Gå til innhold

Må man ha oppskrift for å bake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen oppskriftsbok og følger ingen oppskrifter, men baker likevel kaker, brød og kjeks. Ikke ofte, men av og til. Fremgangsmåten er at jeg tar oppi litt av det, det og det, og former deigen/røren. Bruker ingen oppskrift. Og det går helt fint. Det skjedde en gang at et brød ble mislykket, ellers ingen uhell.

Det begynte med at jeg følgte en type oppskrift, men hadde ikke alt av ingredienser, så jeg brukte noe annet i stedet. Det gikk helt fint. Det samme gjentok seg et par ganger, og jeg begynte derfor å ta oppskriftene mindre bokstavelig, og prøvde meg heller litt fram. Etterhvert kuttet jeg ut oppskriftene helt, og fulgte bare hodet.

Og det er ganske gøy. :)

Om det var noe avansert jeg skulle lage, måtte jeg jo ty til en kokebok. Men brød f.eks, går veldig greit å lage uten oppskrift. Noen ganger holder det at jeg følger oppskriften en gang, også vet jeg sånn omtrent hva jeg skal gjøre til neste gang, og prøver meg fram.

Er det noen flere som bruker samme fremgangsmåte?

Skrevet

Jepp. Dvs. kaker baker jeg etter oppskrift (men så baker jeg sjelden kaker også da). Brød, vafler og liknende lages etter innfallsmetode og innhold i (kjøle)skap.

Skrevet

Nå er jeg ikke så flink til å bake at jeg klarer dette helt uten oppskrift, men bruker ofte oppskrifter som et forslag og tilpasser etter hva jeg har for hånden eller forandringer jeg ønsker.

Jeg har vel aldri til dags dato klart å la være å forandre på noe ved en oppskrift samme hva jeg lager. Antar at det etterhvert, som jeg blir flinkere, blir med baking som med annen mat at jeg tar det etter erfaring, hva man her tilgjengelig og lyst heller enn en oppskrift.

Skrevet

Brød følger jeg sjelden oppskriften til (og heller ikke vafler, pannekaker o.l.), men kaker er mer kjemi har jeg inntrykk av og der følger jeg oppskrifter mye mer, men kan likevel godt endre litt på den etter hva jeg selv ønsker.

Gjest -Monica-
Skrevet

Når jeg baker så bruker jeg aldri oppskrift, stort sett ikke når jeg lager mat ellers også. Tar det jeg har, det som virker som om smaker godt sammen og prøver meg frem.

Jeg tror slumsingen min kommer av den tidligere bakerjobben min. Jobbet på ett lite håndverksbakeri, og for at vi skulle være litt mer effektiv så gikk det i litt slumsing.. :)

Gjest -eline-
Skrevet

Baking av gjærbakst/vafler/pannekaker/ol. tar jeg på slumping, kaker foretrekker jeg å bruke oppskrift på, skal mye til for å få litt avanserte kaker gode på slump :)

Gjest Jytte
Skrevet

Så et program med Jamie Oliver - og han sa at man følge oppskriften når man baker kake .. Unntaket er selvsagt om man kan den utenat.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Oppskrift er tingen hvis man vil ha et forutsigbart resultat. Er man erfaren, har man sikkert litt peiling på forhold mellom deigvæske og tørt, hevemidler og temperaturer og steketider og sånt. Jeg bruker ofte oppskrifter som utgangspunkt, og tilpasser litt etter hva jeg har i hus og nysgjerrighet.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg bruker ikke oppskrift på brød, vafler o.l. jeg heller. Baker jeg kaker, følger jeg nok oppskriften de fleste gangene. Men som =tentacle= sier, har man litt erfaring med baking så kan man jo tillate seg å slumpe mer.

En gang laget jeg en kakeoppskrift, prøvde den ut, sendte den inn til en konkurranse i et blad, og vant! Det var utrolig herlig, og førstepremien var fantastisk. Denne kaken er stadig etterspurt til bryllup og andre store fester.

Gjest Jytte
Skrevet

Jo, man kan endre på tilsetninger .. eks. sjokolade, nøtter, frukt, etc .. Men man kan ikke slumpe når det gjelder forholdet tørt og vått .. Det er viktig å følge en oppskrift nøye for å få et perfekt kakeresultat - sier selv erfarne kakebakere.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg baker også på slump, både brød og kaker.

Kaker blir noen ganger helt perfekte og noen ganger sånn passe.

Brød blir alltid bra, bortsett fra de gangene jeg har puttet for mye greier opp i... hele korn ol. så det blir så tungt at det ikke vil heve skikkelig.

Skrevet
Så et program med Jamie Oliver - og han sa at man følge oppskriften når man baker kake ..  Unntaket er selvsagt om man kan den utenat.

Jeg baker kaker uten oppskrift, og det går bra. Jeg har sterk grad av dyskalkuli, så om jeg hadde fulgt oppskriften, er det ikke sikkert det hadde gått bra likevel. (pga at jeg surrer med tall)

Baking er en fin måte å regne på for dyskalkulektikere. Jeg antar at mengdeforholdet blir ca det samme hver gang, (men sikker er jeg ikke) tar det "på følelsen" og bruker øyemål. Og jeg har en slags standaroppskrift i hodet, som jeg varierer litt med ettersom jeg vil ha sjokoladekake, gulrotkake, sitronkake, etc. Kaka er omtrent den samme hver gang, bortsett fra forskjellige "smaksingredienser".

Skrevet

Tror aldri jeg har bakt noe uten å se på en oppskrift. Ikke at jeg nødvendigvis følger oppskriften helt, kan gjerne endre den litt ut fra hva vi har i huset og hva jeg føler for den dagen, men jeg baker ikke ofte nok til å ha greie på forholdet mellom tørt/vått enda, så uten en viss mal tror jeg det fort hadde blitt et dårlig resultat.

Skrevet

... Nå skal jeg bake brød på slump, oppdaget at jeg verken har brød eller knekkekbrød i huset.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har heller ingen oppskrift når jeg baker brød eller lager vafler. Det er sjelden jeg baker kaker, men da jeg cirka 8-9 år gjorde jeg det ofte før foreldrene mine kom fra jobb. Da brukte jeg aldri oppskrift, men kakene var spiselige helt til man kom til midten (der var det mer deig og ikke ferdigstekt...)

De klaget ikke, men spiste ikke opp alt...og jeg syntes aldri kakene mine ble noe gode selv....

Skrevet

Det meste av gjærbakst og enkle bakverk er det ikke noe problem å ta på gefühl. Noen kaker derimot bør man kunne oppskriften ganske bra slik at kaken ikke får feil smak.

Men når man har gjort det et par ganger burde jo man kunne oppskriften utenat.

Når det gjelder all annen matlagning som sauser og gryter osv, så tar jeg alt på gefühl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...