Gjest Robin Hood Skrevet 5. mai 2007 #1 Del Skrevet 5. mai 2007 Er det mulig for en sterk troende jøde og være nazist ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maleri Skrevet 5. mai 2007 #2 Del Skrevet 5. mai 2007 Tror jeg ikke... I så fall hadde h*n hatt et problem med å bli godtatt som jøde. H*n kunne jo kalt seg jøde, men jeg som er hvit kan jo kalle meg farget. Det hjelper lite.. Rart svar kansje men,men.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 5. mai 2007 #3 Del Skrevet 5. mai 2007 Er det mulig for en sterk troende jøde og være nazist ? ← Mitt svar er nei, det er ikke mulig å være praktiserende jøde og nazist. Det ene utelukker det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 5. mai 2007 #4 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er faktisk ikke et ukjent fenomen. Blant psykiatriske pasienter (og folk som burde være det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 6. mai 2007 #5 Del Skrevet 6. mai 2007 En jøde vil aldri kalle seg for nazist, hvis han er praktiserende mht tro. Men de kan være fasictiske og rasister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 6. mai 2007 #6 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg leste en bok en gang hvor det var med en gutt som var nazist, utover i boka viste det seg at denne gutten var forbyttet på sykehuset som baby. I utgangspunktet var han født av jødiske foreldre. Men han vokste opp uten å vite at han faktisk var født jøde - og hadde nazistiske holdninger. Selvølgelig en rent oppdiktet historie det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 6. mai 2007 #7 Del Skrevet 6. mai 2007 Var det ikke sånn at Hitler var jøde ? Han var vel ikke sterkt troende, men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Robin Hood Skrevet 6. mai 2007 #8 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Var det ikke sånn at Hitler var jøde ? Han var vel ikke sterkt troende, men.. ← nei oldermoren hans eller tippoldermoren var jøde. Hitler var det ikke men han hadde jødisk slekt langt ute i familien ikke i den nærmeste Endret 6. mai 2007 av Robin Hood Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. mai 2007 #9 Del Skrevet 6. mai 2007 Å være født som jøde uten å vite det gjør ikke et menneske til praktiserende jøde, og det var spørsmålet i startinnlegget. Kan en sterkt troende jøde være nazist. Rasist, ja, det viser seg da vitterlig at mange jøder er. Fasist, ja, så absolutt, men nazist? Nei, det går jeg ikke med på at er mulig. Det er jo en bok om en ung jøde som overlevde krigen ved å gå inn i Hitlerjugend, men det gjør ham ikke til nazist, det gjør ham til en som forstod hva som skulle til for å overleve og som var villig til å gjøre det. "Jøde i Hitlerjugend" heter den boka, kanskje noe å lese for andre enn emg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 7. mai 2007 #10 Del Skrevet 7. mai 2007 nei oldermoren hans eller tippoldermoren var jøde. Hitler var det ikke men han hadde jødisk slekt langt ute i familien ikke i den nærmeste ← Dette stemmer ikke helt. Det gikk, og går fortsatt, rykter om at Nazi-Adolf skulle ha jødiske aner. Bakgrunnen for disse er at hans far var født utenfor ekteskap (unnfanget mens farmora var i tjeneste), og farfarens identitet er aldri blitt slått fast. Ryktet går altså ut på at farfaren skal ha vært jødisk, men det har aldri vært kjent noe bevis som kan støtte opp om dette. Siden den ryktebefengte unnfangelsen fant sted på 1830-tallet, var alle som eventuelt kan ha visst noe sikkert forlengst døde da Adolf begynte å nærme seg makten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 7. mai 2007 #11 Del Skrevet 7. mai 2007 I filmen The Believer spiller Ryan Gosling en ung jødisk mann som utvikler seg til å vare anti-semitic. Den er basert på en sant historie om en KKK medlem på 1960 tallet som var avslørt å være jødisk av en New York Times reporter. Så det går nok an det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Robin Hood Skrevet 7. mai 2007 #12 Del Skrevet 7. mai 2007 Dette stemmer ikke helt. Det gikk, og går fortsatt, rykter om at Nazi-Adolf skulle ha jødiske aner. Bakgrunnen for disse er at hans far var født utenfor ekteskap (unnfanget mens farmora var i tjeneste), og farfarens identitet er aldri blitt slått fast. Ryktet går altså ut på at farfaren skal ha vært jødisk, men det har aldri vært kjent noe bevis som kan støtte opp om dette. Siden den ryktebefengte unnfangelsen fant sted på 1830-tallet, var alle som eventuelt kan ha visst noe sikkert forlengst døde da Adolf begynte å nærme seg makten. ← Du har kanskje rett. Alt jeg har hørt er noe med noe tippoldermor eller oldermor. Men det er ivhertfall ganske sikkert at Hitler hadde Jødisk blod. Men jeg har også lest et sted at Hitler først begynte og hate jøder etter at en jødisk lege ikke greide og redde hans mors liv. Men om dette stemmer det vet jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. mai 2007 #13 Del Skrevet 8. mai 2007 Du har kanskje rett. Alt jeg har hørt er noe med noe tippoldermor eller oldermor. Men det er ivhertfall ganske sikkert at Hitler hadde Jødisk blod. ← Hvordan kan det være "ganske sikkert" når den eneste indikasjonen er et ganske tvilsomt rykte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå