Salute Skrevet 2. mai 2007 #1 Del Skrevet 2. mai 2007 Hva koster det egentlig å ta MC lappen i dag hvis man har førerkort klasse B fra før? Jeg har erfaring med scooter, men ikke gir moped fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bhrsrk Skrevet 2. mai 2007 #2 Del Skrevet 2. mai 2007 Du bør regne med å bruke ca 20k for lappen, og kanskje ennå litt mer dersom du ikke står på første forsøk. Prisen har økt de siste årene pga omlegging i opplæringen, men alt tyder på at motorsykkelopplæringen nå er veldig god, og du vil antageligvis dra nytte av det når du kjører bil også. Dersom du bruker mindre enn 20k får du mer bensinpenger til overs. Når man tar MC-lappen er det for å kjøre motorsykkel, og da trenger man kjøreutstyr. Det koster minst 5000, men mer sannsynlig opp mot 15000 dersom du ikke går for billigste pakkene. Når du skal ha motorsykkel koster den selvsagt en del, og forsikring er ofte høyere enn på bil (dobbelt så dyrt i mitt tilfelle). Men det er verdt pengene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DyneTryne Skrevet 2. mai 2007 #3 Del Skrevet 2. mai 2007 Bare ikke drit deg på vikeplikt når det er 10 m igjen av oppkjøringa! Det gjorde kompisen min, har aldri sett noen så mugne før. Men skjønner det godt da, han har jo kjørt bil i 5 år, også går det galt på den enkleste sak av verden! Så pass på guds skyld på vikeplikt :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bhrsrk Skrevet 2. mai 2007 #4 Del Skrevet 2. mai 2007 Om du først skal drite deg ut på vikeplikt vil jeg anbefale å gjøre det på oppkjøringa. Da har du tross alt noen bakpå som kan stanse sykkelen så du unngår å smøres utover panseret på nærmeste bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DyneTryne Skrevet 2. mai 2007 #5 Del Skrevet 2. mai 2007 Eller på kjøretimene kanskje? Surt å dumme seg på en regel en har kunnet siden en kjørte bil første gang mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salute Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Nå har jeg heldigvis kjøreutstyr fra før. Jeg kjørte ganske mye scooter før så jeg invisterte litt. Nå tviler jeg på at jeg tar lappen i år. Jeg bare lekte litt med tanken. Hvis jeg skal ha meg MC så skal det ikke være dyre greiene. Skal ha en til maks 30-40.000 og ikke noe R sykkel. Kanskje en Streetfighter, Crosser eller noe som man sitter normalt på. Lettsykkel også, men hvis jeg skal utenbys er det en fordel med litt ekstra kubikk vil jeg tro. Kanskje mellomklasse er greit da? Jeg skal ikke ha kasko forsikring på den. Problemet er at jeg er så låst med studiene mine at jeg har ikke noe tid til overs liksom. Jeg skal kanskje trappe litt ned til høsten og jobbe litt, så kanskje til neste sommer - hvis jeg ikke flytter til spanie et år da. Har egentlig økonomi til det nå, men ikke tid. Har hørt rykter om at det er sp mye press på oppkjøring at de som ikke har startet opplæring nå, kan måtte vente med oppkjøringen til neste år. Endret 3. mai 2007 av Salute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 6. mai 2007 #7 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg vil anbefale deg å ringe rundt til noen kjøreskoler og høre priser, jeg. Vet ikke hvordan det er nå - men da jeg tok lappen på MC hadde kjøreskolene i distriktet her forskjellige "pakkepriser". Klarte du det innenfor de timene som var i "pakken" ble det ganske "rimelig" - men måtte du over det ble det endel dyrere. Men det var prisforskjeller på pakkene - og det var forskjeller på hva pakkene inneholdt, så det var penger å spare på å ringe rundt... Jeg var veldig heldig - for jeg vanket i et MC miljø - og hadde tilgang til øvelseskjøring hele tiden, så jeg slapp unna med få timer... Vet heller ikke hvor mye utstyr du må ha nå... Vi trang bare hjelm og hansker, tror jeg.....(?). Jeg hadde sikkerhetsutstyr fra før av, så det tenkte jeg vel ikke så mye på....kunne aldri tenkt meg å kjørt i olabukse...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå