Gå til innhold

Må vi ha fotograf...?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har dere tenkt å ha fotograf?

Er dette noe som man ikke kommer utenom eller er det flere enn meg som tenker at jeg er ingen fotomodell og klarer ikke glise naturlig til en fremmed dude på en dag som allerede er så følelsesladet?

Kan man hoppe over hele seansen og be onkel ta bilder i stedet eller MÅ man ha disse proffe og til dels unaturlige studiobildene...

Man får jo ikke engang beholde negativene selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

Heldigvis , så MÅ man ingenting :D

Vi er så heldige at en god venn av oss er fotograf, så han skal ta bildene.

Et par jeg kjenner som giftet seg ifjor, reiste opp til Bogstad og lot en venn av dem ta bildene der. Synes de ble kjempe fine og de sparte sikkert mange lapper på det :D

Jeg synes heller ikke oppstilte bilder i studio er noe spes.

Hvis værgudene er med oss, skal vi ta bildene ute ved sjøen.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel til kona tok biletene av oss. Tok dei i kyrkja etter vigsla når alle gjestene var gått ut. Kost heller på å ta fleire bilete. Då må det bli minst eitt bra. Ein habil fotograf har de sikkert i familie eller omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fotograf er en ganske stor utgiftspost så det er fristende å kutte den, men jeg vil likevel ikke anbefale det! Da bør du være rimlig sikker på at det som skal ta bildene er skikkelig flink og litt "profesjonell".

Vi tok utebilder fordi vi var heldige med været, så de ble automatisk ikke så kjedelige som studiobilder. Vår fotograf var veldig behagelig, så det var ikke noe problem å smile naturlig. For min egen del hadde jeg ingen problemer med å smile i det hele tatt! Det var nesten bare ørene som hindret smilet i å gå helt rundt.

En kollega av meg lot en venn ta bilder, men i etterkant så hun småting som han ikke hadde fått med seg - et smykke som hang skjevt, buketten var kuttet midt på, slepet syntes ikke osv. Slik ser en proff fotograf.

Men jeg vil anbefale dere å tenke gjennom hva slags motiv dere vil ha, enten dere velger en proff eller en venn. I etterkant ønsket jeg noen flere typer motiv enn det vi fikk, f.eks. ett hvor vi går hånd i hånd FRA fotografen for å vise kjolen min med slepet.

Og til slutt - husk å ta en del oppstilte bilder sammen med familie!!! Kanskje man har med besteforeldre som drar på årene... Her kan i hvert fall en venn hjelpe til.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Jeg vil anbefale dere å bruke en fotograf. En proff fotograf har sans for detaljene og ser om det er noe som trengs å rettes på. Er fotografen dyktig blir også studiobildene bra. Vi var på en samtale ca. 2 uker før bryllupet hvor vi ble enig med fotografen om hvilke bilder vi kunne tenke oss.

Jeg ville heller ha kuttet ut bilen eller kaka, for den slags skyld, i stedet for fotografen. Bildene er et minne for livet, og tenk så trist om man er misfornøyd, og i etter kant angrer på at man ikke brukte en fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama til broren min skal fotografere oss. Hun liker å ta bilder, og er skikkelig flink. Blir det fint vær skal vi ta bilder ved sjøen, hvis ikke inne i kirka. Vi bestemte tidlig å droppe fotograf ettersom det er flere vi kjenner som har fått skikkelig fine bilder uten å hyre proffe folk. Bruker også delvis digitalt utstyr så vi får se resultatet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

En fotoseanse trenger ikke å koste mer enn 2000 kroner dersom man ikke er opptatt av at fotoalbumet skal være veldig flott o.l. Jeg anbefaler dere virkelig å bruke en proff. Selv hadde vi to meget dyktige amatører som også tok bilder, men de kan ikke sammenlignes med de fotografen tok. Han har alt utstyret slik at ikke det blir masse skygger o.l, vet hvordan man skal stå for at det skal se flott ut etc. etc.

Bryllupsbilder har veldige kontraster med hvit kjole og mørk dress, og i solskinn gjør dette fotograferingen ekstremt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke pengene det står på her...

Er rett og slett ukomfortabel med at et fremmed menneske skal ta så private bilder...

Men hvor lang tid i forveien må man eventuellt booke en dude?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste fotografene må man booke minst 1 år i forveien. Ellers så varierer det vel over hele landet.

Jeg tror ikke du vil ha noen problemer med å smile til fotografen, husk at fotografen er proff og vet som reglel hvordan du har det. Og jeg er sikker på at på en slik dag smiler du hele tiden likevel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forlover i et bryllup i fjor sommer. Brudeparet ville ta bilder hos fotograf (noe også vi var med på), men de ville legge igjen minst mulig penger på det. De valgte derfor den billigste fotografen i byen. I tillegg hadde de en 'amatør' som var i bryllupet deres, som tok 12 filmruller bilder. De hadde absolutt planlagt å bruke noen av hans bilder osm forstørrelser/takkekort, for å gjøre det billigere. Men disse bildene kom helt i skyggen av fotograf-bildene, så de ombestemte seg øyeblikkelig da de så dem!

Vil derfor absolutt anbefale en profesjonell fotograf, hvis dere ønsker varige minner til å henge på veggen ++...

Fotografen vi skal til, har jeg vært hos flere ganger før, i.f.m. med skolefotografering og konfirmasjon. Jeg evt derfor at denne er utrolig dyktig, behagelig, og lett får folk til å trives, og å smile. Lurt å møte fotografen på forhånd tror jeg, for å bli litt kjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke fotograf,og det angrer vi VELDIG på i dag!

Vi kjøpte nytt zoom kamera i anledning dagen,og regnet med at noen kunne ta fine bilder av oss... :-?

Da vi fremkalte bildene ble vi SÅ skuffet,ingen hadde skjønt å zoome....

Det ble ingen pene nærbilder av oss,vi så ut som to små maur på alle bildene. :cry:

Dette var kjempekjedelig,så jeg anbefaler at dere bruker en fotograf.

Eller vær i det minste SIKKER på at noen tar bra bilder.

Ismen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Anitacath.

Vi bestilte fotograf ca. 7 måneder før bryllupet og det var med nød og neppe vi fikk time. Men dette var den flinkeste/mest populære fotografen i en mindre by. Men jeg antar at det er mange som skal gifte seg i Oslo samtidig som dere, så jeg ville nok forhørt meg allerede nå.

Siden du ikke liker at en fremmed skal fotografere dere, kan det jo være greit å bruke litt tid på å finne en fotograf som man føler en god kjemi med! Men tror du ikke at du bare vil ha øyne for din Tommy og ikke tenke på hvem som står bak kameraet?!? Fotografen står jo ikke helt oppå dere selv ved nærbilder. Dessuten stiller de inn kameraet, før de sier ett eller annet morsomt som får det til å smile naturlig og så knipser de av med selvutløser. Da slipper du å stå med et stivt smil i lengre tid mens "amatøren" zoomer bare for å finne ut at du blunket akkurat når det knipses!

Jeg følte det i hvert fall ikke rart med en fremmed bak kamera, men jeg er vel egentlig ikke så følsom for slikt. For oss var det viktigere å ha en profesjonell siden vi ikke er spesielt fotogene noen av oss!

Tenk i hvert fall nøye igjennom hva du/dere velger, for det er jo så synd å angre etterpå hvis man ikke tok bilder eller har bilder man er misfonøyd med!!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi også lurte på om vi ikke skulle bruke proff fotograf, men kom til at vi ikke kunne ta sjansen på at noe skulle gå galt på den store dagen. Så resultatet blir at vi tar studio +svart-hvittbilder hos proffen også blir det tatt mange bilder av amatører etterpå. Broren min som er den beste fotografen i familien nekta faktisk å ta bilder av oss dersom vi ikke først hadde vært hos en proff. Skjønner han veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bestilte ikke så lang tid i forveien men giftet oss veldig utenom sesong, så vi fikk den beste. Vi tok bilder både ute og inne - og privat eller ikke privat - hun er et herlig menneske som snakket med oss på forhånd, ble kjent med oss, og tok nydelige bilder.

Rett i nærheten av studioet hennes lå den stedet jeg ønsket meg for utefotografering, så det gikk veldig smidig. Ellers er dte hel vanlig at man tar både ute og inne, ute tar de selv i pøsregn og det behøver ikke synes på bildene en gang.

Vi ble tatt bilder av hele dagen i og utenfor kirken, selskapslokale, oppstilt naturlig etc. Ingen av de bildene hadde gjort seg som takkekortbilder en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ingenting man må eller ikke må, men jeg vil råde dere til å ta ordentlige bilder hos fotograf. Jeg vet at jeg hadde angret om ikke vi hadde gjort det og bildene hos en fotograf blir virkelig mye flottere enn de man tar selv. Jeg er absolutt ikke fotogen, men vi ser jo fine ut på bildene og selvom det er noen kroner det koster er dette faktisk noe av det jeg synes det var mest fornuftig å bruke penger på.

Det er viktig å vurdere ordentlig iallfall, for i ettertid er det jo for sent å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, man måste verkligen inte ha en riktig fotograf.

Det är däremot viktigt att ni får vad ni förväntar er av fotona. Anlita någon som KAN ta foton, som kan använda kameran (zooma, placera er med bra bakgrund och ljus och som kan prata med er) och använd gärna TVÅ kameror (en kan gå sönder) och minst fyra rullar film.

Det är också viktigt att den som tar fotona pratar med er, "titta hit", "le", "se på varandra", "1-2-3 *click*" etc.

Att stå mitt på kyrktrappen med en massa folk runt om kring blir bara förvirrande. Skarpt solljus är inte heller bra, lagom med ljus/skugga. Kanske provfotografera innan för att se om den som ska fotografera kan sitt "jobb"?

Vi hade först tänkt att anlita en fotograf men det skulle bli så dyrt för få bilder, både själva fotograferingen och framkallningen av extra kopior. Dessutom skulle det bli lite bökigt att ha negativ hos en fotograf i Norge när vi bor i Sverige.

Se hur det blev: http:bolgabryllup.tripod.com Alla bilder är tagna av min mans systrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke overlatt fototgrafjobben til bare amatører og hobbyfototgrafer, hvertfall ikke så lenge det ikke er pengene det står på.

Jeg tror en god fototgraf vil klare å få dere til å slappe av og ta meget gode bilder av dere. Bildene trenger ikke være oppstilte studiobilder heller.

Vår fotograf skal ta de vanlige "gi-bort til-familiebildene" i farger, mens de fleste andre bildene skal være en blanding av farger og sort/hvit lifestylebilder. Altså bilder hvor vi gjør noe, f.eks. går tur på stranden, eller noe annet. Blir kjempefine bilder av det, og virker ikke oppstilt og kunstig i det hele tatt.

Tror det er viktig å ha noen flotte bilder i ettertid, selvom det kanskje virker litt overdrevent der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Hei!

Jeg og min forlovede har også lurt fælt på dette. Jeg tar selv veldig mye bilder, har studert foto og er nokså kritisk til hvordan bildene skal være. (Egentlig skulle jeg helst tatt bildene selv, så visste jeg at jeg fikk dem akkurat som jeg ville hatt dem!)

Dersom vi skulle brukt en proff, ville jeg hatt en kreativ proff og ikke en som tok oppstilte bilder på samlebånd, slik som jeg synes mange bryllupsfotografer gjør (ut fra det jeg har sett av takkekort, i fotografvinduer etc.), kanskje særlig på små steder! Utvalget av ulike typer fotografer er nok bedre i de større byene. Hadde vi hatt ubegrenset med penger ville jeg utvilsomt tatt en proff.

Vi skal, for å spare penger, få en venninne til å ta de "offisielle" bildene. Hun har veldig god erfaring med å ta bilder, men er ikke proff. Fordelen er at vi kjenner henne godt og at vi kan få til en bra dialog - at vi kan spille på hverandres ideer og erfaringer. Hun har dessuten tatt bryllupsbilder tidligere, og jeg synes de er flotte.

Hvis dere skal bruke en venn/bekjent: Vær SIKKER på at vedkommende tar bra bilder! Be gjerne om å få se bilder de har tatt. Et tips jeg fikk fra en fotograf jeg har snakket med, er å ha en prøvesession. Ta et par timer der dere har tenkt å ta bryllupsbildene og lek dere! Bruk masse film, prøv ulike utsnitt, øv! Da går det lettere på den store dagen. Så kan kanskje disse bildene brukes på invitasjonene?

Bruk penger på masse film og ta masse bilder. Prøv å tenke på detaljene (ikke kutt, ta spennende utsnitt, pass på at klærne er glattet ut, etc.) Husk at i sollys får man ofte altfor skarpe skygger og mysende øyne. Finn et skyggefullt sted, helst et sted der ikke sollyset slipper gjennom løvverket (det blir det ofte uønsket lysspill av.) Ta dessuten gjerne med en hjelper som kan ha en "reflektor": En stor plate, f.eks. hvit på den ene siden og kledd med aluminiumsfolie på den andre, som reflekterer lyset slik at skygger fylles ut. Prøv ulike typer film: Farge, svart/hvitt. En morsom ide som vi har tenkt å prøve, er å "crosse" en diasfilm i fremkallingen, altså ta lysbilder og fremkalle dem negativt. Dette gir helt spesielle farger og kontraster.

Er helt enig i at bildene bør være et minne for livet - så sats på gode bilder. Men det går fint an å ta selv også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helenius:

Så mange gode tips! Tusen takk!

Jeg og Tommy laget et juksebryllup for noen år siden ( det er der jeg har avataren min fra) og hadde et album med bilder. Så vi vet akkurat hva vi vil ha! Og han som tok bildene da har hipp hurra sagt ja til å ta bilder for oss nå også. Han er hobbyfotograf og i og med at vi har gjort dette før vet vi hva vi kan forvente...

Dette blir perfekt!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats uansett på at det er noen som vet hva de driver med som tar bilder av dere. Hvis du ikke har noen skikkelige fine bilder fra denne dagen vil du aldri få sjansen til å gjøre om på det.

Jeg har en fotograf i familien og tar selv mye bilder, skal ta bryllupsbilder neste helg. Har ikke opplevd hittil å ha problemer med å få brudeparet til å se glade og naturlige ut.

Erfarne fotorafer vet ihvertfall hva de driver med og jeg er helt overbevist om at dette er noe du ikke vil angre på hvis du velger å gjøre det. Hvor ofte er det man er stylet, sminket og føler seg som en prinsesse? :D

Det er kjempe mange flinke i oslo-området!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...