Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smakte et helt nydelig brød med urter ifjor sommer. Tror det må ha vært timian i det iallefall.. :sikle:

Noen her som har gode oppskrifter på denslags brød? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest bada
Skrevet

Jeg har laget brødet nedenfor og tilsatt hakkede urter som salvie, rosmarin eller timian under utbakingen. Det blir alltid veldig godt.

30 g frisk gjær

225 ml vann

450 g hvetemel

2 ts salt

2 ss olivenolje

Løs opp gjæren i lunkent vann. Sikt melet sammen med saltet i en stor bolle, og lag en fordypning i midten. Hell i den oppløste gjæren, samt oljen. Ha melet gradvis over i fordypningen med væske og arbeid det sammen. Når alle ingrediensene er godt blandet, knar du deigen godt i 8-10 minutter (man kan selvfølgelig bruke kjøkkenmaskin i stedet). Dekk til deigen med plastfilm og la den heve på lunt sted (ca en time). Forvarm ovnen til 230 grader. Ta deigen ut av bollen, arbeid inn hakkede urter, og form den til et brød. Dekk til med plastfilm, og la det heve til det har nådd halvannen størrelse. Legg brødet over på et bakebrett og la det steke i 10 minutter på 230 grader. Sett ned temperaturen til 190 grader, og la det steke i 45 minutter til. Avkjøl på rist.

Gjest -Monica-
Skrevet

Uff, nå skrev jeg akkurat i en annen tråd at jeg ikke bruker oppskrifter, så jeg sliter litt når jeg skal gjengi ting jeg har bakt. Men jeg pleier å bake ett urtebrød som alltid faller i god smak hos de fleste.

1l vann

1.5 ts salt

1 pk gjær (tørr)

10ss olje Pleier å bruke extra virgin olivenolje (tror jeg...)

hvetemel til deigen blir passelig tykk, (bedre at det er for bløt enn hard.

Fersk hvitløk kuttet i pittesmå biter eller presset

urter etter smak (jeg har laget med Provancekrydder

Så lar jeg dette heve ca en time, heller deigen uten å kna den over i en langpanne som er smurt med olivenolje og med bakepapir.

Så strør jeg over endel salt, og extra virgin olivenolje (vær raus) trykker fingrene mine ned i deigen slik at jeg lager masse små hull. For å få salt og olje inn i deigen. Nå kan man også putte oppi alt man har lyst på f,eks oliven, fetaost, soltørkede tomater osv osv..

Lar denne heve til den ser passelig stor ut. Stekes i ovenen ved ca 240*c.

Ferdig når den er gyldenbrun..

Skjær den oppi f.eks fire deler, så deler du lange skiver opp av de, perfekt til koldtbord salater osv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...