Gjest -eline- Skrevet 4. mai 2007 #1 Skrevet 4. mai 2007 Har fått senebetennelse i høyre arm og til tider er det så vondt at jeg griner, i tillegg så har jeg begynt å kjenne det i venstre. Har strengt tatt ikke tid til dette, men forsøker å holde høyre armen mest mulig i ro. Er det noe annet som kan gjøres? Har vært hos legen (var der for noe annet og nevnte det i samme slengen), men hun ønsket å se det an før hun gav meg noe betennelsesdempende... (og ja, jeg sitter lite her for tiden)
Leo Skrevet 4. mai 2007 #2 Skrevet 4. mai 2007 Det var en tråd om dette for ikke så lenge siden og da var det flere, deriblant meg selv, som anbefalte akupunktur. Selv fikk jeg akupunktur for en, etter hvert rimelig kronisk, senebetennelse i høyre håndlegg for ca. fem år siden, og siden har jeg aldri merket noe som helst.
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 4. mai 2007 #3 Skrevet 4. mai 2007 Jeg tror kortisonsprøyter skal hjelpe mot senebetennelse.
Leo Skrevet 4. mai 2007 #4 Skrevet 4. mai 2007 Kortison hjelper mot mye, men bør brukes med stor forsiktighet og unngås hvis det ikke er strengt nødvendig. Så vidt jeg har forstått er bruken på retur fordi kortisonet deponeres i kroppen og kan gi uheldige bivirkninger på lang sikt.
Gjest vimselot Skrevet 4. mai 2007 #5 Skrevet 4. mai 2007 Du kan forsøke å ta ibux i en uke som anbefalt på pakningsvedlegget. Evt. kan du ta dobbel dose men bare i en uke. Det var det min lege sa til meg. Ibux virker betennelsesdempende. Samtidig må du la armen (hvis det er armen da) være i ro og ikke bruke pcen f.eks. Rart at ikke legen sykemeldte deg en uke eller to.
Gjest -eline- Skrevet 4. mai 2007 #6 Skrevet 4. mai 2007 Takk for gode råd, får prøve med Ibux i første omgang (er første gang jeg har senebetennelse...) og holde armen i ro. Sykemelding har jeg ikke tid til, jeg er koordinator for en stor utstilling som skolen skal ha om 6 uker så det går bare ikke. (har delegert bort mye av det fysiske arbeidet, slik at det ikke er noe bygging og mye skriving på meg framover, det går litt tregt med kun en arm...)
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Har du hørt om salven Zon? Den er også fin for betennelser. Kan smøres på 3 ganger daglig. Den fungerer godt på meg iallefall. God bedring Jeg kunne ha nevnt det i mitt tidligere innlegg, men jeg er og blir et stort sosehue serru Endret 4. mai 2007 av TuttaCalcutta
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 Prøv fysioterapeut, der kan du få behandling og øvelser som kan hjelpe.
Gjest vimselot Skrevet 5. mai 2007 #9 Skrevet 5. mai 2007 Du må holde armen mest mulig i ro. Må du bruke pc, så bruk støttebandasje. Er arbeidsplassen dårlig, kan du forlange at det blir gjort endringer. Når man skriver på et tastatur, skal underarmene være i ca 30 prosent posisjon til tastene. Når man bruker musa, skal armen være i rett vinkel og hvile på et bord. Nå vet jeg jo ikke om det er armen du har problemer med men...
Gjest Jytte Skrevet 5. mai 2007 #10 Skrevet 5. mai 2007 (endret) Har du hørt om salven Zon? Den er også fin for betennelser. Kan smøres på 3 ganger daglig. Den fungerer godt på meg iallefall. God bedring Jeg kunne ha nevnt det i mitt tidligere innlegg, men jeg er og blir et stort sosehue serru ← Den har hjulpet meg de 2 gangene jeg har hatt senebetennelse. Helt ypperlig å bruke dersom ikke betennelsen har fått satt seg altfor fast. Anbefales Og den er ikke reseptbelagt. Endret 5. mai 2007 av Jytte
Gjest Gjest_june_* Skrevet 5. mai 2007 #12 Skrevet 5. mai 2007 Hei. Kortison mot senebetennelse er bare nødhjelp. Dessuten blir kortison værende i kroppen,legger seg langs sener,muskler og bein.Kortison forlater aldri kroppen, er du riktig uheldig når sprøyta settes at den treffer dårlig så må du ta flere.Kortison er også farlig for skjellettet, kan gi seneffekt som sprukken hud og benskjørhet.Ikke lurt å satse på denne type behandling. Få tak i en god fysioterapeut som kan senebetennelse og kombiner med laserbehandling.
siebaeo Skrevet 7. mai 2007 #13 Skrevet 7. mai 2007 Hei. Kortison mot senebetennelse er bare nødhjelp. Dessuten blir kortison værende i kroppen,legger seg langs sener,muskler og bein.Kortison forlater aldri kroppen, er du riktig uheldig når sprøyta settes at den treffer dårlig så må du ta flere.Kortison er også farlig for skjellettet, kan gi seneffekt som sprukken hud og benskjørhet.Ikke lurt å satse på denne type behandling. Få tak i en god fysioterapeut som kan senebetennelse og kombiner med laserbehandling. ← Er det ultralyd du mener...? TS: det kan være lindrende og hevelsesdempende å kjøle ned. Ta en frossen grønnsakspose eller noe og tull den inn i et kjøkkenhåndkle og kjøl ned i ca 15 min. Ellers ville jeg gått tilbake til legen og krevd f eks Brexidol eller lignende betennelsesdempende medisin samt en rekvisisjon til fysioterapeut snarest. Tullete lege altså!! Og hvile så ofte du kan. God bedring. PS. Kortison er som nevnt ikke så bra å få for ofte, men nnoen ganger kan det være gunstig hvis betennelsen sitter hardt. Men selvfølgelig også viktig å ta årsaken til problemet. Det kan en fysioterapeut hjelpe deg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå