måvite Skrevet 4. mai 2007 #1 Skrevet 4. mai 2007 Er en stund siden jeg var aktiv inne i dette forumet. Gav delvis opp etter ma'en jeg hadde i fjor og mangel på "fart" i gubben Hadde meg en prat med han for noen uker siden og vi kom frem til at vi skulle gå aktivt inn for å prøve igjen. Fant ut at tiden var moden for en legetime etter 4 år med prøving... Var kjempeheldig å fikk time bare på 2 uker hos en spesialist på barnløshet! Var der i går og er litt forvirret over hvor kjapt og enkelt alt gikk. Spesielt etter endel timer inne på forumet her Begynte med å bruke 5 minutter på å fortelle om meg selv og hva vi ønsket. Har regelmessig mens og ingenting som tyder på PCOC. Er endel overvektig (har vært det hele livet) har to tennåringsbarn fra før og mangler en eggleder etter en xu for snart 10 år siden. Deretter bar det på "pinebenken". Han gjorde en vanlig undersøkelse samt innvendig UL. Alt så bra ut og etter 3 minutter der var det over Skal sies at jeg har nettopp hatt en vanlig GU så jeg slapp alle vanlige prøver. Snille legen skriver ut pergo til 6 behandlinger samt tablettene Metformin som jeg aldri hadde hørt om før. vel hjemme sjekker jeg hva disse tablettene er og får meg en stor overraskelse! Hvorfor i all verden har ikke disse tablettene blitt mer omtalt og ikke minst brukt? Dere kan leseher Trodde dette skulle bli mye mer omfattende, men det er tydeligvis veldig stor forskjell på legene... Betalte 350 for denne timen og det var til privatspesialist så jeg ser ingen grunn til å gå gjennom det offentlige i lang tid! Om noen har erfaring med bruk av Netformin setter jeg stor pris på å få høre om dette. Ønsk meg lykke til da jenter Er enda nesten 3 uker til første pergo kur, men magen er full av sommerfugler og nytt pågangsmot
Leo Skrevet 4. mai 2007 #2 Skrevet 4. mai 2007 Min erfaring er at det går raskt og greit å få time hos gynekolog (Og da bør man jo fortrinnsvis velge en som er spesialist på barnløshet), også de med offentlig godkjenning, og vanligvis er det vel heller ikke noe stort problem å få utskrevet Pergotime hvis gynekologen mener det kan være hensiktsmessig. De som har problemer og bruker lang tid i denne fasen, er vel de som fortsetter å gå til fastlegen, har jeg inntrykk av. Det som tar tid er når man skal innom alle postene i det programmet som heter "utredning for ufrivillig barnløshet" med tanke på evt. assistert befruktning. Metformin brukes kanskje mindre enn det burde, men de lærde strides fremdeles m.h.t. effekten. Det kan vel ha en viss effekt i de tilfellene der man anser at f.eks. overvekt er ett problem i forhold til barnløsheten og at en vektnedgang, som kan være en hyggelig bieffekt når blodsukkernivået stabiliseres, vil være utslagsgivende på f.eks. eggløsningen. Desverre er verken Pergo eller Metorfin vidunderkurer, men selvfølgelig er disse preparatene til stor hjelp for mange! Lykke til med videre prøving!
Gjest Bertine Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 men fikk du diagnosen pcos da? Merkelig at han gav deg metformin viss du ikke fikk diagnosen?
Leo Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Det er ikke så merkelig. Metformin er egentlig et medikament som brukes i behandlingen av diabetes og overvekt og insulinresistens kan man godt ha selv om man ikke kvalifiserer for diagnosen PCOS. Enkelt forklart, så kan man ha mange symptomper på PCOS uten å ha det samtidig som man kan ha få symptomer og likevel få diagnosen slik som f.eks. undertegnede. Har man symptomene kan det være hensiktsmessig å behandle disse uavhengig om man har syndromet eller ikke.
Gjest Bertine Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 Ja, stemmer det Leo. Men hun har tydligvis ikke fått noen som helst diagnose. Å om det er for behandling av diabetes eller insulinresistens så bør jo dette bekreftes med blodprøver! Håper jo dette kan hjelpe deg Måvite, liker bare ikke at leger skriver ut medisiner uten å informere pasientene sine skikkelig... er sykepleier ser du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå