Lillepuz Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 kjøpte hus i oktober, med andre ord ble det ikke mye hagearbeid i fjor, og hagen har ikke vært rørt på over 10 år. plenen er mose med gult gress på, og haugevis av spirer av bjørk tror jeg. spirene gikk greit å dra opp, går ut fra at det ikke blir noe stort problem, men alt det gule gresset... kan jo ikke bare gå over med gressklipper heller, og ljå fungerer dårlig når gresset ligger. mosen kan vel både fjernes og kalkes, men må jo komme ned til den først. bah! hva gjør jeg?
dront Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 (endret) Oj. Jeg har ikke så mye erfaring med plen, men jeg tror faktisk jeg ville anlagt ny plen om dere ønsker dere en jevn plen uten masse ugress og skrot. Hvis det har vært busker og masse ugress der i årevis og plenen ikke har vært stelt, er trolig jorda ganske gåen, og det opprinnelige plengresset uttynnet. Et forslag er å frese opp plenen, ha på ny matjord og legge på ferdigplen fra rull, det gjorde foreldrene mine på et "vilt" område i hagen. --- Evt går det an å rake av gammelt brunt gress (eller starte kontrollert gressbrann om man tør) og håpe på det beste---- Endret 3. mai 2007 av dront
Lillepuz Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2007 det største problemet er det døde gresset, det andre kan jeg fikse på etterhvert. jeg tør ikke gressbrann, plutselig har noe annet tatt fyr... svigers brente ned gjerdet etter de (trodde de hadde) slukket etter gressbrann, heldigvis lå det unna huset. hva er best å rake slikt gress med? jernrive? prøvde med plenrive, gikk dårlig...
Gjest Reven Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Jeg tror jeg ville ha pløyd, spadd eller frest opp hele hagen og begynt på nytt.
Lillepuz Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2007 greit nok at jeg ikke har behov for en helt strøken hage, men litt gress kan det gjerne være... har et helt jorde bak huset som ikke har vært pløyd siden istiden omtrent, så er nok av natur. må nok så nytt gress etterhvert, er mest mose under det gule gresset. ellers er det noen busker jeg gjerne vil beholde, og skal også bygge en platting i ene hjørnet, så vet ikke helt hvordan jeg skulle pløye etc, måtte gjort det for hånd da (vet ikke helt hva man bruker å gjøre) for hagen er ikke så stor at jeg får inne noen form for kjøretøy.
Mini_me Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 må vel frem med ljåen tenker jeg... Hva med å sprøyte med Roundup og så vente til alt er dødt. Spa opp og få litt ny jord tilkjørt... Så på nytt... Det hadde jeg gjort....
dront Skrevet 3. mai 2007 #8 Skrevet 3. mai 2007 En jordfreser er ikke så stor og uhåndterlig, egentlig, jeg klarer å bruke den selv om jeg må. Men det er klart litt jobb. Det går an å gjøre om "plenen" bare ved å få vekk det som er langt nå; jernrive er bedre enn plast til slikt bruk, men jeg tror gresset vil bli veldig ujevnt, da det sikkert er masse ugress iblandet. Vi har noen områder rundt tomta som taes ned med kantklipper eller ljå et par ganger i året, og det er ikke akkurat mye plenfølelse der. Plengresset er gjerne fortrengt av grovere gress som kveke, og andre ugress; løvetann, vikker, kløver, høymol, skvallerkål... og mose... Tofrøbladet ugress kan du kanskje bli kvitt ved å sprøyte med noe som ikke tar gress (IKKE roundup). Også kan du kalke og gjødsle... Men igjen, det beste er nok å frese opp jorda og starte på nytt. Hvis du strør plenfrø oppå "restplenen" ved alternativ 1, tror jeg du kan få ganske ujevnt resultat.
Gjest vimselot Skrevet 3. mai 2007 #9 Skrevet 3. mai 2007 Du får kjøpt ferdigplen og kan bare rulle den ut der du selv vil ha den. Jeg personlig hater plen, et lite stykke ja, men resten er unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå