Gjest Dingo Skrevet 5. mai 2007 #1 Del Skrevet 5. mai 2007 Hagen er full av løvetann, what to do??? Enkleste og beste måte å bli kvitt problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L79 Skrevet 6. mai 2007 #2 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg er ingen ekspert, men jeg går til krig mot løvetann med en løvetannfjerner. Mulig det finnes midler av ulike typer, men jeg har i alle fall funnet ut at fysisk fjerning av "ulumskhetene" er det som fungerer for meg. (Nå skal det sies at jeg ikke har plenen full av løvetann) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 6. mai 2007 #3 Del Skrevet 6. mai 2007 Kjøp sprøyte og roundup på felleskjøpet - det fungerer bra. Hvis du har barn som leker på plenen, må du finne andre områder for dem å leke på når du sprøyter og de neste par dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 6. mai 2007 #4 Del Skrevet 6. mai 2007 I fjor var jeg nøye med å knipe av alle blomster (fin jobb for barna ;-) ) og det hjalp godt, selv om det er en litt kjedelig jobb. Med mye ugrasmiddel syns jeg det er en tendens til at løvetannen visner og frør seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 7. mai 2007 #5 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg napper opp plantene med en løvetann-fjerne-pinne-sak som jeg kjøpte på Plantasjen. Da unngår jeg ihvertfall at de frør seg og at det sprees. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 7. mai 2007 #6 Del Skrevet 7. mai 2007 For ordens skyld: Med Roundup tar du løvetanna, men du tar gresset også. Spray ikke plenen med Roundup med mindre du er lysten på å så helt ny plen... Plenrens kan derimot funke bra i plen- den lar gresset stå igjen. Evt. kan du bruke sterk Roundup-oppløsning på en svamp, pensel e.l. og pensle hver enkelt løvetann, om de vokser innimellom ting du har lyst til å bevare. Drittjobb, men ganske effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knudz3n Skrevet 19. juni 2007 #7 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg synes slike kjemiske midler er litt dyre... Men jeg har hørt at grovsalt el kokende salt vann skal hjelpe... et litt lurt kjerringråd jeg slo opp. har selv løvetann hage så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 19. juni 2007 #8 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg brukte to ettermiddager i fjor på å dra opp hver eneste løvetann på plena - og det til ingen nytte, for plena er like full av løvetann i år. Så jeg har vært på Plantasjen og kjøpt noe som heter Plenrens, og skal forsøke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Guided Skrevet 19. juni 2007 #9 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg er ingen ekspert, men jeg går til krig mot løvetann med en løvetannfjerner. Mulig det finnes midler av ulike typer, men jeg har i alle fall funnet ut at fysisk fjerning av "ulumskhetene" er det som fungerer for meg. (Nå skal det sies at jeg ikke har plenen full av løvetann) Jeg har også brukt den metoden, fjernet løvetann hvert år og for hvert år har det blitt mindre av dem. I år har jeg nesten ikke fjernet noen, og jeg ser stor forskjell på plenen min og fellesplenen som går rett utenfor - et klart skille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingo Skrevet 19. juni 2007 #10 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg synes slike kjemiske midler er litt dyre... Men jeg har hørt at grovsalt el kokende salt vann skal hjelpe... et litt lurt kjerringråd jeg slo opp. har selv løvetann hage så.. Heeeeeeeey Takk for at du har dratt tråden opp igjen. Jeg har vært flittig med å røske opp løvetann, men får ikke alltid opp roten Har i det minste prøvd å ta vekk blomstrene, så de ikke frøer seg enda mer. Men veien er lang frem til at det ser bra ut , så det spørs om jeg ikke burde prøve plenrens, men det er så surt å bruke masse penger på løvetann... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2007 #11 Del Skrevet 19. juni 2007 Hvis man bruker Roundup og går for pensling trenger man ikke pensle hele planten. Det holder med et blad da Roundup trekker ned i roten av planten. Man kan faktisk ta hele trær på samme måten, men det vil jo ta litt tid. Jeg rensket en gang et helt bed som var overgrodd med løvetann, og ingen hadde sett at innimellom var det både tulipaner og påskeliljer. Jeg ville knepet av blomstene først for å unngå frøing, men den delen av sesongen er vel over for i år. Akkurat det samme gjelder forresten Hanekam - og de har det til felles med Løvetann at de ikke trenger store roten for å gro igjen neste år. Får du ikke med deg alt så er der ny plante neste år. Med Roundup-pensling dør hele planten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingo Skrevet 24. mars 2008 #12 Del Skrevet 24. mars 2008 Dytter opp igjen.......... Hjelp meg å få en løvetannfrihage i år!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 24. mars 2008 #13 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) J Endret 2. april 2008 av Kosemose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingo Skrevet 3. mai 2009 #14 Del Skrevet 3. mai 2009 Kom igjen med nye råd!!! Har drevet på i to år, men er tydeligvis ikke flink nok... Kommer til å kjøpe plenrens i år, så får vi se. Lykke til, alle som er i løvetann-krig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå