Luckyme Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Hei Jeg er litt rådvill Vi blir seks personer til grilling på lørdag. Tenkte å ha en helstekt infrefilet av okse, grillribbe, flintstek og kyllingfileet. Den saken er grei Men jeg har ikke peil på hva jeg skal ha til tilbehør? Jeg har lyst å lage noe ekstra godt.. Jeg er helt ideblank på hva som er litt ekstra enn kun vanlig salat Når jeg først har begynt å lure på hva jeg skal ha, klarer jeg aldri å finne ut hva jeg har lyst på, eller hvordan jeg skal klare å lage det? hvilke sauser er gode, hva bør man ha til snacks etc Er det noen med gode råd? Det blir jo en helaften, så jeg skulle jo helst hatt litt forrett også, men det er vel ikke så vanlig til grill? Dessert tenkte jeg Snickers kake med iskrem, men kanskje litt jorbær sorbet? Jeg er takknemlig for alle innspill, og gjerne åssen jeg skal lage det
Solskinn Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Jorbærsorbet er kjempe godt og så enkelt å lage, en pakke litt tinte bær og en stavmikser og sukker og vips en sorbet. Mmmm dette fikk jeg lyst på. Ellers er grillede grønnsaker godt, enten i folie eller på spyd, her er det jo bare fantasien som setter stopper. Har man det i folie kan man kryddre, ha over litt hvitvin, sitron,smør eller hva ellers man skulle ønske av smakstilsettning. Det eneste som er viktig er å dele grønnsakene opp i biter slik at de tar like lang tid å bli ferdige. Ellers er jeg selv veldig glad i ananas til grillmat, enten i folie eller på spyd. Vi har pleid å grille dem på spyd for å få dirrekte varme på, men neste gang jeg skal grille har jeg lyst å forsøke i foli sammen med chilli. Grillet ananas er veldig godt til kjøtt. En god potetsalat er et must. Jeg foretrekker en variant med grønne epler, poteter og mye løk (men purre, vårløk er også greit om man ikke er så glad i løk som meg). Da bruker jeg et rømmebeger og ca 1/2 tube majones, og kryddrer godt med salt og pepper. (øk mengden ettersom hvor mange man er, og mengden poteter, skal være litt bløt) Denne kan godt lages en dag i forveien, for smaken setter seg bedre og er altid bedre dagen etter syntes jeg. Tomatsalat er friskt og godt, men tomater, rødløk, basilikum, hvitløk, vineddik, kansje litt feta... Forskejllige dipper er også godt, tatziki, hjemmelaget salsa, guacomole kanskje? På matprat sine sider finner du også mange oppskrifter på tilbehør til grill. (sikkert eksakte oppskrifter til alt jer har beskrevet her)
Chelsea Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Hvis vi griller okse indrefilet eller kyllingfilet pleier jeg ofte å ha følgende tilbehør: Saus f.eks. bearnaise til okse, soppsaus til begge Hvis jeg ikke har saus har jeg enten soppstuing til eller en kald rømmedressing enten tzatziki (hjemmelaget eller i pose blandet med rømme) eller bearnaise (finnes en som man blander i rømme). Jeg har også servert pesto til grillmat. Poteter Bakt potet med smør (hvitløk, krydder, persillesmør) og rømme Eller poteter i skiver i folie (folie smøres, poteter legges lagvis med finhakket purre, timian, ost, smør eller olje over + salt og pepper, legges på grillen til ferdig) Ellers har jeg sett en oppskrift på poteter med bacon (man koker små poteter nesten møre og så pensles med olje blandet med salt, pepper, timian, hvitløk og så surrer man bacon rundt hver potet og steker på grillen til baconet er ferdig). Høres supergodt ut, men jeg har ikke prøvd det enda. Grønnsaker Jeg har prøvd å ha grønnsaker i folie på grillen uttallige ganger men føler at de bare blir kokte i steden for grillede, så jeg pleier vanligvis bare å pakke inn løk eller sjalottløk i folie og grille disse. Evt. smøre champignoner med grillolje/marinade og så grille disse direkte på grillen. Og så serverer jeg en salat ved siden av f.eks. med ruccola, rødløk, avocado, cherrytomater, fetaost og olje/eddik-dressing evt. en litt annen type salat, purre, gulrøtter, sukkererter, paprika, tomater, koriander, olje/lime/sitron-dressing
Chelsea Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Glemte forrett. Du må jo ikke ha det, erfaringsmessig spiser folk mer når det er grilling enn vanlig middag føler jeg iallefall, så mette blir de. Men hvis du liker scampi eller kamskjell, hva med å marinere disse og tre de på spyd og så grille de? Serveres med sweet chili saus
Tabris Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Bittelite tips fra meg - grillet hel tomat på spyd er fantastisk digg tilbehør til grillmat!
Gjest bada Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 Jeg synes at couscoussalat passer veldig bra til grillmat: Lag couscous (bulgur kan også brukes) etter anvisning på pakken. Skrap med en gaffel i flere omganger slik at grynene løsner fra hverandre. Rør inn sitronsaft, olivenolje, salt, pepper, finhakket vårløk, rødløk eller annen mild løk, hakket persille, og små terninger av agurk og tomat. Bland godt.
Gjest bada Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 Aïoli passer dessuten kjempebra til grillet kjøtt og scampi. Her er en bra oppskrift. Jeg bruker vanligvis mindre hvitløk enn anbefalt da jeg synes hvitløkssmaken ellers blir litt ram, særlig om man ikke har helt fersk hvitløk.
Luckyme Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2007 Tusen takk for tips Da har jeg kommet litt lengre i prossessen med å vite hva jeg skal lage Jeg skal lage hjemmelaget potetsalat, og så skal jeg ha bakte poteter med rømme, mais og ost og ferdiglaget kryddersmør. Salat med rucola med div tilbehør ved siden av som, fetaost, rødløk, squash, marinerte hvitløkskløfter og tomat. Dressinger blir hjemmelaget aioli og en ferdigkjøpt type, og balsamico blandet med olivenolje. Til saus lager jeg bearne og en annen type.. Veldig usikker på desserten da? hva synes dere er godt etter grillmat? Takk for gode råd
Gjest bada Skrevet 4. mai 2007 #9 Skrevet 4. mai 2007 Aïoli passer dessuten kjempebra til grillet kjøtt og scampi. Her er en bra oppskrift. ← Jeg lurer forresten på om det står feil i denne oppskriften? Jeg har aldri hørt om aïoli laget av eggehviter før - jeg tror derfor det skal stå eggeplommer i stedet.
Drua Skrevet 4. mai 2007 #10 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Veldig usikker på desserten da? hva synes dere er godt etter grillmat? ← Is! Gjerne med jordbær, eller bare en god skvett Bailey's. Evt kan du jo lage iskake, daim-iskake er for eksempel alltid populært. Endret 4. mai 2007 av Drua
Gjest bada Skrevet 4. mai 2007 #11 Skrevet 4. mai 2007 Eller en veldig god sjokoladekake! Den kan jo lages dagen i forveien, så da blir det mindre stress på selve dagen.
Luckyme Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. mai 2007 Jeg fikk råd av en kollega her også. Man lager creme broulee fra tine, og lager i rødvinsglass, setter i kjøleskapet, og isteden for karalmell som man freser på toppen, så tar man ferske bær som jorbær, rips og bringebær. Det hørtes også veldig godt ut da, og veldig eneklt;) men kanskje litt stusselig?
Chelsea Skrevet 4. mai 2007 #13 Skrevet 4. mai 2007 Jeg fikk råd av en kollega her også. Man lager creme broulee fra tine, og lager i rødvinsglass, setter i kjøleskapet, og isteden for karalmell som man freser på toppen, så tar man ferske bær som jorbær, rips og bringebær. Det hørtes også veldig godt ut da, og veldig eneklt;) men kanskje litt stusselig? ← Jeg prøvde den Creme Bruleen og syntes den ikke smakte særlig Creme Brulee men vaniljekrem liksom. Så du kan jo f.eks. bare bruke Tine ferdig vaniljekrem. Ha litt i et pent glass, hell over bær av ønsket type, et melisdryss og så ferdig! Hvis du bruker fryste bær ville jeg laget hjemmelaget gele og hatt over. Det blir supergodt.
Chelsea Skrevet 4. mai 2007 #14 Skrevet 4. mai 2007 Ellers blir man veldig mett av grillmat og siden du skal lage så mye godt kommer folk sikkert til å spise altfor mye! (Erfaringsmessig gjør jeg det!) Så da trenger du jo ikke så mye dessert heller og kanskje noe litt lett og friskt i smaken?
Bella-Belle Skrevet 7. mai 2007 #15 Skrevet 7. mai 2007 Litt av mitt favorittilbehør: - nybakt focaccia - ovnsbakte poteter m/ olivenolje og urter - tomatsalat - hjemmelaget potetsalat - fetaost - oliven - tzatsiki - grillede grønnsaksspyd - grillede, halve tomater - pesto (for all del hjemmelaget!!!) Litt italiensk, litt gresk.... velg ut eller bland... Nam, nå fikk jeg lyst på grillmat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå