kitty Skrevet 4. mai 2007 #1 Skrevet 4. mai 2007 Hva syns dere om Facebook? Er det mange som deltar? Hva legger dere eventuelt ut? Private bilder? Bilder av barn?
MissJenny Skrevet 4. mai 2007 #2 Skrevet 4. mai 2007 jeg synes det er kjempefint, fått kontakt med mange kjente igjen, og selv om man ikke prater mer sammen, så kan man følge med hva som skjer med de om de oppdaterer profilene sine, og mange har mail adresser så man kan kontakte dem jeg har ikke lagt ut bilder, men det morsomte er gamle bilder, så man kan se kjente, og noen nye bilder. vet ikke om jeg ville lagt ut bilde av barna mine der alikevel. kanksje om de var nyfødte, men ikke når de ble mye eldre.
Karamell Skrevet 4. mai 2007 #3 Skrevet 4. mai 2007 Facebook er kjempefint! Du bestemmer selv akkurat hvor mye du vil legge ut, og i tillegg kan du begrense hvem som får se på bilder av deg. Det eneste folk får se uten at du gir tillatelse til det er navnet ditt, og evt et avatar-bilde. Det er ypperlig om man vil komme i kontakt med gamle kjente osv.... Jeg har lagt ut bilder av meg, mannen min og katten min. I tillegg til et par venner som er der inne som også har lagt ut bilder av meg. Hadde jeg hatt barn ville jeg begrenset det og i tillegg ikke latt andre enn de som er registrert som mine venner se dem. Har egentlig ingenting negativt å si jeg, annet enn det jeg så på nyhetene i dag om at noen hadde laget hatklubber osv... Det blir for dumt...
Helen Skrevet 4. mai 2007 #4 Skrevet 4. mai 2007 Jeg har registrert meg der men jeg skjønner ikke noe særlig av det :klø: Er nok for gammel for dette jeg
Gjest Jytte Skrevet 4. mai 2007 #5 Skrevet 4. mai 2007 Har funnet ut at jeg skal holde meg unna Facebook. Jeg har svært lite til overs for alt som gjør folk mer og mer avhengig av internett, og som binder folk mer til PC`en enn hva som var tilfelle før. Er registrert på Linkedin, men det er et mer yrkesrettet nettverk og der er jeg invitert med av kollegaer. Men å sitte hjemme og samle på masse "venner" skjønner jeg ikke helt vitsen med.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. mai 2007 #6 Skrevet 4. mai 2007 Hva syns dere om Facebook? Er det mange som deltar? Hva legger dere eventuelt ut? Private bilder? Bilder av barn? ← Jeg er der, men gidder ikke engasjere meg noe særlig. Jeg svarer hvis noen legger igjen medling til meg og det hender jeg kikker på andres profiler. Ellers er jeg ganske passiv.
Karamell Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 Bare for å si en ting så handler det slett ikke om å samle på venner..... Eller, det er sikkert noen som gjør det og. Men jeg tror de aller fleste er innom sånn innimellom for å kikke etter folk de gikk på skole med og eller andre gamle bekjentskaper. Jeg ser på det som en mulighet til å holde kontakten med mennesker jeg ikke treffer så ofte, eller i det hele tatt lenger. For eksempel fra et sted på andre siden av landet fra meg der jeg bodde i fire år. Det er ganske mye billigere enn å drive å ringe hele tiden... Så jeg mener Facebook tilfører noe fint til livet mitt jeg. Er også på Nettby...
Gjest lillebøll Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 Fant igjen mange der fra tiden på folkehøgskolen. Var morsomt. Ellers er det jo akkurat samme folket der som alle andre plassene man henger på nett.
IsaCathrine Skrevet 4. mai 2007 #9 Skrevet 4. mai 2007 Jeg har facebook. Er innom der hver dag, litt fordi det enet forumet jeg er på, har flyttet inn dit. Dessuten småprater jeg litt med folk jeg kjenner. Har til nå ikke lagt ut noen bilder ennå..
Gjest Gjest 1 Skrevet 4. mai 2007 #10 Skrevet 4. mai 2007 Facebook er bra det. Morsomt å se gamle og nye venners venner og nettverkene ut i det blå.
Gjest Matsui Skrevet 4. mai 2007 #11 Skrevet 4. mai 2007 Avmålt begeistring herfra. Litt bekymret med hensyn til personvernet, men nå har jo "skaden" allerede skjedd. Jeg anbefaler alle å bruke litt tid på å finne fornuftige personverninnstillinger. Standardinnstillingene er langt fra gode nok. Er innom maks et par ganger om dagen. Logger også inn og sjekker når det dukker opp meldinger om at noen har lagt meg til eller at noen har sendt meg meldinger. Det er selvsagt hyggelig å få kontakt med gamle kjente igjen, men jeg er nok i utgangspunktet litt kritisk med hensyn til hvem som legges til i vennelisten. Har ingen interesse å ha en hel masse folk der som jeg knapt har møtt.
Gjest Gjest 1 Skrevet 4. mai 2007 #12 Skrevet 4. mai 2007 men jeg er nok i utgangspunktet litt kritisk med hensyn til hvem som legges til i vennelisten. Har ingen interesse å ha en hel masse folk der som jeg knapt har møtt. ← Forstår at du ser betenkeligheter ved konseptet, men personvern? Er det ikke en frivillig sak å legge ut fullt navn og et bilde? Derfra kan du jo stenge alt innsyn fra andre enn dine venner, hvis du ønsker det? Jeg tror ikke "venner" bare legges til i listen din uten at du selv har godtatt det på forhånd. man kan ikke bare melde seg som venn uten å ha spurt vedkommende først.
Gjest Matsui Skrevet 4. mai 2007 #13 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Forstår at du ser betenkeligheter ved konseptet, men personvern? Er det ikke en frivillig sak å legge ut fullt navn og et bilde? Derfra kan du jo stenge alt innsyn fra andre enn dine venner, hvis du ønsker det? Jeg tror ikke "venner" bare legges til i listen din uten at du selv har godtatt det på forhånd. man kan ikke bare melde seg som venn uten å ha spurt vedkommende først. ← Nei, venner legges ikke til automatisk, men profilen din kan være synlig for andre avhengig av hvilke innstillinger som er gjort. Profilen din kan, etter standardinnstillingene, ses av alle innenfor samme nettverk både via søk, grupper og andres vennelister. Dersom du eksempelvis har meldt deg inn i "Norway"-nettverket, så betyr det at din informasjon faktisk er tilgjengelig for ganske mange mennesker. Selv har jeg begrenset den fulle tilgangen til profilen min kun til de i vennelista. Det betyr at alle som ønsker mer informasjon om meg og mitt enn profilbildet og litt basisinformasjon først må spørre meg om tilgang via "adde"-systemet. Videre ønsker jeg ikke at alle skal få tilgang til min venneliste via søk. Hvem står på denne lista vedgår ingen andre enn meg selv og de som eventuelt er oppført. Alt dette er noe du kan kontrollere ved å være litt kritisk i panelet for personverninnstillinger. Det eneste jeg har bevart fra standardinnstillingene tror jeg faktisk kun er muligheten for å finne bildet og navnet mitt via søk. Når folk først har funnet meg i et søk, så må de altså legge meg til som venn før de får tilgang til resten av min personlige informasjon. Heldigvis vil man også få beskjed dersom noen "tagger" deg på et bilde, og jeg er slett ikke sen med å si ifra dersom jeg synes folk går litt for langt i bildepubliseringen sin. Endret 4. mai 2007 av Matsui
Gjest Gjest 1 Skrevet 5. mai 2007 #14 Skrevet 5. mai 2007 Alt dette er noe du kan kontrollere ved å være litt kritisk i panelet for personverninnstillinger. Det eneste jeg har bevart fra standardinnstillingene tror jeg faktisk kun er muligheten for å finne bildet og navnet mitt via søk. Når folk først har funnet meg i et søk, så må de altså legge meg til som venn før de får tilgang til resten av min personlige informasjon. Heldigvis vil man også få beskjed dersom noen "tagger" deg på et bilde, og jeg er slett ikke sen med å si ifra dersom jeg synes folk går litt for langt i bildepubliseringen sin. ← Hva heter og hvor finner man innstilling som gjør at kun venner ser informasjon/og annet som en legger ut? Hva betyr det at noen tagger en på et bilde, at de søker en opp og bare ser på det? Hver gang jeg ser på bilder så "tagger" jeg?
lulle Skrevet 5. mai 2007 #15 Skrevet 5. mai 2007 Litt på siden spørsmål. Hva er alderspennen på facebook?? eller gjennomsnittsalder......
Gjest Bellatrix Skrevet 5. mai 2007 #16 Skrevet 5. mai 2007 Hva heter og hvor finner man innstilling som gjør at kun venner ser informasjon/og annet som en legger ut? Hva betyr det at noen tagger en på et bilde, at de søker en opp og bare ser på det? Hver gang jeg ser på bilder så "tagger" jeg? ← Gå inn på Privacy så kan du regulere hvem som kan se hva. Tagging er jeg litt usikker på, men jeg tror det er noe sånt som at hvis noen har et bilde av deg kan de tagge deg på det, så får du også det eller noe sånt.
Gjest Emeldina Skrevet 5. mai 2007 #17 Skrevet 5. mai 2007 Facebook er genialt! Kjempekoselig å finne igjen gamle venner og klassekamerater. Dersom man er skeptisk til å legge ut personlig informasjon og bilder, så kan man jo som nevnt velge selv hvem som skal få se dette. Facebook har tatt helt av, "alle" er der inne, og konseptet har fått en helt annen popularitet enn andre lignende nettsamfunn. I tillegg er det enkle funksjoner, og dermed lett forståelig.
Gjest Gjest 1 Skrevet 5. mai 2007 #18 Skrevet 5. mai 2007 (endret) Litt på siden spørsmål. Hva er alderspennen på facebook?? eller gjennomsnittsalder...... ← Jeg er over tretti og registrert, det samme er gamle klassevenner både i Norge og studiebekjente fra utlandet. Det er vel alt fra fjortiser til førtiåringer? Kanskje noen vet gjennomsnittsalderen? Networking og det å være i kontakt med sine nære og fjerne venner, kolleger og folk en har møtt på gjennom diverse anledninger er gull verdt uansett alder. På den måten kan man følge med på hverandre og bli oppdatert i en mobil tid der det er vanskelig å samles. Folk flytter innenlands og utlenlands, de får barn, de får nye kjærester og nye jobber...Facebook gir muligheten til å samle alt dette i ett verktøy. Det kan tolkes som overfladisk fordi man ikke snakker med dem så ofte men jeg synes det er praktisk. Det blir lettere å avtale med gamle "venner" som en ikke ser alt for ofte, en ser jo via Facebook hvor en befinner seg her i verden. Det gir også en mulighet til å bli kjent med venners venner og samles til større fester og andre anledninger. Endret 6. mai 2007 av Gjest 1
Gjest Matsui Skrevet 5. mai 2007 #19 Skrevet 5. mai 2007 (endret) Gå inn på Privacy så kan du regulere hvem som kan se hva. Tagging er jeg litt usikker på, men jeg tror det er noe sånt som at hvis noen har et bilde av deg kan de tagge deg på det, så får du også det eller noe sånt. ← Å bli tagget vil si at personen som har lagt ut et foto har "ringet" deg ut. Dette fungerer i praksis slik at man kan knytte ekstra informasjon til deler av et bilde, slik at man kan merke av området rundt et fjes og legge inn et navn. Dermed knytter man også dette til profilen din. Dersom en eller annen har lagt ut et bilde av deg på grisefylla, liggende komatøs i en grøftekant med ølbokser og spy rundt deg, så er jo ikke det nødvendigvis så veldig festlig.. Endret 5. mai 2007 av Matsui
mumrik Skrevet 5. mai 2007 #20 Skrevet 5. mai 2007 Jeg har registrert meg der men jeg skjønner ikke noe særlig av det :klø: Er nok for gammel for dette jeg ← Der er jeg også! Skjønte ingenting, jeg, og dessuten har jeg en epostadresse som ikke godtas der. Gidder ikke skifte epostadresse bare for å være med der, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå