Gjest Frøken Titt Skrevet 7. mai 2007 #41 Skrevet 7. mai 2007 Jeg syns det er gøy, men også litt skremmende. Hater når folk tagger meg og skulle ønske man kunne gjøre noe med det. Kan man gjøre noe på innstillingene slik at tagging ikke går an for andre? :klø: Ellers legger jeg ut bilder av meg og venner. Ikke for private. Ganske overfladiske og "enkle" bilder om noen forstår.
Gjest Orinoco Skrevet 7. mai 2007 #42 Skrevet 7. mai 2007 Jeg syns det er gøy, men også litt skremmende. Hater når folk tagger meg og skulle ønske man kunne gjøre noe med det. Kan man gjøre noe på innstillingene slik at tagging ikke går an for andre? :klø: Ellers legger jeg ut bilder av meg og venner. Ikke for private. Ganske overfladiske og "enkle" bilder om noen forstår. ← Du kan fjerne taggingen ved å gå inn på bildet og trykke remove tag.
Badlands Skrevet 7. mai 2007 #43 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Eg skjøner ikkje konseptet heilt. Du får vete kven som har gjort kva med profilen sin, kven som har lagt til kven som venn, og ellers er det ganske lite du kan gjere? Det vil seie, konseptet er greitt nok, men at det skal få så mykje oppmerksemd i media etc når det finst andre nettstader der folk har lagt ut bilete og skrive om seg sjølv i fleire år allereie? Eg har myspace-side i staden, som eg er veldig nøgd med. Der er det mykje friare, ein kan ha musikk, videoar frå t.d. youtube, bildeslideshow, osv. Pluss skrive bloggar, sende morosame comments med bilete, eller animasjon, og høyre på musikk frå band eller artistar rundt om i heile verda. Men eg er ikkje så oppteken av å få kontakt med dei eg gjekk på skule med, eller sjå korleis dei har det, eller vete kven som er ven med kven. Endret 7. mai 2007 av Badlands
Cognizance Skrevet 7. mai 2007 #44 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Poenget med facebook er at man ikke er anonym, og når over 150000 i Norge er registrert der er det lett å finne folk man ikke har hatt kontakt med på lenge. origo.no er noe lignende, men ikke helt det samme, på norsk. Endret 7. mai 2007 av Cognizance
dront Skrevet 7. mai 2007 #45 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Eg skjøner ikkje konseptet heilt. Du får vete kven som har gjort kva med profilen sin, kven som har lagt til kven som venn, og ellers er det ganske lite du kan gjere? Det vil seie, konseptet er greitt nok, men at det skal få så mykje oppmerksemd i media etc når det finst andre nettstader der folk har lagt ut bilete og skrive om seg sjølv i fleire år allereie? Eg har myspace-side i staden, som eg er veldig nøgd med. Der er det mykje friare, ein kan ha musikk, videoar frå t.d. youtube, bildeslideshow, osv. Pluss skrive bloggar, sende morosame comments med bilete, eller animasjon, og høyre på musikk frå band eller artistar rundt om i heile verda. Men eg er ikkje så oppteken av å få kontakt med dei eg gjekk på skule med, eller sjå korleis dei har det, eller vete kven som er ven med kven. ← Man kan jo skrive til hverandre også; det blir litt som en mellomting mellom mail og msn. Men skjønner at det er unødvendig om man allerede bruker Myspace e.l mye. "Fordelen" med Facebook framfor vanlige blogger er for min del at det er lettere å lete opp og holde seg oppdatert på kontaktene. Ulempen er såvidt jeg kan vurdere det at det egentlig er litt dårlig tilrettelagt for å diskutere noe særlig, eller skrive lengre innlegg (man har Notes, da). Så de fleste samtalene går for min del som ganske korte, private beskjeder, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg å diskutere temaer med venner med felles interesser. Bør kanskje vurdere å starte noen lukkede grupper... En annen ting jeg ikke er helt komfortabel med er privacy og at ting ikke slettes når man deaktiverer kontoen. Gjelder å passe på å ikke legge ut for private ting, og håpe at folk ikke tagger meg i teite bilder fra fortrengte tenår... Angående hvem man legger til osv, så føler jeg ikke SÅ mye gjensynsglede over å finne igjen folk fra barnehagen, men endel av oss har jo også møtt interessante folk i voksen alder, som man har mistet kontakten med pga flytting o.l. Noen av disse er det skikkelig gøy å finne igjen. Endret 7. mai 2007 av dront
Gjest Mrs. Potter Skrevet 7. mai 2007 #46 Skrevet 7. mai 2007 Du kan fjerne taggingen ved å gå inn på bildet og trykke remove tag. ← Men bildet blir jo liggende selv om du fjerner taggingen. Skjønner ikke at enkelte får seg til å legge ut festbilder o.l av venner/kjente,uten å spørre om tilatelse først. Jeg hadde blitt forbannet hvis noen hadde lagt ut bilde av meg. Jeg synes facebook er gøy. Men ser for meg at om noen uker,så er det ikke like spennende lenger.
Gjest Orinoco Skrevet 7. mai 2007 #48 Skrevet 7. mai 2007 Men bildet blir jo liggende selv om du fjerner taggingen. Skjønner ikke at enkelte får seg til å legge ut festbilder o.l av venner/kjente,uten å spørre om tilatelse først. Jeg hadde blitt forbannet hvis noen hadde lagt ut bilde av meg. Jeg synes facebook er gøy. Men ser for meg at om noen uker,så er det ikke like spennende lenger. ← Media prøver jo å fortelle folk at de faktisk har et redaktøransvar der, men om det synker inn vites ikke. Har vært på facebook i, tja 2 mnd. nå, og syns det enda er like spennende
Gjest vimselot Skrevet 9. mai 2007 #49 Skrevet 9. mai 2007 Tror det kan misbrukes og er skeptisk. Kan ikke noen andre som vet ens navn, hvor man bor og har bilde bare lage en mailkonto og bli medlem der i f.eks. mitt navn? Har ikke mistanke om at noen vil gjøre det mot meg, men kan det misbrukes på denne måten? Tenker på hvordan ungdom kan mobbe hverandre gjennom mobil. Her blir det jo offentliggjort og kilden er helt anonym hvis h*n f.eks. bruker pc på nettcafe eller bibliotek.
Amity Skrevet 10. mai 2007 #50 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Facebook virker i utgangspunktet ganske genialt, men da jeg leste "fineprintet" oppdaget jeg at: - når du sender en request via Facebook til en venn som ikke er registrert blir adressen til vedkommende beholdt av Facebook selv om vedkommende ikke melder seg inn. Dette er for at Facebook skal kunne måle hvor suksessfullt verveprogrammet deres er. Vennen din som ikke vil registere seg må faktisk sende en mail til Facebook hvor de må be om å få adressen slettet. - informasjon du legger inn om favorittfilmer, bøker, etc, blir tatt av Facebook og brukt i en form for markedsundersøkelser hvor de gir informasjonen til firma som annonserer på Facebook. Dette, i følge Facebook, er for å gi brukerene bedre reklame som er tilpasset deres interesser, og er visstnok til det beste for brukeren. De deler ikke ut navnet ditt til selskapene, men det virker som om det er det eneste de ikke deler også. - Facebook registerer og beholder all informasjon du legger ut, og selv informasjon du endrer blir beholdt. De beholder det, sier de, i en "reasonable period of time". Hva nå det måtte være. - ved å registrere deg på Facebook går du med på at dine personlige detaljer blir sendt til og behandlet i USA. - det er ikke noe automatisk valg om å slette kontoen sin. Den blir bare deaktivert inntil videre. Ikke at det utgjør noen forskjell om du sletter deg eller ei, for Facebook har jo allerede laget en fil på deg. Og den beholder de, som de sier, over en "reasonable period of time". Og hva de skal bruke den til, det er det jammen ikke lett å vite. Alt dette står på Facebook under "privacy" på siden du logger deg inn. Endret 10. mai 2007 av Amity
Gjest bada Skrevet 10. mai 2007 #51 Skrevet 10. mai 2007 Facebook virker i utgangspunktet ganske genialt, men da jeg leste "fineprintet" oppdaget jeg at: - når du sender en request via Facebook til en venn som ikke er registrert blir adressen til vedkommende beholdt av Facebook selv om vedkommende ikke melder seg inn. Dette er for at Facebook skal kunne måle hvor suksessfullt verveprogrammet deres er. Vennen din som ikke vil registere seg må faktisk sende en mail til Facebook hvor de må be om å få adressen slettet. - informasjon du legger inn om favorittfilmer, bøker, etc, blir tatt av Facebook og brukt i en form for markedsundersøkelser hvor de gir informasjonen til firma som annonserer på Facebook. Dette, i følge Facebook, er for å gi brukerene beder reklame som er tilpasset deres interesser, og er visstnok til det beste for brukeren. De deler ikke ut navnet ditt til selskapene, men det virker som om det er det eneste de ikke deler også. - Facebook registerer og beholder all informasjon du legger ut, og selv informasjon du endrer blir beholdt. De beholder det, sier de, i en "reasonable period of time". Hva nå det måtte være. - ved å registrere deg på Facebook går du med på at dine personlige detaljer blir sendt til og behandlet i USA. - det er ikke noe automatisk valg om å slette kontoen sin. Den blir bare deaktivert inntil videre. Ikke at det utgjør noen forskjell om du sletter deg eller ei, for Facebook har jo allerede laget en fil på deg. Og den beholder de, som de sier, over en "reasonable period of time". Og hva de skal bruke den til, det er det jammen ikke lett å vite. Alt dette står på Facebook under "privacy" på siden du logger deg inn. ← Dette var ekstremt interessant informasjon.
Dråpe Skrevet 10. mai 2007 #52 Skrevet 10. mai 2007 Men spiller det så stor rolle om Facebook beholder denne infoen da? Vi blir jo overvåka hver eneste dag ellers i samfunnet også - hver gang vi sender en sms, ringer til noen, drar bankkortet...det er et info-samlende samfunn vi lever i - og jeg ser faktisk ikke noe problem i at Facebook har en fil på meg jeg. :klø: Mulig jeg er naiv... Syns det er ålreit å kunne ha kontakt med kjente via Facebook - jeg er ikke flink til å bruke msn - men på Facebook er man jo tilgjengelig for meldinger selvom man ikke er pålogga. Føler som noen nevnte her tidligere at det er en mellomting mellom msn og mail. Jeg er vel ikke akkurat i målgruppen, jeg som nærmer meg 30, men jeg har da funnet igjen noen klassekamerater og nærmere bekjente. Men jeg tror nok at dette er et blaff, og at interessen snart vil dabbe av for en del.
dront Skrevet 10. mai 2007 #53 Skrevet 10. mai 2007 Men spiller det så stor rolle om Facebook beholder denne infoen da? Vi blir jo overvåka hver eneste dag ellers i samfunnet også - hver gang vi sender en sms, ringer til noen, drar bankkortet...det er et info-samlende samfunn vi lever i - og jeg ser faktisk ikke noe problem i at Facebook har en fil på meg jeg. :klø: Mulig jeg er naiv... Syns det er ålreit å kunne ha kontakt med kjente via Facebook - jeg er ikke flink til å bruke msn - men på Facebook er man jo tilgjengelig for meldinger selvom man ikke er pålogga. Føler som noen nevnte her tidligere at det er en mellomting mellom msn og mail. Jeg er vel ikke akkurat i målgruppen, jeg som nærmer meg 30, men jeg har da funnet igjen noen klassekamerater og nærmere bekjente. Men jeg tror nok at dette er et blaff, og at interessen snart vil dabbe av for en del. ← En ting som er greit å merke seg i den sammenhengen er at infoen Facebook lagrer om deg ligger på servere i USA; hvor det er andre regler for åndsverk- og kopibeskyttelse (man underskriver faktisk på at bilder o.l man laster opp kan brukes av Facebook i kampanjer), og muligens for personvern. Så det blir ikke helt det samme som å sende en sms i Norge. På den annen side står det nesten det samme i "kontrakten" man har med Hotmail, Gmail osv (bortsett fra klientens rett til å viderepublisere det man skriver eller sender av filer) - og de fleste bruker jo en eller flere mailkontoer til privat og i noen tilfelle sensitiv informasjon. Jeg bruker Facebook selv, og synes det er relativt moro, men man bør absolutt lese hva man signerer på, i hvert fall for å vurdere nøye hva man legger ut av info og bilder.
Gjest Tanita Skrevet 10. mai 2007 #54 Skrevet 10. mai 2007 Jeg registrerte meg, men sletta meg etter ti minutter, ble skeptisk og paranoid!
fuerza Skrevet 14. mai 2007 #55 Skrevet 14. mai 2007 Konseptet Facebook er bra. Personlig har jeg ikke blitt bitt av basillen. Jeg er registrert og om jeg skulle få noen henvedelser svarer jeg på dem. Men det er jo en grunn til at jeg ikke lenger har kontakt med diverse folk fra fortiden. Noen ganger bør kanskje fortid være fortid, jeg vil fokusere på fremtiden. Men for all del, hyggelig å snike på gamle kjente. Og for dem som klarer å gjenopprette et glemt vennskap er dette genialt. Men på Facebook kan man fort føle seg blottelagt.
Gjest Nedfall Skrevet 14. mai 2007 #56 Skrevet 14. mai 2007 Men på Facebook kan man fort føle seg blottelagt. ← Jeg føler det akkurat sånn, er vanskelig å forholde seg til en slik merkelig offentlighet. Facebook er ikke for alle, og jeg begynner å lure på om jeg er en av dem det ikke passer for.. Føler meg ikke utadvendt nok til det..
Dråpe Skrevet 15. mai 2007 #57 Skrevet 15. mai 2007 Jeg kjenner meg ikke igjen i det med å "blottlegge seg" jeg da. For man trenger jo ikke skrive et eneste ord om seg selv bortsett fra navnet sitt - og om man ikke ønsker å skrive om seg selv i "wall-to-wall" med bekjente så finnes det jo et personlig melding-system der også. Og profilen er jo ikke tilgjengelig for andre enn de man gjør den tilgjengelig for heller. Men at Facebook ikke er et konsept som alle liker eller faller for, det har jeg forståelse for.
Gjest puselabb Skrevet 18. mai 2007 #58 Skrevet 18. mai 2007 Jeg synes Facebook er kjempemoro! Blir fort hekta, men jeg synes ikke det gjør noe, tror ikke det er så veldig stor fare forbundet med det. Noen mennesker blir jo latterlig paranoide. Alle kan jo bestemme selv om de vil registrere seg der eller ikke.
Donpedro Skrevet 18. mai 2007 #59 Skrevet 18. mai 2007 Skjønner ikke helt dette behovet så mange har for å ta kontakt med folk de ikke lenger har kontakt med. Savnr man noen sterkt, så finnes jo telefonkatalogen, liksom...
Gjest Frøken Titt Skrevet 18. mai 2007 #60 Skrevet 18. mai 2007 Du kan fjerne taggingen ved å gå inn på bildet og trykke remove tag. Ja, fikk det til slutt med meg. Men har ikke den andre vennen min fortsatt bildene på sin profil da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå