Gå til innhold

Amerikansk Staffordshire terrier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, den er forbudt. Men de som hadde amstaff før forbudet kom får beholde sin.

Gjest Deception
Skrevet

Rasen ble forbudt i 2004, men folk som allerede har en slik hund, kan beholde den. Avl er imidlertid forbudt.

Skrevet

ok, takk for svar.

men hvilken rase er det som kommer nærmest denne rasen da?

Skrevet
Staffordshire Bullterrier er jo noe lignende... Men hvilke kriterier er det som gjør at dere ønsker dere en slik hund da? Ikke meningen å være skeptisk altså, men det er en hund som krever mye. Er nok ikke en førstegangs-hund i alle fall :) Har du noen spørsmål er det bare å sende meg en PM..
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Det er jo veldig vanskelig å si hvilken rase som er nærmest når du ikke nevner hvilke egenskaper hos rasen det er du liker da :)

Skrevet

Hvis det er utseendet som gjør at du vil ha en Amstaff, så er nok SBT mest lik, men noe mindre. Men det burde selvfølgelig være andre kvaliteter/egesnkaper som gjør at du har lyst på en slik.

For øvrig var min første hund en balnding av Amstaff og Pitbull, og jeg kunne ikke fått snillere hund. Perfekt som førstegangshund for meg. :)

Skrevet

SBT er som en mindre kopi av Amstaffen. Herlige hunderaser begge to! :)

Skrevet
For øvrig var min første hund en balnding av Amstaff og Pitbull, og jeg kunne ikke fått snillere hund. Perfekt som førstegangshund for meg. :)

Tviler ikke på at den var snill - de fleste er jo det, veldig veldig snille! Men, terriere generelt krever mye. Og i og med at veldig mange er skeptiske til den type hund, så er det ekstra viktig at eierne har 150% kontroll på hunden sin. Alt jeg sier, er at de noen ganger kan være mer vanskelig å håndtere enn f.eks en Cavalier King Charles... :) Og ikke minst kan de oppleves som mer truende for andre. Men selvfølgelig kan det funke som førstegangshund hvis man er villig til å jobbe hardt.

Har som dere kanskje vet en SBT selv, og hun er den snilleste hunden jeg noen gang har møtt. Aldri hatt noe problemer i forhold til hverken dyr eller mennesker..

Skrevet
Men selvfølgelig kan det funke som førstegangshund hvis man er villig til å jobbe hardt.

Det tror jeg jammen meg man må være villig til å gjøre uansett hva slags rase man skaffer seg. ;)

Skrevet
Hvis det er utseendet som gjør at du vil ha en Amstaff, så er nok SBT mest lik, men noe mindre. Men det burde selvfølgelig være andre kvaliteter/egesnkaper som gjør at du har lyst på en slik.

Amstaff og pitbull er vel det samme, bare at pitbullen ikke har gode nok papirer på stamtavlen sin...

Skrevet
Det tror jeg jammen meg man må være villig til å gjøre uansett hva slags rase man skaffer seg. ;)

Noen raser er uten tvil mer strie og opportunistiske enn andre da..

Skrevet

Noen raser er uten tvil mer strie og opportunistiske enn andre da..

Selvfølgelig må man alltid jobbe hardt når man får seg en hund, det er mye ansvar. Men T.S svarte vel godt nok for meg - enkelte raser krever mer enn andre.

Skrevet (endret)
Amstaff og pitbull er vel det samme, bare at pitbullen ikke har gode nok papirer på stamtavlen sin...

Hvor i alle dager har du det fra? :ler:

Pitbull og Amstaff er nok to forskjellige raser, ja, selv om de er like.

Endret av Zaphireh
Skrevet
Hvor i alle dager har du det fra? :ler:

Pitbull og Amstaff er nok to forskjellige raser, ja, selv om de er like.

En som drev med oppdrett på slike hunder.... Gentetisk er det jo ikke forskjell.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet (endret)
En som drev med oppdrett på slike hunder.... Gentetisk er det jo ikke forskjell.

Amstaff of pitbull ble skilt på begynnelsen av 1900-tallet. Amstaffen er veldig forskjellig fra pitbullen i lynnet, da den er mye mer tolerant og omgjengelig (men jeg sier ikke at pitbuller ikke kan være fantastiske familienhunder altså :) )...

Om Amstaffen på Wikipedia

Edit: Forresten har papirene ingenting med saken å gjøre. Pitbullen er ganske enkelt ikke godkjent som rase i de fleste kennelklubber. I bl.a. statene er den godkjent, og kan da virkelig ha like "gode" papirer som alle andre raser.

Endret av Pia 30.08.08
Skrevet

The American Pit Bull Terrier and the American Staffordshire Terrier commonly fall under the category of "pit bull.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pit_bull

The American Staffordshire Terrier temperament is not ideal for every owner or family. These dogs learn quickly from the subtlest of our behaviors. They are thus not only highly responsive during training but also apt to pick up unwanted behaviors that we subtly and unintentionally encourage. Rescuers often encounter behavior problems such as barking, submissive urination, aggression, and dominance that were directly encouraged by well-intentioned but ignorant owners.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Staffordshire_Terrier

The American Staffordshire Terrier and the American Pit Bull Terrier are closely related breeds, sharing a common ancestry as recently as the 1960s when the Staffordshire Terrier Studbook was re-opened and then closed to UKC registered American Pitbull Terriers. The main physical difference between the breeds is that the American Staffordshire Terrier is not permitted to have red ("Dudley") nose leather, whereas American Pit Bull Terriers may have nose leather of any colour, including red, black and blue. The American Staffordshire Terrier is also often of larger bone structure, head size and weight than their American Pit Bull Terrier cousins.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Staffordshire_Terrier

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
nd the American Pit Bull Terrier are closely related breeds, sharing a common ancestry as recently as the 1960s when the Staffordshire Terrier Studbook was re-opened and then closed to UKC registered American Pitbull Terriers.

Uansett om de har felles forfedre så sent som 1960, så ble de skilt som rase tidlig på 1900-tallet.. Det er en vesentlig forskjell der. Finnes raser som tillater at andre raser blandes inn, spesiellt i "startfasen".

Skrevet (endret)

Rent genetisk er det ingen forskjell på en St. Bernhard og en Chihuahua heller. Alle hunder tilhører samme art, og kan derfor ikke uten videre skilles fra hverandre ved å se på gener.

Når det gjelder betegnelsen "pitbull" i USA blir det ikke helt sammenlignbart med Norge. Her i Norge kalles disse to rasene amstaff og pitbull i dagligtale, mens de korrekte rasenavnene er American Staffordshire Terrier (AST) og American Pit Bull Terrier (ABPT) . Mens i USA går begge disse rasene under kallenavet pitbull, sammen med Staffordshire Bull Terrier (SBT) og en del andre korthårede, muskuløse raser.

AST ble skilt ut som egen rase fra ABPT på 30-tallet, ett tiår hvor svært mange av de rasene vi kjenner i dag ble definert i den amerikanske kennelklubben. AST ble skilt ut for å være en utstillings- og familiehund, der ABPT er mere egnet til brukshund. Disse rasene har altså samme opphav, men dette gjør dem ikke noe mere til samme rase, enn alle de andre rasene som oppsto på samme tid, og med samme opphav. (Bla Staffordshire Bull Terrier, Bullterrier og Bosten terrier)

Endret av Eir
Skrevet
Det er jo veldig vanskelig å si hvilken rase som er nærmest når du ikke nevner hvilke egenskaper hos rasen det er du liker da :)

hvis du hadde lest linken jeg la ved...

Står det mye om amstaff'en .. Og siden den er forbudt så vil jeg se etter noe lignende.. jeg har hatt hund hele livet, kjæresten har hatt hun hele livet.. Merkelig nok tror jeg at vi er mer egnet som hundeeiere enn ganske mange andre som skaffer seg hund.

Terriene er dessuten veldig tilpasningsdyktige!

takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...