Gå til innhold

Plante hekk

Drua

Anbefalte innlegg

Jeg skal plante hekk, søtmispel.

Der hekken skal plantes er det antakelig mye røtter fra trær i nærheten, og jeg ser for meg at dette kan bli litt av en jobb!

Leste noe om at "bedet" vi planter i bør være 50 cm dypt og 60 cm bredt... Ser for meg at jeg kommer til å stå der med spaden og banne.

Hvordan skal vi fikse dette på en lur måte mon tro?

Har syslet litt med tanken på å leie en sånn liten gravemaskin, er det noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det karplanter ("potteplanter") eller barrotsplanter (planter, gjerne flere sammen med plast eller nett rundt røttene) du skal plante og hvor store er de? Hva slags jord er det der du skal plante ut over at det er mange røtter der?

Jeg synes nemlig den grøften hørtes overordentlig voldsom ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si litt mer, så kan jeg fortelle at jeg holder også på med hekkplanting i disse dager og har også hørt om denne forferdelige "grøftegravingen" som må til. Noe kunnskap om planter og trær har jeg dog, så jeg spurte for ordens skyld en gartner jeg kjenner og han kikket bare dumt på meg og spurte hva jeg skulle med den grøften med mindre det var ekstremt dårlig jord/ikke jord der jeg skulle plante. Han sa at hvis jeg skulle plante der hvor det allerede var plen fra før, så kunne jeg bare grave ett hull til hver hekkplante som var stort nok til at rotklumpen fra potten planten kom i gikk nedi evt. at en barrotsplante fikk spredd ut røttene sine og deretter fylle på med god jord og vanne godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hohoi
Leste noe om at "bedet" vi planter i bør være 50 cm dypt og 60 cm bredt... Ser for meg at jeg kommer til å stå der med spaden og banne.

50 cm dypt betyr at det ikke bør være særlig under 50 cm jorddybde. Du behøver ikke opparbeide/løsne hele dybden.

60 cm bredt betyr at du løsner torva i en bredde av 60 cm - trenger ikke bearbeide jorda nedover. Det er lurt å overholde bredden for at det ikke skal være ugress eller gress som konkurrerer med hekkplantene. Det er heller ikke noe pent når ugress eller gress vokser tett innimellom hekken.

Altså:

50 cm jorddybde.

Fjern torv i 60 cm bredde.

Plant hekkplantene (spiller ingen rolle om det er karplanter eller barrot.

Plant sånn:

Grav hull midt i 60cm'en den planteavstand som er anbefalt for dine planter.

Vann hullet.

Sett planten ned i hullet og fyll jord rundt og trykk godt til, men ikke så det blir helt hardt.

Legg på barkduk og bark (dette burde dere virkelig investere i).

Vær flink å vanne de neste dagene.

Vil du være veldig flink, så kjøper du kugjødeslkompost og legger ned i plantehullet før vanning - da får plantene litt ekstra spirit til å begynne med.

Det tar ikke så veldig lang tid før planterøttene strekker seg utover bedbredden på 60 cm, så den bredden har kun betydning ved eventuell plenklipping, og ved (som nevnt) ugress/gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hohoi
Han sa at hvis jeg skulle plante der hvor det allerede var plen fra før, så kunne jeg bare grave ett hull til hver hekkplante som var stort nok til at rotklumpen fra potten planten kom i gikk nedi evt. at en barrotsplante fikk spredd ut røttene sine og deretter fylle på med god jord og vanne godt.

Det tilrådes absolutt å grave opp gresstorva fra plantefeltet. Torva trenger ikke å fjernes - det holder at den snus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for god forklaring, hohoi!

Ja, det må jeg si meg enig i, nå skjønte jeg mye mer!

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hohoi
Ja, det må jeg si meg enig i, nå skjønte jeg mye mer!

:smilyblomst:

Hei :)

Jeg så du var litt ute å "kjøre", så jeg registrerte meg kun for å svare deg. Ikke alle jeg hadde gjort det for, men du er så hyggelig.

Ikke glem barkduk og bark da, selv om det fordyrer litt. Er plantene veldig små, så legger du på barkduken før du planter. Skjær bare et kryss i duken som brettes til side når du setter ned planten og legges fint tilbake når planten er på plass.

Etter at du har plantet skjærer du planten nesten helt ned - 5 cm over bakken er ok. hvis du ikke skjærer blir plantene bare lange og strantete - og ikke noe fine i det hele tatt. Jeg bruker å skjære hardt de tre første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg så du var litt ute å "kjøre", så jeg registrerte meg kun for å svare deg.  Ikke alle jeg hadde gjort det for, men du er så hyggelig.

Ikke glem barkduk og bark da, selv om det fordyrer litt.  Er plantene veldig små, så legger du på barkduken før du planter.  Skjær bare et kryss i duken som brettes til side når du setter ned planten og legges fint tilbake når planten er på plass.

Etter at du har plantet skjærer du planten nesten helt ned - 5 cm over bakken er ok.  hvis du ikke skjærer blir plantene bare lange og strantete - og ikke noe fine i det hele tatt.  Jeg bruker å skjære hardt de tre første årene.

Oj, så hyggelig av deg! :-D

Tusen takk for mange gode råd. Denne tråden skal printes ut og finleses. Jeg var nok ute å kjøre ja, det innrømmer jeg glatt, er ingen hageekspert :ler: Ble også forvirret når jeg spurte folk som en skulle tro hadde litt greie på det- for eksempel naboen som har maken hekk- og fikk mange rare svar.

En ting til... Det ser ut som vi blir litt forsinket med planene våre, det blir ihvertfall noen uker til vi får begynt, kanskje så lenge som til sommerferien. Da begynner det å bli litt sent å plante hekk kanskje, eller spiller det ingen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hohoi
Da begynner det å bli litt sent å plante hekk kanskje, eller spiller det ingen rolle?

Neida det spiller ingen rolle så lenge du ikke forsøker å plante når det er frost, for det blir litt mye jobb :ler:

Hvis du spør flere om det får du nok hundre svar, og alle er helt uenige i det jeg skriver. Noen vil nok kanskje også gi deg dato og klokkeslett for når det er for sent å plante.

Det eneste er hvis du kjøper barrotplanter (10 planter i bunt uten jord på røttene) - da må du få dem i jord. Du kan godt plante dem i potter mens de venter på å bli plantet i bakken. Men skal du ha barrotplanter (er billigst) må du forte deg, for de har dem vel bare lov å selge et par uker til.

Hvis du lurer på når du skal beskjære busker, så bruker jeg å skjære om høsten etter at løvet er raket vekk - da går all kraften i planten ned i roten og ligger der og koser seg gjennom vinteren. Ellers kan du skjære hele året, det eneste som skjer er at det kan hindre blomstring samme år på de plantene som danner blomterbabyene året i forveien.

Mange er helt koko når det gjelder når du skal gjøre hva i hagen. Lukk øra for dem. Tenk på naturen - et tre dør ikke om det brekker en kvist når som helst på året, hvorfor skal det da være til skade for trær og busker i hagen å bli beskjært utenom den datoen hagefolkene mener? I begynnelsen spurte jeg mange folk, og alle sa forskjellig og meste parten var helt feil. Nå hører jeg ikke på en sjel.

Kjøp deg et par gode hagebøker. I tillegg kan sortslista være å anbefale hvis dere skal plante mye. En annen bok jeg har hatt mye hjelp av er ' Hagens problemløser' - den forklarer deg hvordan du skal gjøre alt du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til... Det ser ut som vi blir litt forsinket med planene våre, det blir ihvertfall noen uker til vi får begynt, kanskje så lenge som til sommerferien. Da begynner det å bli litt sent å plante hekk kanskje, eller spiller det ingen rolle?

Det eneste er hvis du kjøper barrotplanter (10 planter i bunt uten jord på røttene) - da må du få dem i jord.  Du kan godt plante dem i potter mens de venter på å bli plantet i bakken.  Men skal du ha barrotplanter (er billigst) må du forte deg, for de har dem vel bare lov å selge et par uker til.

Da kan jeg få lov å komme med et lite tips! Oasen har karplanter som er finere, større og billigere enn f.eks. Plantasjens barrotsplanter. De jeg har kikket spesielt etter er blankmispel og lind siden jeg har planer om å plante begge deler i sommer. Lindehekken er for øvrig på vei ned i jorden, men uten duk og bark siden jeg rett og slett synes bark er grusomt stygt. Nå skal jeg bare ha 14 meter hekk da, så jeg ser ikke på det som noe stort problem å fjerne gress og ugress til hekken blir stor nok (Lindehekk blir så tett nederst at det etter hvert ikke er noe særlig som vokser under den) og jeg hadde sikkert sett nytteverdien hvis jeg skulle plante 40 - 50 meter eller mer.

Skal dere likevel plante sent, kan dere jo like gjerne vente litt ekstra. De fleste hagesentre har halv pris på det meste av slike ting fra slutten av juli og skal man ha en del meter, kan det jo være mye å spare!

Ellers har jeg "haget" en del i mindre skala tidligere og jeg er fullstendig enig med hohoi i at det finnes like mange meninger som det finnes gartnere og at man kommer langt med sunn fornuft.

(Selv dropper jeg f.eks. å klippe hekken helt ned nå første året slik det gjerne anbefales. Lind kommer uansett med så mange sideskudd at det ikke er noe problem å få hekken tett nok i bunnen. I stedet skal jeg ta en runde tidlig neste vår og ta evt. skudd jeg ser er fullstendig på villspor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hohoi
Da kan jeg få lov å komme med et lite tips! Oasen har karplanter som er finere, større og billigere enn f.eks. Plantasjens barrotsplanter. De jeg har kikket spesielt etter er blankmispel og lind siden jeg har planer om å plante begge deler i sommer.
Får man karplanter billigere enn barrotplanter, bør man utvilsomt kjøpe karplantene. Barrotplanter på Plantasjon hadde jeg ikke kjøpt uansett - der kan det være så ymse med stell, og plantene kan godt ha stått uten vann en stund. Tørker røttene på barrotplanter ut er løpet kjørt.

Jeg har kjøpt barrotplanter en gang, men det var hos et lite lokalt gartneri - ellers har jeg alltid kjøpt karplanter (og det har blitt noen hundre i denne hagen gjennom årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hohoi
(Selv dropper jeg f.eks. å klippe hekken helt ned nå første året slik det gjerne anbefales. Lind kommer uansett med så mange sideskudd at det ikke er noe problem å få hekken tett nok i bunnen. I stedet skal jeg ta en runde tidlig neste vår og ta evt. skudd jeg ser er fullstendig på villspor).

Kom på nå i etterkant av forrige innlegg at naboen her har lindehekk. De har beskjæringsfobi, men hekken måtte til pers for noen år siden fordi de ikke hadde beskjært den ved planting. Den ble rett og slett stygg fordi den var så glissen nederst og tett oppover. De gikk løs på den med motorsag, og nå er den fin og tett.

Jeg så bilde av en portal i en lindehekk en gang. Grener i hekken var skjært vekk så det dannet seg en bue - nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på nå i etterkant av forrige innlegg at naboen her har lindehekk.  De har beskjæringsfobi, men hekken måtte til pers for noen år siden fordi de ikke hadde beskjært den ved planting.  Den ble rett og slett stygg fordi den var så glissen nederst og tett oppover.  De gikk løs på den med motorsag, og nå er den fin og tett.

Å slippe den avgårde helt på egenhånd i årevis er ikke bra, men å ta den tidlig året etter planting har jeg ved selvsyn sett at fungerer fint. Plantene jeg har kjøpt, har dessuten allerede veldig mange skudd fra bunnen, så jeg tror det går bra! ;)

Siden vi først er i gang, hohoi, så kan du kanskje hjelpe meg litt i valgets kval m.h.t. hva jeg skal plante som hekk på to sider av en uteplass. Har vurdert lind, blankmispel og svartsurbær, men jeg klarer altså ikke bestemme meg... Kan hende skal det være noe helt annet. Sone H4/H5, god matjord i 50 - 60 cm. dybde, noe utsatt for vind.

Ellers er jeg fullstendig enig med deg ang. barrotsplantene på Plantasjen; de lindeplantene de hadde i "5-pack" var noen skikkelig stakkarslige "veipisker" omtrent uten et eneste sideskudd. Dyre var de også! I det hele tatt ser veldig mye av det de har rimelig slitent ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...