Gå til innhold

Pizzastein

Gjest Ada Blûe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syntes resultatet blir helt ok, ikke noe spesielt (har bare brukt den en geng da=P). Men det er litt stress (syntes jeg) at den må varmes i ovnen først.. Helt ok, men ville ikke kjøp en slik når jeg flytter hjemmefra.. Og stor plass tar den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter den i ovnen og varmer den en stund og setter pizzaen oppå så den stekes på den. Når pizzaen er ferdig tas den ut og settes i pizza-sten-bære-stativet sånn at du ikke brenner deg på den varme stenen.. Grandiosaen var ble jo fin og sprø (noe av den stenen skal fikse) men det kan jo en Garndiosa bli uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de pizza-steinene er noe særlig. Vi har en hjemme, men jeg steker heller pizzaen min uten den. Tung og upraktisk greie som gir en hard bunn, og bare jeg tenker på den får jeg frysninger nedover ryggen (ala negler mot kritt og tenner mot kjeramikk-krus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest itla

Jeg er veldig fornøyd med min pizzastein, men jeg bruker den riktignok ikke til frossenpizza. Den er derimot super til å lage italiensk pizza på - ifølge Villa Paradiso (italiensk pizzarestaurant på Grünerløkka i Oslo) er kombinasjonen pizzastein og full guffe på stekeovnen den eneste måten man kan få til tilnærmet "ekte" italiensk pizza hjemme. Bunnen blir tynn og sprø, og riktig stekt (vanlig stekeplate gir ikke nok undervarme/varme til bunnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Jeg elsker min pizzastein. På den kan jeg lage skikkelig tynn bunn som likevel blir sprø. Til frossenpizza utgjør den neppe noen forskjell, men til hjemmelaget italiensk pizza er den uunværlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzasteinen er super til italiensk pizza. Om man bare spiser Grandiosa er det sikkert bedre å bruke pengene på ketchup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alou

Takker for svar. Er det mange ulike pizzasteiner ute og går og med ulike kvalitet, eller kan jeg kjøpe den først og beste jeg kommer over? Dere som er fornøyd, hvor har dere handler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Jeg elsker min pizzastein. På den kan jeg lage skikkelig tynn bunn som likevel blir sprø. Til frossenpizza utgjør den neppe noen forskjell, men til hjemmelaget italiensk pizza er den uunværlig.

Skriver under på dette. Dalwhinnie var min læremester når det gjelder å få pizzabunnen bra på steinplate for første gang. Stikkord: Husk maismel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Lurer på hvor folk har kjøpt pizzastein. Er på jakt etter en i julegave til bror og svigerinne, så det hadde vært fint om den ikke hadde kostet en halv formue :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor folk har kjøpt pizzastein. Er på jakt etter en i julegave til bror og svigerinne, så det hadde vært fint om den ikke hadde kostet en halv formue :P

Kjøpte min på bohus. Kostet under 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Fred Brenno

Ikke meningen å bry seg inn på en mamma-side :-) , men pizzasten er helt nødvendig for å lage autentisk italiensk pizza i et hjem :-). Kunsten er å vite hvordan man bruker den. Det aller viktigste selvfølgelig at man ikke setter steinen inn med pizza på. Det andre er at ovnens temperatur bør minst være 300 grader, helst 350 grader (men dette er som regel vanskelig å oppnå i en vanlig ovn, så sett den på det høyeste du kan). Det kan være vanskelig å få pizzaen over fra "benk til ovn", men bruk bakepapir for å "transportere" den, og la den stå i et minutt med bakepapir slik at det blir lettere å ta dette bort. Det er viktig at pizzaen kommer i direktekontakt med stenen under steking for å få best resultat.

Gjør det samme også med "amerikansk" pizza (tykk bunn og mye fyll). Man skulle kanskje tro at tykk bunn trenger lavere temperatur, men det er akkurat denne høye temperaturen og direkte kontakt med stenen, som gir en god skorpe.

Pizzabaker (og stolt pappa :-) )

Noen som har erfaringer med såkalte pizzasteiner? Hvordan blir resultatet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å bry seg inn på en mamma-side :-)

...

Pizzabaker (og stolt pappa :-) )

Hvorfor tror du at dette er en mammaside?

For øvrig setter jeg pizzaen inn i ovnen på steinen, etter å ha forvarmet steinen først, legges pizzadeigen oppå steinen og fyllet has på før den går inn i ovnen oppå steinen. Bakepapirtrikset høres vanskelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...