Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2002 #1 Del Skrevet 30. mars 2002 Hei! Jeg har en samboer som har en datter på fire år. Vi kjøper stadig klær,leker og utstyr til henne. Jeg lurer på hva som er vanlig å gjøre med klærne etter at barnet er vokst ut av de, er det ikke rett og rimelig at vi får de tilbake ettersom vi har kjøpt de slik at våre barn/ tantebarn kan arve disse. Vi bruker jo tross alt mange penger på slike ting ; er det da rett og rimelig at bare barna til moren får arve klærne, ski, leker osv.. Da sponser jo vi på en måte barna hennes.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 30. mars 2002 #2 Del Skrevet 30. mars 2002 Hei, Anonym! Jeg synes at dere skal be om å få tilbake det dere har kjøpt (hvis dette ikke er ødelagt, eller avtalt at det er OK at mor tar dette). Vi har begynt å praktisere at vi kjøper til barnet blir i vårt hjem, barnet bruker dette når hun er her.12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2002 #3 Del Skrevet 30. mars 2002 Det er ikke alle som synes det er rett og rimelig å gi tilbake ting som man har fått. Jeg har en datter på to og ett halvt år og jeg hadde likt dårlig om jeg måtte gi tilbake leker/klær jeg hadde fått til henne. De vil jeg ha til evt senere barn og ønsker da ikke at det skal bli slitt og ødelagt. Ærlig talt, gir man bort noe forventer man vel ikke å få det tilbake???? Det gjør iallefall ikke jeg....Kjøper jeg noe til tantebarna mine er dette deres og ikke noe jeg forventer å få tilbake når jeg har bruk for det!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 30. mars 2002 #4 Del Skrevet 30. mars 2002 Hvorfor kjøper dere klær og utstyr da hvis dere plent skal ha det tilbake? Hvis faren til min datter kjøper noe til henne så har ingen tenkt på at han skal ha det tilbake. Det med helgeforeldre som kjøper klær som barnet kun skal bruke annenhver helg -det synes jeg er småligt!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lara Skrevet 30. mars 2002 #5 Del Skrevet 30. mars 2002 Jeg har 2 barn. Elsdte min er snart 7 år og hun får for det meste nye klær nå da de fleste unger i denne alderen sliter klærne sine så de ikke er noe å arve. Noe arver hun, men ikke så mye som før. Minstemann min på 3 år arver enda en del klær. Her om dagen gikk jeg forresten gjennom alt han har arvet og fant ut at halvparten av klærne kommer han ikke til å bruke, så jeg pakka det sammen og sendte det med Røde kors. Når barna mine har vokst fra klærne sine så sender jeg dem videre til neste mann i køen. Dette er en avtale vi har blandt venner og familie. Samme gjelder leker. Kjenner ei som legger bort klærne etter sønnen sin fordi hun må spare de tilfelle søstera hennes skulle få barn. Klærne og lekene har nå ligget der i snart 3 år ubrukt. Syns dette er tåpelig. Når det gjelder parkdresser, barnevogn, seng og andre veldig dyre ting så skjønner jeg at man vil ha det tilbake, men er det noe man er redd for skal gå i stykker så er det bedre å ikke låne det bort. Det går jo ann å lage avtaler på hvordan det skal fungere når det gjelder arvetøy og annet. Det dere vil ha igjen kan dere jo si fra om og resten kan jo f.eks. sendes til Røde kors eller Freetex? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lara Skrevet 30. mars 2002 #6 Del Skrevet 30. mars 2002 En annen ting er at her hos oss går både klær og leker m.m. fritt mellom både far og meg. Vi er ikke så nøye på det. Og skulle han få seg et nytt barn, så er det barnet hjertelig velkomment til å arve både tøy, leker, seng o.s.v. herfra. Samarbeid og åpenhet kommer man langt med.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2002 #7 Del Skrevet 31. mars 2002 Dette må være noe av det værste jeg har hørt. Man ber da ikke om å få tilbake gaver man har gitt! Hvorfor i det hele tatt kjøpe ting dersom man egentlig ikke vil det, eller ønsker å gjøre det??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 31. mars 2002 #8 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg skjønner godt at dere vil ha igjen tingene som dere har kjøpt, dersom dette er dyre ting. OG naturligvis - dersom dette ikke er en (delvis) erstatning for barnebidrag. Å be om å få alt tilbake er kanskje å gå litt langt - men dyre ting som sykler, ski og annet synes jeg det er rett og rimelig at dere får igjen etter at barnet har brukt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2002 #9 Del Skrevet 31. mars 2002 barnebidrag blir betalt også. Vi har ikke noe imot å bidra litt, siden moren har dårlig råd. Men hun er en sånn person som ikke vil la oss få arve tingene, hvis vi skulle trenge det. Vi må mase til å få det minste ord ut av henne en gang. Samboeren sponser også barnehagen og diverse fritidsaktiviteter, synes bare at vi skulle få se noe av de tingene som kjøper igjen. Vi vet jo heller ikke om hun bruker disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2002 #10 Del Skrevet 31. mars 2002 Helt enig, dette er det værste jeg også har hørt.... Da foreslår jeg at dere ikke kjøper noenting da, siden dere ikke får det tilbake. Synes det er frekt å forvente å få tilbake noe man gir bort uansett om det er dyrt eller billig!!! Og det er ikke alle som synes det er ok å la andre få arve alt man har hatt til barna, dette bør aksepteres like mye som de som er "fleksible" å synes det er greit å la andre arve tøyet. Vi er jo ikke like og man kan ikke forlange at man s k a l arve ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 31. mars 2002 #11 Del Skrevet 31. mars 2002 Jeg forstår veldig godt at dere ønsker å få ting og utstyr tilbake når hans datter ikke har bruk for det lenger. Etter mine begreper er det vanlig høflighet. Det er slett ikke alle som er så heldige at de har ekser som føler ansvar og betaler langt utover det som vedkommende MÅ betale. Var jeg i deres sted så ville jeg tatt en prat med moren og forklart hva dere ønsker. Det er så dyrt med barneklær og utstyr at det er helt vanlig at foreldre tenker gjenbruk. Min søster strikket en masse til barna mine da de var små - disse klærne har hun fått tilbake etterpå og bruker de nå til sin sønn - for meg var det en selvfølge. _________________ Hilde 1212[ Dette Innlegg er endret av: Hilde den 2002-03-31 22:15 ] 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 31. mars 2002 #12 Del Skrevet 31. mars 2002 Ærlig talt - frekt?? Det er barnet dere gir tingene til. Ikke moren til barnet. Om dere bruker disse tingene til deres evt fremtidige barn eller andre barn på deres side av familien blir vel like riktig som at barnets mor får beholde dem til sin side. Jeg synes som sagt det er rett og rimelig at dere får igjen tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #13 Del Skrevet 2. april 2002 Så folk flest synes dette var ett frekt forslag og dere mødre vil heller at faren ikke skal kjøpe noenting til barna enn å gi ting tilbake når ting er utvokst. Ville dere da la farens barn få arve klær fra dine barn? Faren er jo da tross alt barnets far og gir ikke "gaver", men bidrar til at barnet skal ha det det trenger. Sett at faren også har dårlig økonomi, og må kjøpe alt nytt når han har tenkt å starte familie igjen. Er det rettferdig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå