Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for at jeg trenger å komme i form. Både gå ned i vekt og rett og slett føle meg bedre. Orker ikke treningsstudio, så jogging var det jeg tenkte å begynne med...

Hvor lang tid tar det før man ser resultater, og begynner å miste kg?

Jeg er ca 177 høy og veier ca 80 kg nå iallfall... :sur: Lurer på hvor mye jeg må stå på for å merke det på kropp og vekt.

Tenkte å jogge 5-6 dager i uka, ca 30 km med jogging (og gange innimellom siden jeg er maks utrent ;))

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Det er kanskje i overkant optimistisk å jogge nesten hver dag? Det er i hvertfall en ganske sikker vei til å bli både lei, og i verste fall også til å pådra seg belastningsskader.

Når det gjelder vektnedgang, er det kostholdsendringer som er mest effektivt, men da selvsagt i kombinasjon med variert trening.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg er enig. Vet om mange som har begynt å trene med gode intensjoner, og de kjører alt for mye på i begynnelsen slik at de blir lei etter noen uker. Og ikke minst med tanke på belastning (avhengig av om turene inneholder mest løping eller gange).

Ville heller holdt meg til noe det er mulig å gjennomføre over tid. F.eks. tre turer med jogging, og så heller ha rene gåturer de andre dagene?

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Hehe, er egentlig enig. ;) Men har fått det for meg at det er lettere å forholde seg til "hver dag" enn "3 ganger i uka" fordi jeg er en kløpper til å utsette ting. Har planer om å kutte ned på fetende mat og søtsaker også, i tillegg til trening. Men er det noen som har noen peiling på hvor lang tid det går før man ser resultater ved kombinert jogging og gange? Mister motivasjonen så fort når resultatene uteblir. :sjenert:

Gjest Frances
Skrevet

Jeg synes planen din høres litt i overkant ut hvis du er utrent. Jogging er veldig krevende, og du risikerer å miste motivasjonen ganske raskt hvis du ikke tar det rolig i starten.

Skrevet

Og 30 km er veldig langt. 5-10 km er vel nok i starten?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Tre mil?! :sjokk:

Jeg lurer på om jeg jogger en halv mil på rundt en halvtime på tredemølle og jeg er godt trent.

Det vil si at jeg hadde jogget i tre timer for å runde tre mil. :ler:

Til opplysning ville du jo ha blitt veldig fort tynn om du gjennomførte dette fem ganger i uken.

Gjest Skya
Skrevet

Hvor mye du går ned i vekt kommer jo helt an på forbrenningen din og hva du putter i deg da. Men jeg har brukt jogging som treningsform det siste året sammen med et sunt kosthold og har gått den alt i fra ingenting til 1,5 kg i uka.

Men det er viktig at du begynner så smått med jogginga, eller så risikerer du bare å pådra deg belastningsskader. Og om du går i raskt tempo så er det også veldig effektivt på forbrenninga. Evt. intervalltrening i starten, så gjør du bare løpesekvensene lengre og lengre.

Og så må du sørge for at du har gode løpesko som passer foten din og med bra demping i.

Og det er vel 30 km i uka du mener?

Skrevet

Mente å skrive 30 min, ikke km. Ooops... :ler:

DET må da være overkommelig, selv for en utrent stakkar?

Gjest Skya
Skrevet
Mente å skrive 30 min, ikke km. Ooops...  :ler:

DET må da være overkommelig, selv for en utrent stakkar?

:ler:

Det er mer overkommelig ja, nesten så det blir for lite mener nå jeg. Jeg ville prøvd å fått til opp i mot en time jeg. Du trenger jo ikke å jogge hele tiden, bare litt innimellom og mer og mer for hver gang.

Skrevet

For et par år siden begynte jeg å jogge. Da var jeg maks utrent. Første gangen hadde jeg lagt meg opp en rute på forhånd, som var ca 4 km. I begynnelsen var jeg utrolig sliten etter denne turen, men formen kom seg gradvis. Etter ca 1 mnd kom formen seg plutselig og jeg doblet lengden på joggeturen.

Jeg jogget fast annenhver dag. Da opplevde jeg å ha gode dager og mindre bra dager. Hadde jeg en god dag mandagen, hadde jeg en dårlig tur onsdagen, men da hadde jeg en bra tur om fredagen. Med dårlig tur mener jeg at det var skikkelig tungt å jogge, når jeg hadde en bra dag, var det lett å jogge.

Da formen kom, og jeg klarte å løpe langt og forholdsvis raskt, begynte kiloene raskt å gå bort. Under opptreningen satt kiloene godt og det er lett å miste motivasjonen, både fordi det er tungt å jogge og fordi at det ikke synes å hjelpe på kiloene.

Tror det er viktig å ikke begynne for hardt, test deg først med en kort tur, så øker du gradvis. Begynner du for hardt er det lett for at turen oppleves forferdelig og det er lett å gi opp.

Lykke til!

Skrevet
Har bestemt meg for at jeg trenger å komme i form. Både gå ned i vekt og rett og slett føle meg bedre. Orker ikke treningsstudio, så jogging var det jeg tenkte å begynne med...

Hvor lang tid tar det før man ser resultater, og begynner å miste kg?

Jeg er ca 177 høy og veier ca 80 kg nå iallfall...  :sur: Lurer på hvor mye jeg må stå på for å merke det på kropp og vekt.

Tenkte å jogge 5-6 dager i uka, ca 30 km med jogging (og gange innimellom siden jeg er maks utrent ;))

Hvis du er villig til å trene såpass mye, tror jeg at jeg ville ha jogga 30 min 3 ganger i uka, tatt en dag med en lengre gåtur (f.eks. 60-90 min i bra tempo), og så ville jeg tatt noen styrkeøvelser hjemme etter en eller to av joggeturene. Øvelser kan være pushups, situps, planken, ryggøvelser, knebøy, utfall osv. Disse må du ikke ha vekter for å gjennomføre. Eventuelt ville jeg kjøpt meg en pilates ball. Til disse følger det ofte en dvd med forklaringer til øvelser. Veldig bra.

Flott du tar tak i deg selv. Lykke til! :tommel:

Skrevet

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger! :klem:

Jogga igjen i dag, samme løypa som på torsdag. Men i dag jogga jeg enda mer, litt lenger og det føltes MYE lettere allerede. :trene: Torsdag var jeg jo nærmest døden nær. :ler: Satser på annenhver dag framover nå, og mindre gåing innimellom for hver gang... Målet nå er å klare å jogge hele runden (ca 5-6 km ifølge samboer) uten å stoppe opp, men det tar nok litt tid før jeg klarer det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...