammen.

Det er godt å ha litt å gjøre på egenhånd.

Vær åpen for å gjøre ting annerledes. Er ikke alltid din metode er den beste...

Gjest mai 27
Skrevet

Først:

Så koselig at dere skal flytte sammen da! Gratulerer! :)

Min kjæreste og jeg kjøpte leilighet sammen i fjor høst, etter to år som kjærester. Hadde før dette leid leilighet sammen i ca ett år. Vi bodde hver for oss, men i samme by, det første året.

Tror det er veldig individuelt fra par til par når det passer ta det store steget og flytte sammen. For noen passer det etter noen mnd, mens andre må vente flere år før en føler det passer.

Det viktigste er at en føler med seg selv at : "dette er noe jeg virkelig vil prøve med akkurat han/henne!". Det er selvsagt et stort skritt, men ikke noe "farlig avgjørende" for all tid framover. Nå er det å se hvordan dette fungerer.

Det viktigste er å sette opp klare avtaler. I første rekke når det gjelder økonomi og deling av husarbeid, da dette er to punk som gjerne er "krangel startere" i et forhold ;)

Hvordan dele utgifter i forhold til deres inntekter osv. Felles økonomi? Felles konto til husleie, matkostnader, strøm osv? ... Dette var det første vi gjorde. Jeg satte opp et regnskap på hva vi måtte regne med at gikk med på div. faste utgifter og så prøvde vi fordele ettter dette på bakgrunn av lønn.

En annen viktig ting, som også faller under økonomi :

Kjøp av felles innbo. Det være : tv, kjøleskap, vaskemaskin , sofa osv. Hvordan skal fordelingen av dette gjøres om dere evt. skiller lag en gang i framtiden? Alltid greit ha slikt klarlangt før en evt. skulle komme på kant med partneren..

Fordeling av husarbeid! Hehe.. Krangel tema nr. en hos oss ;)

Hvem vasker , hvem vakser klær, lager mat osv. Fint ha dette litt klarlagt så ikke den ene føler han/hun hele tiden gjør "alt" av husarbeid.

Og ; pass på å ikke bli "totalt avhengig av hverandre"! ... Farlig , farlig.... Ha gjerne felles venner og felles interessert. Kjempebra! MEN pass på å ha deres egen lille ting ... Som hos oss : Han spiller fotball i 2.div. og er mye på banen og ute med fotball kompiser. Føer ble jeg gjerne sittende hjemme og vente på han.. Ikke bra! Nå har jeg nok å gjøre : Har en liten hund og koser meg med han, trener han opp. Rir , trener med venninner, ofte venninne turer på kafe og har startet en butikk som jeg driver selv. Så nå er vi akkurat passe nok fra hverandre og nok sammen :)

Dere vil nok få det kjempekoselig! Ja, det er en overgang fra tiden hver for dere, men dere kommer til å stortrives, bare dere lager klare avtaler på forhånd!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...