Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mangler litt over 500kr for sykepengeubetalingen for april fra nav. Spurte min arbeidsgiver om de har oppgitt rett lønn ovenfor nav, og det hadde de. Men de på jobben mente at det offentlige kanskje trakk meg for helligdagene (3 helligdager i forbindelse med påsken), og at jeg dermed hadde fått mindre lønn.

Noen som vet om det stemmer eller om det kan skyldes andre ting at jeg har fått forlite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de trekker ikke for helligdager, men de utbetaler kun for den perioden du faktisk har vært sykmeldt og derfor kan det forekomme et avvik på f.eks. en dag i forhold til den perioden arbeidsgiver ville ha beregnet. Dette vil i så fall komme deg til gode i neste periode hvis du fortsetter å være sykmeldt, så alt i alt får du det samme utbetalt.

Skrevet

Takk for svar Leo!

Okay, hvis de ikke trekker meg for hellidager, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg mangler rundt ca. i overkant av 500kr for april. Har vært sykemeldt hele april, bare at sykemeldingen har vært delt opp slik: 10/3-10/4 og fra 11/4-10/5, så utifra det du sier, burde jeg jo hatt det samme ubet. som om jeg hadde vært i jobb.

Hvordan regner de egentlig ut hva man skal ha i lønn? Jeg har jo i utgangspunktet en fast sum ubet. hver mnd., uavhengig om det er helligdager iløpet av mnd. eller ei, men ser at det står nederst på slippen fra nav noe om dagsats. Er dagsatsen noe de ganger med antall arbeidsdager og helligdager inkludert?

Skrevet

Nå tror jeg faktisk at jeg fant ut av dette selv. Kan det stemme at de ganger 21 arbeidsdager, som var tilfellet for april, med dagsatsen og dette utgjør da totalt det jeg skal ha i lønn pr. mnd? Hvis ja, ser jeg at faktisk beløpet jeg har fått stemmer. Da blir det vel slik at de ca. 500kr jeg savnet denne mnd., vil komme neste mnd. da det er flere arbeidsdager i mai.

Da jeg aldri har vært oppi denne situasjonen før, og arbeidsgiver ubetaler det samme til meg hver mnd., uavhengig av antall dager, skjønnte jeg det ikke med det samme.

Takk hvertfall for hjelpa:)

Skrevet

Ja, det er nok slik at NAV utbetaler pr arbeidsdag/virkedag.

Skrevet

Jeg tror det er sånn at de regner ut en dagsats, og da ganger opp antall arbeidsdager den mnd. Har erfaring med at NAV trygd gjør dette med andre ytelser iallefall!

Skrevet

ja, det er slik du sier, de har regnet ut dagsats og dermed kan lønna variere fra måned til måned alt etter hvor mange arbeidsdager det er i den aktuelle måneden.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

jeg får rehabiliteringspenger fra NAV men jeg blir ikke trukket for helligdager, men får en utbetalt etter hvor mange arbeidsdager det er i mnd. I april er det bare 30 dager imnd og f.eks nå i mai er det jo 31 dager i mnd og da får jeg mer utbetalt i slutten av mai...

Skrevet

Jeg får betalt fra den 28 til den 28. Det kan vel også kanskje ha noe å si?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...