Vildemor Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 For jeg tror jeg var raskere før.. Er ikke like rask lenger, men vil veldig gjerne bli det! Hvis jeg jogger mye, løper mye, blir jeg raskere da? Eller bare i bedre form? Eller er det genetisk eller no, hvor rask man er..? Og om det går an å trene det opp, er det noen spesielle måter som fungerer ekstra bra?
Gjest =tentacle= Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Hvor rask man har mulighet for å bli, vil genene til slutt sette en stopper for, men sannsynligvis utnytter du ikke hele kapasiteten din og kan perfeksjonere teknikk, trene opp kondis og muskelstyrke og oppnå bedre resultater.
Gjest Skya Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Jeg har tenkt å prøve dette programmet fra iForm, har fått det anbefalt av ei som løper mye. Hun syntes at det hadde god effekt på farten hennes. http://www.iform.nu/polopoly.jsp?d=1307&a=12233
Vildemor Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2007 Hm, vel muskler og kondis kan vel forbedres litt tenker jeg, men jeg tror jeg egentlig kan bli ganske rask, alltid vært det, bare at jeg vil bli litt raskere.. Men jeg kan jo sjekke ut det programmet. Får vel øve meg litt med ulike teknikker osv, også. Men så det er i bunn og grunn mulig å få gjort noe med? Hvis ikke er det jo litt bortkastet å prøve..? (Ikke på formen kanskje..)
Gjest Sille Skrevet 5. mai 2007 #5 Skrevet 5. mai 2007 (endret) Selvfølgelig kan du forbedre hurtigheten din Da er det en god idè å trene løpeteknikk, hurtighet/eksplosivitet, spenst og styrke. Lykke til! Endret 5. mai 2007 av Sille
Kitsune Skrevet 5. mai 2007 #6 Skrevet 5. mai 2007 Intervalltrening er det aller beste, sies det. Men ikke tren det mer enn en-to ganger pr uke. Det er lett å bli overtrent. Og så må du slite deg ut. Ellers skjønner ikke kroppen at det trenger å forsterke seg til neste gang du løper. Altså, du krever av kroppen at den må yte mer. Og da gjør den faktisk det. Og så er det viktig å ta tiden til hjelp. Jeg har en lei tendens til å bli skuffet. For jeg tenker at jeg trente jo hardt forrige uke, hvorfor er jeg ikke i verdenseliten denne uken da? Skjønner? Veldig dumt, hehe..
Gjest Sille Skrevet 5. mai 2007 #7 Skrevet 5. mai 2007 Intervalltrening er det aller beste, sies det. Men ikke tren det mer enn en-to ganger pr uke. Det er lett å bli overtrent. Og så må du slite deg ut. Ellers skjønner ikke kroppen at det trenger å forsterke seg til neste gang du løper. Altså, du krever av kroppen at den må yte mer. Og da gjør den faktisk det. Og så er det viktig å ta tiden til hjelp. Jeg har en lei tendens til å bli skuffet. For jeg tenker at jeg trente jo hardt forrige uke, hvorfor er jeg ikke i verdenseliten denne uken da? Skjønner? Veldig dumt, hehe.. ← Intervalltrening mener noen er det beste for å få bedret utholdenhet ja. Du må nok trene adskillig mer enn en til to ganger i uken for å få gode resultater. ---- Vildemor, hvis du virkelig har et sterkt ønske om å bli hurtigere, ville jeg kontaktet noen med oppdatert kunnskap innenfor treningsfysiologien som kunne hjelpe deg på vei. De stikkordene jeg skrev i mitt forrige innlegg er viktige for å bli hurtigere, men det kan være greit å få en god beskrivelse av hvordan du gjør dette i praksis (metode, dosering etc.)
Kitsune Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Jeg mente intervalltrening ikke mer enn to ganger i uken. Spe altså på med trening ellers i tillegg til intervalltrening. Beklager hvis det var lett å misforstå. Hvorfor ikke melde deg inn i friidrettsforening? De har god peiling og du blir pushet av de andre også. Sikkert ikke bare løpefantom der..
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Jeg mente intervalltrening ikke mer enn to ganger i uken. Spe altså på med trening ellers i tillegg til intervalltrening. Beklager hvis det var lett å misforstå. Hvorfor ikke melde deg inn i friidrettsforening? De har god peiling og du blir pushet av de andre også. Sikkert ikke bare løpefantom der.. ← Man kan godt trene intervalltrening 3 ganger i uken hvis man føler seg tilstrekkelig restituert. I følge min trener/fysioterapeut er det det som trengs for å få en dramatisk økning i kondisjonen. I tillegg hjelper det mye å trene maks beinstyrke.
pusla Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Jeg løp aktivt før, og trente mye intervalltrening ispedd langturer og styrketrening. Mye benstyrke og spensthopp er effektivt. Jeg tror ikke jeg hadde forbedret tidene mine hvis jeg ikke hadde trent intervall og styrke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå