Gå til innhold

Gifteringene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har kjipe tradisjonelle glatte gullringer. Det var de vi forlovet oss med....

Skulle gjerne hatt lekker diamantring - men vi valgte å ikke legge penger i det...alt annet ble så dyrt likevel ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir nok mest sannsynlig å gå for hvitt gull, tror jeg...:sjenert: Ingen av oss bruker så mye smykker fra før, men de smykkene jeg har er i sølv, så det blir nok finest om det ikke kræsjer for mye. Kom på en viktig ting da: Har ikke spurt gubben hva han mener! :ler:

Skrevet

Hvitt gull eller platina hvis du skal ha diamant i ringen(e).

Gult gull vil få diamanten til å se ut som om den er gul (og jo bedre kvalitet diamanter er jo hvitere/fargeløs er de.)

Platina skal være mer slite sterkt og er mye dyrer, men når vi kjøpte min ring så gullsemeden at disse ekstra kronene var litt bortkastet. Han sa at man ikke ville merke noe forskjell, så vi endte opp med 18K hvitt gull og en stor + mindre stener.

Så er vel smak og behag.

Skrevet

Har enkle vanlige gifteringer, med en tynn-tynn stripe i midten.

Skrevet

Jeg vil bare minne om at ringer i hvitt gull må inn til "oppussing" ganske ofte. :grine: Det er et spesielt belegg som gjør at hvitt gull er blankt, dette slites av, så ringen ser sliten å gammel ut. :sur: Når vi var å så på gifteringer, sa de fleste gullsmedbutikkene at de ikke anbefalte hvitt gull til noe som skulle brukes hele tiden!

Å ja, dette stemmer iallefall for min del: Jeg fikk en frieri-ring i hvitt gull med diamant til jul, og den er allerede ganske slitt. :sjenert:

Så jeg vil iallefall ikke ha hvitt gull i våre gifteringer, uansett om jeg syns det er aldri så fint!

Skrevet
Jeg vil bare minne om at ringer i hvitt gull må inn til "oppussing" ganske ofte.  :grine: Det er et spesielt belegg som gjør at hvitt gull er blankt, dette slites av, så ringen ser sliten å gammel ut. :sur:  Når vi var å så på gifteringer, sa de fleste gullsmedbutikkene at de ikke anbefalte hvitt gull til noe som skulle brukes hele tiden!

Å ja, dette stemmer iallefall for min del: Jeg fikk en frieri-ring i hvitt gull  med diamant til jul, og den er allerede  ganske slitt.  :sjenert:

Så jeg vil iallefall ikke ha hvitt gull i våre gifteringer, uansett om jeg syns det er aldri så fint!

Takk for tilbakemelding. Vi må nok sjekke dette litt mer, tenker jeg. Må høre med gullsmeden hva de mener om saken... :sjenert:

Da blir det kanskje gult gull likevel da?

Skrevet
Er vi de eneste som er så gammeldagse her? [...] Vi ville ha ringer som alle skjønner er gifteringer, og som vi kommer til å like i alle de 70-80 årene vil har tenkt å være gift!

Så gammeldagse og kjedelige er vi også. ;) Som du sier så vil vi ha ringer som "ser ut som gifteringer" og som vi ikke blir lei, jeg har litt en følelse av at dette med hvitt gull og/eller diamanter er litt en motegreie. Ikke at det ikke er fint, men det ser litt ut som hvilke som helst ringer i mine øyne.

Jeg vil bare minne om at ringer i hvitt gull må inn til "oppussing" ganske ofte. 

Også et veldig godt poeng.
Skrevet

Underskriver på at ringer i hvitt gull blir både gule og slitte veldig fort. Jeg måtte ta inn min forlovelsesring, som er i hvitt gull m/en diamant, og hun i gullsmeden trodde den var gammel....Den var kun 1 måned gammel.

Skrevet

Man må huske at det også kan være forskjell på rhodineringen samt legeringen. Dermed vil noen ringer bli stygge fort, andre holder seg lengre. Min ring har holdt seg ganske fin. Men uansett om man velger hvitt eller gult gull så blir det riper, streker og hakk etterhvert ved daglig bruk. Sånn er det bare.

Skrevet

Ringene våre er i hvitt gull, tror de er 4mm, og så har de rund profil. Min har en 0,05 diamant nedfelt i ringen.

Gullsmedene vi var innom sa at det kom ann på bruken om man måtte levere inn og pusse ringer i hvitt gull, så vi tok sjansen. Platina er dyyyyrt ...

Skrevet (endret)

slettet

Endret av B2B
Skrevet

Ingen flere som vil legge ut linker til bilder av ringene sine? Morro å se :)

Platina og diamanter (0.6 + 2x 0.3  :sjarmor: ) på meg. Halve platina og halve hvitt gull på ham, det gir en utrolig kul farge forskjell (det hvite gullet er ubehandlet og har dermed en grå farge, ikke den samme gule hvitt gull legeringen som brukes i Norge).

Har du bilde av dem?

Skrevet
Platina og diamanter (0.6 + 2x 0.3  :sjarmor: ) på meg. Halve platina og halve hvitt gull på ham, det gir en utrolig kul farge forskjell (det hvite gullet er ubehandlet og har dermed en grå farge, ikke den samme gule hvitt gull legeringen som brukes i Norge).

Ringen min har knife edge, hans er flat og er 45 mm bred.

Wow! Bilde?

Hva er knife edge?

Skrevet
Jeg vil bare minne om at ringer i hvitt gull må inn til "oppussing" ganske ofte.  :grine: Det er et spesielt belegg som gjør at hvitt gull er blankt, dette slites av, så ringen ser sliten å gammel ut. :sur:  Når vi var å så på gifteringer, sa de fleste gullsmedbutikkene at de ikke anbefalte hvitt gull til noe som skulle brukes hele tiden!

Hvitt gull er grått. Den fine blanke overflaten er rohdinering. Rohdineringen er av platina.

Platinaringer har platina hele veien, tvers igjennom. Derfor er platinaringer mye dyrere, men også av mye bedre kvalitet:-)

Å ja, dette stemmer iallefall for min del: Jeg fikk en frieri-ring i hvitt gull  med diamant til jul, og den er allerede  ganske slitt.  :sjenert:

Skrevet
Ingen flere som vil legge ut linker til bilder av ringene sine? Morro å se  :)

Bilde kommer så fort jeg får reist hjem ;)

Gjest Anerikke
Skrevet
Er vi de eneste som er så gammeldagse her? Vi har gult gull uten diamanter. Jeg ville ikke ha en ring med en "oppside", for ringer snur seg hele tiden, og da hadde jeg blitt gående å vri på den støtt. De er nokså brede (jeg 4mm og han 5mm) men de er litt firkantede i formen, altså at kanten ikke er rundet. Vi ville ha ringer som alle skjønner er gifteringer, og som vi kommer til å like i alle de 70-80 årene vil har tenkt å være gift!

Neida, dere er ikke alene! :ler:

Høres ut som om vi har veldig like ringer. Og jeg er kjempefornøyd!

Gjest lillelou
Skrevet

Vi kommer trolig til å gå for ringer i gult gull, et par i 4mm bredde med buet innside fra Niessing. Vi er begge glade i hvitt gull,men vil ha ringer som man kan se er gifteringer,og som ikke er påvirkelig av motens svingninger. Og for oss er det gult gull det er snakk om da.

Skrevet

Etter mye om og men endte vi opp med enkle ringer i gult gull med en 0,10 karat diamant i min.

Fant ut med meg selv at jeg ikke er så overbegeistret for hvitt-gull-moten, men diamant-moten derimot; den liker jeg!

:ler:

Veldig fornøyd.

Skrevet
Vi  kommer trolig til å gå for ringer i gult gull, et par i 4mm bredde med buet innside fra Niessing. Vi er begge glade i hvitt gull,men vil ha ringer som man kan se er gifteringer,og som ikke er påvirkelig av motens svingninger. Og for oss er det gult gull det er snakk om da.

Hvorfor er det så viktig at andre skal kunne se at man er gift da? Man er jo ikke mer eller mindre gift av den grunn. Jeg synes det viktigste er at man finner ringer man trives med og ønsker å gå med enn hvorvidt andre kan se at det er en giftering..

Vi skal forøvrig ha ringer fra Nittedal Gullsmie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...