Gjest care Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Selv vet jeg ikke, men her om dagen fikk jeg høre at de har nok lokaler, assistenter men mangler pedagoger. Noen som vet om det stemmer? I så fall, vet noen om det er mulig da og søke jobb for å "ta med seg" ungen inn i barnehagen? Jeg skal selv ringe og spørre om dette når siste trekning er over og hvis det da er mulig, vurderer jeg sterkt å gjøre dette. Men altså, noen som har noen kunnskap om dette?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 (endret) Synes det høres rart ut. I Oslo har byråden gått ut og sagt at bøygen nå er mangel på tomter/lokaler/håndverkere til å få laget disse. Det kan godt hende at det blir et problem med nok pedagoger når lokalene er der, men per i dag synes ikke det å være situasjonen, hvertfall ikke på generell basis. Har imidlertid hørt om ansatte i barnehager som har barnet med seg på jobb, så kanskje det er mulig hvis du finner en barnehage hvor dette er et problem? Endret 5. mai 2007 av Dalwhinnie
Rosalie Skrevet 5. mai 2007 #3 Skrevet 5. mai 2007 Det er stor mangel på førkolelærere, ja. Så dersom TS er utdannet det vill jeg så absolutt vurdert å søke ped.leder-stilling og tatt med barnet inn i barnehagen. I Oslo mangler det også tomter, lokaler og håndtverkere til å få satt i stand barnehagelokaler.
Gjest care Skrevet 5. mai 2007 #4 Skrevet 5. mai 2007 Synes det høres rart ut. I Oslo har byråden gått ut og sagt at bøygen nå er mangel på tomter/lokaler/håndverkere til å få laget disse. Det kan godt hende at det blir et problem med nok pedagoger når lokalene er der, men per i dag synes ikke det å være situasjonen, hvertfall ikke på generell basis. Har imidlertid hørt om ansatte i barnehager som har barnet med seg på jobb, så kanskje det er mulig hvis du finner en barnehage hvor dette er et problem? ← Jeg ble skeptisk da hun fortalte det, men hun virket så bestemt på at hun hadde rett så jeg tenkte at det er verdt å ta en sjekk.
Gjest care Skrevet 5. mai 2007 #5 Skrevet 5. mai 2007 Det er stor mangel på førkolelærere, ja. Så dersom TS er utdannet det vill jeg så absolutt vurdert å søke ped.leder-stilling og tatt med barnet inn i barnehagen. I Oslo mangler det også tomter, lokaler og håndtverkere til å få satt i stand barnehagelokaler. ← Ja det er nok mangle på det meste, men som du sier så kan det jo tenkes at i min bydel er lokaler men ikke folk. Er ikke førskolelærer, men dog pedagog så jeg tenker at det ikke spiller noen rolle.
Rosalie Skrevet 5. mai 2007 #6 Skrevet 5. mai 2007 Ja det er nok mangle på det meste, men som du sier så kan det jo tenkes at i min bydel er lokaler men ikke folk. Er ikke førskolelærer, men dog pedagog så jeg tenker at det ikke spiller noen rolle. ← Jo, det er det som er problemet - de klarer ikke å skaffe nok førskolelærere. Og det er det de vil/skal ha i de stillingene. Om ikke annet må du være utdannet innen småbarnspedagogikk. Og da er ikke småskolepedagogikk godt nok, heller.
Amanlis Skrevet 5. mai 2007 #7 Skrevet 5. mai 2007 Dersom du ikke er førskolelærer må du ha etterutdanning i barnehagepedagogikk.
Gjest care Skrevet 5. mai 2007 #8 Skrevet 5. mai 2007 Dersom du ikke er førskolelærer må du ha etterutdanning i barnehagepedagogikk. ← Vel, nå veileder jeg til tider barnehageansatte inkl. styrer så jeg vil blir virkelig overrasket om de ikke finner meg kvalifisert. Men det overrasker meg ikke...
Amanlis Skrevet 5. mai 2007 #9 Skrevet 5. mai 2007 Vel, nå veileder jeg til tider barnehageansatte inkl. styrer så jeg vil blir virkelig overrasket om de ikke finner meg kvalifisert. Men det overrasker meg ikke... ← Da stiller du muligens litt annerledes, men jeg vet det i enkelte kommuner er strammet inn på hvem som får dispensajon. Da håper jeg du er heldig.
IsaCathrine Skrevet 5. mai 2007 #10 Skrevet 5. mai 2007 Vel, nå veileder jeg til tider barnehageansatte inkl. styrer så jeg vil blir virkelig overrasket om de ikke finner meg kvalifisert. Men det overrasker meg ikke... ← Der jeg hadde praksis hadde den ene avdelingslederen pedagogikk fra universitetet, og de/hun måtte søke om dispansasjon (hvordan det nå skrives) årlig for hennne.. eller, etter hvert så slapp de å skrive årlig da. Men de er så strenge på at de skal ha FØRSKOLELÆRERE. Men det er jo vært å søke uansett. Sikkert bedre med en som har litt høyere utdanning, enn en barne- og ungdomsarbeider eller assistent som leder. Det er kun i Trondheim de har full dekning når det gjelder førskolelærer. Der har de faktisk førskolelærer i assistenstillinger. Resten av landet har mangel. Men om du får jobben i barnehagen, er det noe smart å ha sitt eget barn i samme barnehage da? Har i alle fall hørt at det IKKE er anbefalt.
liv Skrevet 5. mai 2007 #11 Skrevet 5. mai 2007 Det må søkes om disp ja, i hovedstaden er det ikke noe problem. Andre steder er litt strengere..
Gjest care Skrevet 6. mai 2007 #12 Skrevet 6. mai 2007 Takk for svar. Dette er jeg litt nysgjerrig på så jeg skal sjekke det opp. Ang. å ha barn i egen barnehage. Om jeg tar en slik stilling, blir den jo bare imidlertidig. Jeg jobber et annet sted og vil bare søke om permisjon fra dette stedet. Men om det kommer til å fungere, det vet jeg ikke. Det jeg vet er, at hvis dette lar seg gjøre, så er det for meg et bedre alternativ enn å gå hjemme med snuppa.
Gjest Elastica Skrevet 6. mai 2007 #13 Skrevet 6. mai 2007 Det er stor mangel på førskolelærere i barnehager i hele landet. Politikerne synes ikke å være særlig opptatt av dette, og fokuserer mest på lokaler/tomter når målet om full barnehagedekning skal diskuteres og forsvares i mediene. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i de kommunale barnehagene. I de private barnehagene er det ofte nedfelt i vedtektene at personalet har fortrinnsrett på plassene i barnehagen. Dette forutsetter muligens at det er ledige plasser, og det kan derfor kanskje bli problematisk å søke etter at opptaket er gjennomført. I vår barnehage er det så stor midlertidig mangel på utdannet personale (pga svangerskapspermisjoner) at jeg tror barnehagestyret hadde strukket seg langt for få å ansett en med førskoleutdannelse. Jeg ville sjekket opp på forhånd om det fulgte med en barnehageplass, dersom du var avhengi av dette. Det er imidlertid gode grunner for å stille noen krav, siden det er et skrikende behov for førskolelærere.
Gjest care Skrevet 6. mai 2007 #14 Skrevet 6. mai 2007 (endret) Jeg ville sjekket opp på forhånd om det fulgte med en barnehageplass, dersom du var avhengi av dette. Det er imidlertid gode grunner for å stille noen krav, siden det er et skrikende behov for førskolelærere. ← Altså, det er kravet. Jeg jobber ikke i barnehagen uten å ha med tulla. Jeg har jo en annen jobb som venter på meg. Dette blir jo bare en nødløsning hvis det blir slik. Uansett, takk for alle råd og synspunkter. Jeg hadde lenge tenkt å vente til alle trekningen var over, men kanskje jeg burde tenke på å ta kontakt allerede nå Endret 6. mai 2007 av care
Kipa Skrevet 6. mai 2007 #15 Skrevet 6. mai 2007 Ingen problem å ha barnet i samme bhg som man jobber, men å ha i samme avdeling som en selv jobber det ka bli et problem..og det anbefales vel ikke.
Gjest care Skrevet 6. mai 2007 #16 Skrevet 6. mai 2007 Ingen problem å ha barnet i samme bhg som man jobber, men å ha i samme avdeling som en selv jobber det ka bli et problem..og det anbefales vel ikke. ← Nei det skjønner jeg kan bli vanskelig. Ville ikke fått mye gjort da..
momo Skrevet 6. mai 2007 #17 Skrevet 6. mai 2007 Har en veninne som har fått jobb i barnehage som førskolelærer. Hun har sosionom utdanning ikke noe annet og har ikke jobbet en dag med barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå