Gå til innhold

Slutte med bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger tips på hvordan jeg kan motivere min tre åring til å ville gå på potte/toalett?Noen ganger vil han gå på potte, mens andre dager ikke... Vi prøver å ta det langsomt, men han er overhodet ikke motivert. Skal vi bare fjerne bleien eller skal vi la den være til han selv er klar? Er det noen som har gode tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvillingene mine nektet å bruke potte, de ville bare bruke doen. Vet mange bruker truse innenfor bleien, for da er det ubehagelig å tisse i buksa. Bleiene er rett og slett for bra til bleieavvenning. Jeg tok rett og slett vekk bleiene på dagtid, og vasket en del ekstra maskiner i en ukes tid. Premierte med klistremerker for doturer som ga resultat, hjerter for til og stjerner for bæsj! Det slo godt an.

Skrevet

Vi började träna med sonen när han var 2½ år. Vi lät honom helt enkelt gå utan blöja på morgonen - efter "morgonkissen". Då visste jag att det tog ungefär 2 timmar innan han var kissnödig igen. Så sa vi (inte frågade) att NU ska vi gå och kissa. Vi räknade med olyckor/uhell och blöta kläder. Men han förstod ganska snart.

Så kissar vi före maten - allesammans. Mamma, pappa och barn. Alla ska kissa och tvätta händerna innan vi äter.

Viktigt är att säga "bra! Nu var du duktig som kissade på toaletten/pottan/i busken" så han blev glad. och "Det gör inget, det är sånt som händer men kissa på toaletten nästa gång" när det blev blött i byxan.

Min son var för stor och hade fel teknik för att sitta på pottan men för honom var det lättare att kissa stående. Det blev mindre söl på det sättet.

Jag tror på att vänja barnet att gå utan blöja.

Det ÄR bekvämt för barnet med blöja, det är bara att kissa när man behöver, ingen lek som måste avbrytas, barnet missar inget kul. Och varför ska barnet ta av blöjan (som i barnets ögon går alldeles utmärkt att kissa i) och kissa på toaletten när det är krångligare?

Skrevet (endret)

For en mnd siden hadde jeg ikke kunnet gi deg noe svar- da sleit vi med det samme. En 3- åring som nektet å i det hele tatt å prøve å gå på do. Til da hadde vi prøvd med do- sete. Så kjøpte vi en liten do- krakk på ikea, pappa'n viste hvordan han gjør det- fortsatt ikke interessant...Men så innførte vi klistremerker. Og tok han med på do, skrudde på vannkrana ( for det funker som regel ;) ) og der tisset han. Masse ros, ringe til mommo og fortelle og sette klistemerke- rett på veggen. har fliser så det er jo ingen sak å ta bort. Dette er vel 3 uker siden vi startet, og nå er det 39 klistremerker (bittesmå..) på veggen. Han får ti og ti på et ark av gangen og en liten premie for de 10 gangene.

Noen vil vel si det er feil, men her trengtes virkelig premier som motivasjon! og det er ting han uansett hadde fått- "nytte" eller leker. han har fått en hai, en slange og sparkesykkel..neste gang får han en sabeltann paraply som han ønsker seg.

Bhg var flinke og spurte om de skulle følge det opp der. så han gjør det samme der, og hos mommo får han også klistre rett på flisene. :ler:

Vi merker at omtrent hver gang, følger hanetter 2 timer ca, er bleia helt tørr- tom nattbleia- helt tørr. Men bæsje er en annen sak... :sjenert: og det tror jeg bare må komme når han er klar, man kan i hvertfall ikke mase!

Nå går han noen timer i bare truser daglig og vi er veldig bevisste på å snakke om det, og roser han fortsatt. og kule truser etter eget ønske er selvfølgelig kjøpt inn..her går det i spiderman...tigre og cars ;)

Endret av Kipa
Gjest Dallandra
Skrevet

Fireåringen vår var slettes ikke interessert, vi har hatt to forsøk hvor det meste av det ovennevnte har vært forsøkt, uten hell. Så lot vi det hele ligge fram til nå i påska hvor pappan foreslo underbukse. Og det har gått kjempebra, noen uhell har det selvfølgelig vært, men pytt pytt. For en uke siden nektet han å ta på bleie på kvelden, og så langt har senga vært tørr!

Vi kommer til å vente til motivasjonen er der for lillebror også, da går det smidigst for alle!

Skrevet
Hei!

Jeg trenger tips på hvordan jeg kan motivere min tre åring til å ville gå på potte/toalett?Noen ganger vil han gå på potte, mens andre dager ikke... Vi prøver å ta det langsomt, men han er overhodet ikke motivert. Skal vi bare fjerne bleien eller skal vi la den være til han selv er klar? Er det noen som har gode tips? :)

Gi ham belønning for hver gang han klarer å gå på do, og lag ikke noe stort nummer av det de gangene han ikke får det til. Ta ham med og kjøp noen boxere/ truser som han synes er tøffe, og oppfordre ham til å bruke de. Men for all del la ham velge mellom bleie og undertøy selv :)

Går han i bhg? Min sønn bestemte seg plutselig at han ville være som de store guttene i bhg og gå på do. Jeg hadde gjentatte ganger prøvd å få han til og slutte med bleie, uten hell, men han sa fra når han selv var klar for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...