Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har jeg av en eller annen grunn blitt litt fristet av dette yrket. Kanskje fordi jeg drømmen er å bli lege ( for dårlige karakterer ), men det er noe som gjør at det virker veldig spennende. Jeg er egentlig ikke så veldig int. i å være "pleier". Men vil gjerne videreutdanne meg til feks pysikiatrisk sykepleier.

Er det noen her som er sykepleiere som vet hvordan det er å være mann i det yrke jeg ville tro er kvinnedominert? :tommel:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare positivt.

I mitt kull på sykepleierutdanningen var det faktisk ganske mange menn. Tror også at videreutdanning i anestesisykepleie er noe mange mannlige sykepleiere kan tenke seg.

Skrevet
Den siste tiden har jeg av en eller annen grunn blitt litt fristet av dette yrket. Kanskje fordi jeg drømmen er å bli lege ( for dårlige karakterer ), men det er noe som gjør at det virker veldig spennende. Jeg er egentlig ikke så veldig int. i å være "pleier". Men vil gjerne videreutdanne meg til feks pysikiatrisk sykepleier.

Er det noen her som er sykepleiere som vet hvordan det er å være mann i det yrke jeg ville tro er kvinnedominert?  :tommel:

Klart menn kan bli sykepleiere. Men jeg tror du vil bli veldig skuffet hvis du blir sykepleier fordi du egnetilg ville bli lege, de to yrkene kan ikke samenlignes.

Og sykepleiere har mange pleie oppgaver...

Gjest Alou
Skrevet

JA til menn som sykepleiere!! De plassene jeg har jobbet har jeg sett at det er veldig sunt både for pasientene og ansatte at det er begge kjønn. Menn har mye positivt å bidra med som pleiere. Gjennom studiet vil du sikkert fort finne ut hva du kan tenke deg å jobbe og hva du ikke liker så godt. Sykepleiere har mange viderutdanningsmuligheter og arbeidsmuligheter.

Men selvfølgelig, som en annen sier over her, hvis det er lege du egentlig vil bli, så må du jo forberede deg på at det er stor forskjell på de yrkene.

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest student
Skrevet

Tar opp denne igjen jeg.

Jeg er mann og vurderer å søke sykepleier selv. Jeg vil også videreutdanne meg da jeg vil ha mer ansvar og bedre lønn. Noen her med videreutdanning som kan se ca hva de tjener i året?

Jeg har hørt flere si at sykepleiere blir sett ned på av leger ved sykehusene, er det sant??

Skrevet

Min oppfatning er at det er en spesiell rangordning på sykehusene. Det har jeg for øvrig ingen greie på overhodet. ;)

Vil bare si at jeg heier på menn som vil bli sykepleiere! :blomst:

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jeg syns det er fint med mannlige sykepleiere, vi har flere på min avdeling. (Jeg er sykepleier) Men jeg syns ikke du burde bli sykepleier fordi du ikke kommer inn på medisin, som det nevnes tidligere her er det to forskjellige yrkesgryupper, med ulike oppgaver og ulikt fokus. Vil du helst bli lege, ta opp igjen fag eller søk i utlandet. Vil du bli sykepleier må du belage deg på pleieoppgaver også, spesielt gjennom praksis under studiet og de to årene med jobbing før du kan søke videreutdanning.

Ang rangordning så er det sikkert like forskjellig på de ulike avdelingene/sykehusene som andre arbeidsplasser. Hos oss (medisinsk post) er det samarbeid og gjensidig respekt som gjelder, ingen ville våge å se ned på andre yrkesgrupper, fordi vi ikke får gjort jobben vår uten andre. Sykepleiere er avhengig av leger, og leger er avhengig av sykepleiere.

På kir.avd er det derimot helt tydelig at legene mener de står over sykepleierne og sykepleierne mener de er legende underordnet. derfor sier jeg det er forskjellig.

Men lykke til uansett hva du velger å gjøre! Jeg er glad jeg valgte sykepleien, jeg elsker jobben min og kontakten med pasientene.

Skrevet

Det trengs flere mannlige sykepleiere! Menn gjør arbeidsmiljøet bedre, og i tillegg er det faktisk svært mange pasienter som setter pris på en mannlig pleier. Jeg er glad for de mannlige kollegaene jeg har, reine kvinnearbeidsplasser er ikke alltid like bra..

Så lenge du har interesse for faget og jobben, så sats på den utdanningen du ønsker deg :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det er positivt at menn ønsker å bli sykepleier! Kjenner selv en mannlig sykepleier, jeg har inntrykk av at han trives veldig godt :)

Gjest Jenna88
Skrevet

Selvfølgelig kan en det. Norge trenger flere mannlige sykepleiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...