Gå til innhold

Vindusplanta mi har fått gule tupper!

happyhappy

Anbefalte innlegg

Jeg har en fin grønn plante som ligner en palme, bare med tynne lange grønne blader som henger ned. Veldig stilig! Det er dumt av meg, men jeg husker ikke hva den heter.. :overrasket:

Nå har den begynt å få gule tupper. Jeg har hatt den i 3 mnd, og gradvis har dette kommet. Jeg vanner den en gang i uken med ca 7dl vann.. Den står i vinduskarmen med mye sol, og det er varmeovn under.. Kan det være at det trekker der den står og den ikke tåler det?

Noe jeg kan tilføre planta mi??Jeg har kjøpt flytende blomstergjødsel (eller hva det var) men hvor mye skal jeg helle oppi?? og skal jeg blande det ut med vannet?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er en plante som ikke skal stå i direkte sollys? I tilfelle kan bladene være svidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Det kan være mangel på gjødsel og om du ikke har ompottet den etter at du kjøpte planten, må du gjøre det. Jord du kjøper kan også være av forskjellig kvalitet. Jeg husker ikke hva som kan mangle en plante når den blir gul, men tror det er magnesium. Men plantegjødning har næringstoffene planten trenger. Kjøp helst økologisk og følg bruksanvisningen på flaska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Jeg har en fin grønn plante som ligner en palme, bare med tynne lange grønne blader som henger ned. Veldig stilig! Det er dumt av meg, men jeg husker ikke hva den heter.. :overrasket:

Vanskelig å si hva slags plante det er ut ifra denne beskrivelsen.

Hvordan ser stammen ut? eller har den mange stammer?

Ser den ut som en stokk, et tre, ei flaske eller som ei grastue? De råda du får nå er helt generelle, det kan hende du kan få bedre råd om vi klarer å finne ut hva det er for noe du har i stua.

Jeg vanner den en gang i uken med ca 7dl vann.

7 dl vann er for mye for de fleste planter, sånn i utgangspunktet.

Den står i vinduskarmen med mye sol, og det er varmeovn under. Kan det være at det trekker der den står og den ikke tåler det?

Den har sannsynligvis hatt det alt for varmt og tørt i vinter. Flytt den vekk fra varmen, og dusj den.Sola bør skinne på den en gang i løpet av dagen, men rett over ovn og midt i solsteiken er det få planter som tåler å stå.

Noe jeg kan tilføre planta mi??Jeg har kjøpt flytende blomstergjødsel (eller hva det var) men hvor mye skal jeg helle oppi?? og skal jeg blande det ut med vannet?? :sjenert:

Les på gjødselflaska. Der står det hvor mye gjødsel du skal ha i vannet. Bland for guds skyld gjødselen i vannet, ellers dreper du planta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd. Det er en stamme, den smalner på toppen, så kommer alle bladene. Tror jeg rett og slett stikker innom plantasjen, og spør der..For planta skulle tåle mye sollys..

Skal først sjekke i mappa mi om jeg la lappen med blomstens navn der, så kommer jeg tilbake til det! Må redde blomsten--blir lytt dyrt i lengden å kaste dem ut etter hvert halve år...hihihi..!

Når det gjelder gjødsling, så står det utrolig nok ikke hvor mye!! Det er en grønn flaske fra plantasjen-samboeren min stusset også over detet..hmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en "elefantfot". Jeg har også hatt en slik og den var svært nøysom (Tilbragte bl.a. tre uker i en kasse nederst i et klesskap fordi jeg hadde flyttet og glemt at det var planter i den kassen :sjenert: ...), men den likte ikke å få mye vann! De fleste grønne planter liker imidlertid å få en dusj vann på bladene fra tid til annen i vårt tørre inneklima.

Den flasken med gjødsel høres dessuten rimelig ubrukelig ut! Kjøp en som lar seg dosere skikkelig og for mye er minst like galt som for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Det høres ut som en elefantfot, ja.

Elefantfoten tåler det aller meste, men den er var for steikende sol på bladene og varme nedenfra. 7 dl vann i uka er også for mye for en elefantfot. Det er fare for at rota (den har bittesmå røtter) råtner, særlig når den samtidig står varmt og tørt. Luftfuktigheten har faktisk mer å si enn fuktigheten i jorda for mange planter. Pass også på at den ikke står med føttene i vann.

Det skal ikke være noe problem å redde den, men du må være tålmodig.

1. Flytt planta unna ovnen i fyringssesongen.

2. Vann ikke før jorda er helt tørr (potta kjennes lett)

3. Gjødsle en gang i uka om sommeren (annenhver uke eller månedlig om vinteren) meg skikkelig gjødsel. Kast flaska du har, og kjøp en ny. Heidi og Substral er bra, og har gode instruksjoner. Gjørdelvannet erstatter rent vann den dagen du gjødsler.

4. Klipp bort alt som er brunt. Det brune blir aldri bra igjen, men du kan redde det grønne.

5. Dusj planta en gang iblant, eller plasser mange planter sammen. Det hjelper på luftfuktigheten. Blir den støvete kan du ta den med i dusjen, og la den renne godt av før du setter den tilbake.

Elefantfoten vokser fort og mye når den trives, så om et års tid har du ei flott plante.

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei--Tusen takk! Skal forte meg og kjøpe inn ny plantegjødsel!

Men klippe tvers av bladene nederst? er det virkelig sant? overlever den da? trodde den døde da jeg..?hmmmmmm... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Det brune er allerede dødt, så det skader ikke.

Pass på at du klipper eller skjærer inntil det grønne, ikke i det grønne. Om du skulle klippe litt for langt inn, så skader det ikke stort det heller.

Helt brune blad kan du ta av. Pass i så fall på at du begynner ytterst på rosetten og jobber deg innover ved bladfestet. Da unngår du å skade friske blader,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Det er forresten ingen grunn til å potte om en elefantfot når den er ny.

Hvis du har hvitt belegg på jorda er dette enten mugg eller salter. Da kan du ta av det øverste laget og dekke med ny, frisk blomsterjord.

Elefantfoten gir sjøl beskjed om at det blir trangt for dem. Da begynner den nemlig å kaste jord på golvet. (Barnslige planta :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...