pibe Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Hei Jeg skal gifte meg 07.07.2007 Har tenkt å ta navnet til gubben, hvordan gjør jeg det, må det meldes inn før eller etter bryllupet eller skjer det automatisk når man gifter seg. Har fra før av for navn, mellomnavn og etternavn, vet ikke hva jeg kommer til å beholde, vil liksom ikke gi slipp på etternavnet mitt da det ikker er så altfor mange som heter det, vil da heller kvitte meg med mellom navnet mitt, noen som har synspunkter på dette?
090607 Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 Når det gjelder meninger om navn, anbefaler jeg å søke i tidligere tråder. Mange meninger om den slags. Selv får jeg dobbeltnavn når jeg gifter meg. Sendte inn navneendringsskjema sammen med skjemane fra forlovere og prøvingsskjemaene. Skrev at jeg ville at det skulle tre i kraft fra 1.juli siden bryllupsreisa er i jentenavnet. Mulig vi må sende inn vigselspapirene for at det skal tre i kraft, men jeg tror egentlig det gjelder om man tar et "beskytta" navn.
Pastor Knut Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Når det gjelder meninger om navn, anbefaler jeg å søke i tidligere tråder. Mange meninger om den slags. Selv får jeg dobbeltnavn når jeg gifter meg. ← Jepp. Temaet er ganske godt diskutert for ikke så lenge siden. Det enkleste er dog å kontakte folkeregister/ligningskontor og spørre der.
IslandWind Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Selv om navnendringen skjer før reise har det ikke noe å si så lenge navnet i passet samsvarer med det på biletten =) Navneendringsskjema finner du her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Ve....html?id=450610 Det er lurt å levere det sammen med de andre papirene prøving av ekteskap, forlovererklæring osv ellers kan det bli forsinket eller rot slik at ikke presten ikke har mulighet til å benytte ditt nye navn på vigselattesten. Men for å ha full kontroll anbefaler jeg å besøke ditt lokale ligningskontor/folkeregisteret med alle dine spørsmål =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå