Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2007 #21 Skrevet 7. mai 2007 Misbruk er vel strengt tatt ikke planlagt? Men som i svært mange andre land er tilgjengeligheten på legemidler større enn i norge. Her fjernes jo f.eks absolutt alle helsekostprodukter som kan ha eller har en viss effekt. Den underliggende kritikken kan vel rettes mot det utvidede overformynderiet som lever i beste velgående her til lands. Retten til å gjøre egne selvstendige valg er innskrenket og den personlige friheten er radikalt redusert i forhold til andre land. Men det er en annen debatt
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2007 #23 Skrevet 7. mai 2007 Tråden er ryddet ihht reglene. m@msen, moderator ← Det er fint med begrensing av informasjon. Et godt eksempel på overformynderi der autoritære sensurerer "skadelig" informasjon. Heia Norge!
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2007 #24 Skrevet 7. mai 2007 Det er tillatt for privatpersoner å importere legemidler til eget bruk via internett, fra land innenfor EØS-området, så lenge legemidlet er vanlig i handelen i det aktuelle landet, og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. http://www.fremover.no/debatt/apropos/article2658923.ece
Gjest vimselot Skrevet 7. mai 2007 #25 Skrevet 7. mai 2007 Ville aldri turt å bestille medisiner på nett. Du vet ikke om du får rett type (stod jo i linken, men var det første jeg tenkte), og kan fort bli avhengig av piller hvis de er vanedannende.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2007 #26 Skrevet 7. mai 2007 Så du er redd for avhengighet?Du frykter altså at du ikke er i stand til å styre ditt eget eget forbruk og på det grunnlaget skal andre ta den avgjørelsen for deg? syns du det er riktig da? Dette er liksom det typiske og kan overføres til mange andre områder også, der en i praksis ikke har reel valg angående egen person. Greit nok at en risikerer at det ikke ekte varer, men da tar vel selskapet bort grunnlaget for inntjening etterhvert.
Gjest =tentacle= Skrevet 7. mai 2007 #27 Skrevet 7. mai 2007 Misbruk er vel strengt tatt ikke planlagt?← Jo, medisinbruk for å fremkalle rus er misbruk, og planlagt. For den smertestillende effekten av normale doser, er tilgjengeligheten i Norge bedre fra det lokale apotek enn ved å bestille ting fra en annen kant av Europa.
Gjest vimselot Skrevet 7. mai 2007 #28 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Så du er redd for avhengighet?Du frykter altså at du ikke er i stand til å styre ditt eget eget forbruk og på det grunnlaget skal andre ta den avgjørelsen for deg? syns du det er riktig da? Dette er liksom det typiske og kan overføres til mange andre områder også, der en i praksis ikke har reel valg angående egen person. Greit nok at en risikerer at det ikke ekte varer, men da tar vel selskapet bort grunnlaget for inntjening etterhvert. ← Sikter du til meg og mitt innlegg? Det er helt greit, men jeg kjenner noen som er blitt avhengige av sterke medisiner og det burde ikke være fremmed for noen at man kan bli avhengig? De avhengige styrer sitt eget forbruk på den måten at de kjøper illegalt det de ikke får av legen. Jeg gidder ikke diskutere legalisering av alt som er reseptbelagt osv. i denne tråden. Sa bare min mening, og jeg ville aldri tatt i mot en pille jeg ikke visste hva var. Så det er greit at selskapet mister inntjeningsgrunnlaget, når så og så mange har fått feil medisiner? Jeg tror du er smart nok til å skjønne, at de bare kan operere under ett annet selskap og nettside og fortsette som før. Endret 7. mai 2007 av vimselot
Gjest _Leela_ Skrevet 7. mai 2007 #29 Skrevet 7. mai 2007 Noen kur mot forkjølelse eksisterer desverre ikke, ikke her eller i noe annet land, her er det nok placedo som er gjeldende. ← Var nok ingen mirakelkur mot forkjølelse, men som nevnt i et innlegg lengere ned en kombinasjon av smertestillende, febernedsettende og ting som åpner tett nese og demper hoste. I tillegg så var det nok noe mildt beroligende i den slik at man lettere fikk sove. Og mangel på søvn er noe jeg sliter med under en skikkelig forkjølelse. Helt enig. Men skal aldri undervurdere placebo, virker jo faktisk 30% av gangene. Virker litt som om det ikke er foreskrevet av en lege så virker det helt sikkert altså Kan ikke forstå hvorfor folk heller vil stole på medisiner fra nettet eller utenlandet i stede for å gå til legen og kontrolerte medisiner. ← Og jeg stoler ikke heller på medisiner fra nettet eller utlandet enn leger og kontrollerte medisiner, men jeg bodde og arbeidet i utlandet og da jeg var syk brukte jeg leger og apotek der nede og fikk anbefalt medisiner av de. Nå i ettertid har jeg ingen planer om å importere medisiner fra utlandet. Jeg regner med at jeg får det jeg har behov for på apotek og av leger her.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2007 #30 Skrevet 14. mai 2007 Svar på det opprinnelige spørsmålet: Ja, man kan få kjøpt Paralgin forte uten resept i Spania. Men det heter Perduretas Codeina der. Det er ikke EU som er strenge, det er Norge! I mange EU land får man kjøpt kodeinholdige tabletter uten resept, bl.a i England og Danmark. I Spania får man også kjøpt Somadril uten resept. Heter Relaxibys der. Sovepillene Imovane og Stilnoct får man også uten resept i Spania.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2007 #31 Skrevet 15. mai 2007 Det finnes kombinasjonspreparater som fungerer som hestekur på forkjølelse og inneholder det som er nevnt over. Min søster som er lege fant disse tabletttene hos meg og sa det var store doser febernedsettende, smertestillende og slimhinneavsvellende (el.l?) og kommenterte at "tar man en av de renner man nok ikke av nesen eller har feber, nei!"
Isadora Skrevet 16. mai 2007 #32 Skrevet 16. mai 2007 Har slektninger som bor i spania ja - og der får man som sagt paralgin forte uten resept. Sånn som jeg har forstått det så er somadril nå på respet der nede også - har vært det de siste 2-3 årene.
Gjest Camilla Skrevet 7. mars 2013 #33 Skrevet 7. mars 2013 nettopp kommet ny lov i Spania, man får ikke kjøpt uten resept!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå