Gå til innhold

Noen tips til fargevalg i stue?


Lillje

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat kjøpt oss et hus. Vi har lyst til å male om fargen i stua som fortiden er rosa. Jeg har tenkte litt på å male den om til en lys farge nesten hvit.

Tenkte jeg skulle høre med dere som har lyse stuer hvilken farge dere har valgt, og om dere er fornøyde. Jeg har lyst på en som går litt over i sandfarge.

Midt i stua så har vi en stor oppmurt peis. Som vi gjerne vil at skal synes, siden den er så fin. Derfor vil vi ikke ha en alt for blass farge. Stuen ligger forøvrig slik til at vi får solen inn hele dagen og ettermiddagen.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi har en farge som heter romantik. Den er kremhvit. Den ser lysere ut på veggene i stua vår enn i fargekartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal male stue snart.

da blir det jotuns lys provence 1171

Den er hvit med litt gult i... Ser kjempelekker ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du ønsker noe sandfarget bør du prøve "Caffe Latte", gjerne med detaler i "Mokka". Høres mest ut som en kaffebar men det blir kjempefint særlig hvis du har detaler (bilder etc.) i mørke farger.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten

Caffe latte er fin og vam - hadde den i forrige leiligheten min. Nå har jeg imidlertid malt med magnolia og er kjempefornøyd med den også!

Alle disse lyse fargene opptrer imidlertid utrolig forskjellig fra rom til rom avhengig av lysforhold, romstørrelse, møblering m.m. Et godt tips er å kjøpe små prøvebokser med forskjellige farger og så prøvemale litt for å se hva som blir finest hos deg

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt sans for gult.

Gult......på følgende måte:

Tenk deg fargen på en appelsin. Så tilføyer du litt varme til denne fargen.....og velger den.

Grunn med denne. Så snører du guazebind på malingsrullen, og oppå grunnfargen, maler du med en farge som er en eller to oktaver mørkere. (hvis man kan bruke oktaver om farger, da) Effekten når det maler med guazebind er en slags spraglete affære, og det er ikke så veldig anmasende.....ganske beroligende, faktisk. Den er akkurat passe lys. Det kommer litt an på hvor rustikk stuen din nå en gang er. Men......hvis du maler på denne måten......da er det et MUST at taklistene males med svart bengallakk......

Første gang jeg uttaler meg her inne om interiør......får jeg det til, eller? :D

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargevalget bør jo stå i stil med resten av innholdet.. Møbler, gardiner osv...

Hvis du har en sofa som du vil beholde, kan det jo lønne seg å male i en farge som passer til den.. ;)

Det kommer også litt an på hvordan lyset er og størrelsen på rommet.. Og ikke minst formen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med Milo.. gult er flott, men jeg har vel kanskje mer sansen for gult uten appelsin :lol: , dessuten er jeg veldig i tvil om jeg noengang kommer til å bruke svart bengalakk på listene mine.

Men dette er vel kanskje ikke tingen hvis man ønsker deg en lys farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe nye gardiner er det en fordel å kjøpe disse først og så velge ut farge utfra noe som passer til gardinene. Lettere å gå den veien enn omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svart bengallakk høres nokså dristig ut.....men det er faktisk ganske tøft.....

og de blir ikke så dominerende som jeg først trodde det skulle bli, da jeg første gang fikk idèen presentert.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok foretrukket en lys hvit/beige farget stue hjemme hos meg selv.

Syntes ideen til Milo hørtes ganske sprek ut, da, og jeg syntes faktisk det hørtes dritkult ut med taklister malt i svart bengalakk, jeg da... Enda jeg er kvinne! :lol: (Den var til Lea)

Lykke til, du kommer sikkert til å bli fornøyd med det du velger!!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelsen til idèen om svart bengallakk på tak- og gulvlistene er faktisk en kvinne. Og hva mere er.....hun er utdannet dekoratør. Men svarte bengallakk-lister bør jo stå i noenlunde ledtog med valg av farge på vegg, ville jeg i min utsøkte beskjedenhet tro....

Bengallakk er jo ikke så dyr......

og listene?

De får du til listepris..... :ler:

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst bør listene stå i stil til det du har av møbler og annet interiør.

For meg, som er hekta på klare farger, så hadde svart bengalakk vært tabu :lol: , men det kan jo likevel være både pent og stilig.

Tviler sterkt på at det hadde paset sammen med mitt hvitbeisede tre-tak..

men for all del..

Til malingsteknikken og fargene du beskrev ville jeg valgt en brunaktig, rustikk farge og spedd på med grove bjelker.. så resten fungerer absolutt for meg. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...