Gå til innhold

Ny hjemmetest avslører kjønnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fryktelig, hvis den blir brukt i abortsammenheng. Hadde aldri kjøpt noe sånt, og hadde heller ikke stolt på resultatet. Skal man ha barn så må man ta det man får.

Skrevet

Hmmm....eneste grunnen jeg ser for å bruke en sånn er visst man skal ha gutte/jente tema på rommet og vil gjøre det ferdig fortest mulig, eller visst man da etter 18 uker ikke fikk sett hvordan kjønn det, og man veldig gjerne vil vite det.

Gjest Peppa
Skrevet
Fryktelig, hvis den blir brukt i abortsammenheng. Hadde aldri kjøpt noe sånt, og hadde heller ikke stolt på resultatet. Skal man ha barn så må man ta det man får.

Helt enig!!

Skrevet

Enig med deg.

Skrevet

Dette likte jeg ikke. Hadde testen vært slik at man kunne ta den f.eks i uke 25 for "moro skyld" hadde det vært noe annet.. men slik tidlig er jeg redd for at den kan føre til abort dersom det er feil kjønn

Gjest =tentacle=
Skrevet

Dette er dessverre ikke overraskende. I fremtiden vil mulighetene til å skaffe seg informasjon om fosteret på et tidlig stadium øke enormt, og med det muligheten til å velge hvilke barn man vil bære frem og ikke.

Å velge vekk fostre på grunnlag av kjønn er et sørgelig resultat av den kampen som har pågått for å få gjennom rett til selvbestemt abort. For å endre holdninger til å tillate abort, har fosteret blitt satt til å være en celleklump, noe som ikke har verdi hvis det ikke er ønsket av bæreren. Klart en celleklump kan fjernes hvis man ikke ønsker det den skal utvikle seg til. Det er jo bare å lage en ny etter aborten.

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg har aldri forstått hysteriet med å få vite barnets kjønn .. Var ikke interessert i det da jeg gikk gravid - så jeg hadde aldri kjøpt en sånn test.

Dessuten tror jeg det er en myte at alle jenter ønsker seg døtre og at alle gutter ønsker seg sønner ..

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg kunne nok tatt en slik test dersom jeg plutselig skulle finne gull i skogen. Men jeg hadde nok ikke tatt abort på grunn av resultatet.

Gjest silkesvarten
Skrevet

HELT ENIG....

grusomt hva de skal ha ut på markedet nå for tiden....

har man valgt å få barn .. så får man ta imot det som kommer.. samma om det er gutt eller jente.. de er like mye verdt uansett......

Skrevet

Hemskt om det går att få reda på könet så pass tidigt och det då kan vara med för att påverka ett beslut om abort eller inte.

Att få reda på kön (senare i graviditeten) tycker JAG personligen är skönt. Det fick jag veta på UL med mina barn och det hjälpte MIG att förbereda mig för att bli mamma, det blev mer av en individ. En Son! En dotter! Som kunde få ett namn. Vi kunde sortera bort fler kläder efter sonen och skänka vidare, vi kunde köpa en klänning till lillasyster och slapp satsa på bara könsneutrala kläder i förväg.

Skrevet (endret)

Enig med Furstina. Jeg synes også det var fint å vite kjønnet. Første gangen var det jo helt klart at det var en gutt, vi fant et navn vi likte og på den måten ble det mer virkelig. Blå klær ble også kjøpt inn og vi omtalte babyen i magen som Lukas fra ul. Jeg ville aldri tatt abort uansett kjønn, vi hadde ingen ønsker. Denne gangen var ikke jordmor 100 % sikker, men trodde det var en jente..det synes jeg var litt rart, ingenting å forholde seg til liksom, klær gadd jeg ikke kjøpe siden det ikke var sikkert..

Om testen hadde vært rimeligere hadde jeg kanskje tatt den denne gangen for å se, men ikke for at resultatet ville påvirket noe- mest for moro...

Endret av Kipa
Skrevet

Jeg syns også det var fint å vite kjønnet. Og kunne fint tatt en sånn test om jeg hadde 2000 jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til. Men nå er jeg abortmotstander under nær sagt enhver omstendighet. Og kunne følgelig aldri vært innstilt på at et foster med "feil" kjønn, if there is such a thing, -skulle aborteres.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg syns også det var fint å vite kjønnet. Og kunne fint tatt en sånn test om jeg hadde 2000 jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til. Men nå er jeg abortmotstander under nær sagt enhver omstendighet. Og kunne følgelig aldri vært innstilt på at et foster med "feil" kjønn, if there is such a thing, -skulle aborteres.

Tror det er sånn at det er den gravide som eventuelt må ta testen, og ikke mannen ;)

Skrevet
Tror det er sånn at det er den gravide som eventuelt må ta testen, og ikke mannen  ;)

Jasså sier du det ;)

Skrevet
Jeg har aldri forstått hysteriet med å få vite barnets kjønn .. Var ikke interessert i det da jeg gikk gravid - så jeg hadde aldri kjøpt en sånn test.

Har aldri møtt noen som er hysterisk opptatt av å få vite kjønnet. Men de fleste jeg kjenner synes det er hyggelig og praktisk, og at det som Fürstina sier er en hjelp til å forberede seg til å bli foreldre.

Ville heller aldri kjøpt en slik test, og synes ikke de burde vært i salg.

Gjest Elastica
Skrevet
Å velge vekk fostre på grunnlag av kjønn er et sørgelig resultat av den kampen som har pågått for å få gjennom rett til selvbestemt abort. For å endre holdninger til å tillate abort, har fosteret blitt satt til å være en celleklump, noe som ikke har verdi hvis det ikke er ønsket av bæreren. Klart en celleklump kan fjernes hvis man ikke ønsker det den skal utvikle seg til. Det er jo bare å lage en ny etter aborten.

Dette er helt sant. Hvorfor er det egentlig verre å fjerne et foster på bakgrunn av kjønnet enn en hvilken som helst annen grunn? Ingen snakker om grunner, når man ellers diskuterer kvinners rett til abort.

Til opplysning er jeg altså svært skeptisk til abort i utgangspunktet, og synes egentlig ikke "feil kjønn" er er en mindre aktverdig grunn til å fjerne et foster enn andre grunner. Jeg hadde aldri tatt en lik test, men jeg hadde aldri (tror jeg) tatt abort heller, uansett hvilken grunn.

Gjest Jytte
Skrevet
Har aldri møtt noen som er hysterisk opptatt av å få vite kjønnet. Men de fleste jeg kjenner synes det er hyggelig og praktisk, og at det som Fürstina sier er en hjelp til å forberede seg til å bli foreldre.

Ville heller aldri kjøpt en slik test, og synes ikke de burde vært i salg.

Ikke? Nei, ikke i min virkelige verden - men her på Kvinneguiden har jeg lest flere innlegg som dreier seg om kjønn, at barnet de bærer ikke har det ønskede kjønn, at de ønsker seg en jente, osv, osv ... Alle måtte jo forstå at hun som jente ønsket seg en jente ... Hvis du fremdeles ikke tror meg, så kan du jo ta et søk på "kjønn" på graviditetsforumet ..

Skrevet

Det er også en god del kulturer hvor kjønn er svært viktig. Sønner er mer verdt enn døtre i feks India og Kina. I India er det ikke uvanlig å abortere fosteret hvis det er en jente.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg ville ikke brukt 2000,- på en slik test da jeg aldri kunne tatt abort uansett om det ble "feilt" kjønn... Nysgjerrig er jeg, men jeg klarer å vente til vanlig ultralyd. Selv om jeg er sååå nysgjerrig... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...