Gå til innhold

Førerkort igjen

Fremhevede innlegg

Gjest DyneTryne
Skrevet

For å ikke spore av den andre tråden, lagde jeg bare en ny :)

Spørsmålet står vel egentlig i overskriften. Jeg har hatt tre dobbelttimer til nå, har time 10, 11 og 14. Begynner jeg å nærme meg målet snaaaart? Jeg gleder meg så :hoppe::reise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er snart oppe i ti dobbeltimer. Har ikke såååå lang tid til oppkjøring, men tid nok til å ta mange timer :sur: men men, lever i håpet om at jeg snart er ferdig :reise:

Lykke til med å nå målet da :)

Skrevet

Jeg hadde 5 kjøretimer..

Gjest DyneTryne
Skrevet

Oj, jeg fikk aldri med meg jeg hadde fått svar her. :rodme:

Jeg tror ikke 5 timer vil holde til meg, jeg får ennå panikk, men han sier jeg begynner å bli flink til å gjøre ting automatisk, som å gire og sjekke blindsone.

Jeg gruer meg som en unge til lukeparkering. Noen erfaringer med hvor vanskelig det er?

Gjest Advena
Skrevet

Lukeparkering er ikke særlig vanskelig, faktisk, så lenge du bare lærer deg teknikken. Kjørelærern min har lært meg et triks, noe med speilet på din bil skal være et sted på bilen du skal lukeparkere bak før du begynner å rygge.. Men spør kjørelærern din, du. ;)

Skrevet
Oj, jeg fikk aldri med meg jeg hadde fått svar her. :rodme:

Jeg tror ikke 5 timer vil holde til meg, jeg får ennå panikk, men han sier jeg begynner å bli flink til å gjøre ting automatisk, som å gire og sjekke blindsone.

Jeg gruer meg som en unge til lukeparkering. Noen erfaringer med hvor vanskelig det er?

Grunnen til at jeg hadde så få timer, var at jeg hadde trena masse på egenhånd. Jeg fikk lov å kjøre rundt alene på gårds"veier" og jorder fra jeg var 13 år. Ikke helt lov akkurat, men jeg kunne ikke skade andre enn meg selv - og det var ikke snakk om særlig fart heller ;) Men jeg fikk da øvd på å gire, rygge og kjøre på "kronglete" steder. Bakkestart fikk jeg også øvd mye på...

Itillegg øvelseskjørte vi mye...

Har du mulighet til å øve litt på parkeringsplasser el. lignende -anbefaler jeg deg det på det sterkeste. Alt blir så mye lettere bare man øver......og det å øve i fred - uten kjørelærer - er mye lettere...

Så jeg var heldig med antall timer, "lappen" ble ikke særlig dyr. (Det var før TS pakka kom også ;)

Lykketil

:klem:

Skrevet

9 timer her... :)

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jo, jeg hadde kjørt med faren min, hadde han ikke vært livredd for å få sin 3. bil vraket av meg :rodme: Jeg har dummet meg på klutchen noen ganger der ja og føket rett inn i en husvegg. Ugh!

Jeg håper bare nok er nok snart, jeg vil kjøre selv! :D Bakkestarten er jeg flink til med mindre jeg er stresset. Som ved lyskrysset etter lundsbroa på vei til byen for dem som vet om det, jeg har daua bilen der to ganger. Men det kommer vel snart :)

Skrevet

Jeg har vel tatt nærmere 30 enkelttimer. Jeg lærer sakte og trenger tid til å få "alt" til å sitte på en måte. Men så har jeg også hatt et opphold på ett år imellom.. (begynte rundt jul i forfjor og kjørte til april i fjor- og begynte ikke å kjøre igjen før i februar i år).

Hadde kunnet hatt lappen for en stund siden hadde jeg bare ikke vært så treeeeeig *sukk*. Noe jeg ville anbefalt er å ta teorien så fort som mulig, da det er ett av de største hindrene synes jeg..

Skrevet

Jeg fikk lappen i januar og har aldri lukeparkert, ikke under øvelseskjøring en gang. Ryktene skal ha det til at det er fjernet fra pensum. ;)

Et annet tips er å få unnagjort teoriprøven ASAP.

Gjest DyneTryne
Skrevet

Da må jeg vel få skaffet bøkene rimelig fort :)

Men aldri lukeparkert? Hvordan takler du det hvis du må da? :hår:

Skrevet

Hadde bare det obligatoriske...husker ikke hvor mange timer det var (sånn glattkjøring, mørkekjøring osv.) Jeg hadde kjørt mye på forhånd..

Man MÅ forresten aldri lukeparkere - finnes alltid et annet sted å sette fra seg bilen ;)

Skrevet

Hadde vel 20 timer tror jeg (Oslo). Lærte heller aldri å lukeparkere, men samboeren min lærte meg det og jeg har lukeparkert flere ganger uten problemer. Det er greit i byen og på shopping, da er det nok av parkeringshus og slikt, men når jeg er på besøk hos folk har det blitt en del lukeparkering så jeg er glad jeg kan det. Samboeren min var en flink lærer. :)

Skrevet

Jeg hadde 13 kjøretimer, men siden foreldrene mine ikke ville kjøre med meg, så bestilte jeg over 30. Når de så fikk prisoverslaget, ombestemte det seg og tok meg gjerne med ut på øvelseskjøring.

Jeg fikk en time til rygging og lukeparkering, fordi jeg spurte om vi kunne bruke en time på dette. Og siden jeg var så flink på første forsøk, så ble det med to øvinger på hver (nybegynnerflaks). Etter det har jeg fått øvd meg mye i Oslo, og det er jeg glad for. Det er fint å vite at jeg kan parkere overalt der det er pass til min lille audi, slik at jeg ikke trenger å knote med lukeparkering eller lete etter en ledig parkeringsplass.

Gjest Tweek
Skrevet
Bakkestarten er jeg flink til med mindre jeg er stresset. Som ved lyskrysset etter lundsbroa på vei til byen for dem som vet om det, jeg har daua bilen der to ganger. Men det kommer vel snart :)

Hvis du tenker på krysset med ufo og shalam er jo ikke det bakkestart akkurat :ler:

Men den krysset er pes syntes jeg. Når jeg kjører der er det alltid sinnsykt med biler som er over alt, og masse folk som løper over veien hele tiden og syklister som bare sykler. Alle gjør som de vil i det krysset så det er stress.

Men nå har jeg hatt rundt 20 kjøretimer tror jeg, og jeg var på landeveiskjøring på fredag.

Så nå er det et par 1-3 kjøretimer igjen så skal jeg på siste delen.

Jeg gruer meg til forbikjøring :( Men du, når skal du ta teorien?

Jeg tenkte å ta den snart jeg, siden jeg egentlig må :-D

Gjest baby-E
Skrevet

tror jeg hadde 5 timer utenom det obligatoriske.

Gjest DyneTryne
Skrevet
Hvis du tenker på krysset med ufo og shalam er jo ikke det bakkestart akkurat :ler:

Men den krysset er pes syntes jeg. Når jeg kjører der er det alltid sinnsykt med biler som er over alt, og masse folk som løper over veien hele tiden og syklister som bare sykler. Alle gjør som de vil i det krysset så det er stress.

Men nå har jeg hatt rundt 20 kjøretimer tror jeg, og jeg var på landeveiskjøring på fredag.

Så nå er det et par 1-3 kjøretimer igjen så skal jeg på siste delen.

Jeg gruer meg til forbikjøring :(  Men du, når skal du ta teorien?

Jeg tenkte å ta den snart jeg, siden jeg egentlig må :-D

Jo, når du kommer fra lundsbroa, kommer det først en nedoverbakke, og så oppover. Det har jeg erfart siden han har sagt begge gangene at jeg må ta bakkestart og det faktisk er en bakke der :P

Jeg må først skaffe bøker før jeg kan ta teoriprøve, ellers er det ingen vits ;O

Gjest Tweek
Skrevet

Men jeg vil ikke si det er men bakke da :-D Bare at de så vidt går oppover. Jeg skal gi deg bakkestart jeg! :-D

Joaaaa, jeg har bøker du kan låne dem når jeg er ferdig med å pule dem

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg klarer bakkestart i bratte bakker ja, men ikke i den bakken. Men det er en bakke, jeg tror bare du er stein :P

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg er ikke stein, jeg er en bilfører :-D

Skal vi ta teorien sammen hvis du vil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...