Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er noen ordentlige kakamonser og synes det er herlig å ha et påskudd! På barselbesøk har vi alltid med selv, selvsagt - en barselkvinne skal ikke bake - da jeg selv var barselkvinne ble jeg bestis med Toro og røresammenkakene.

Har vi middagsgjester eller har invitert på kaffe aker jeg - eller kjøper is... Har ikke noe i fryseren - men jeg reagerer på at kakebking skal være gammeldags.

Jeg baker brød også jeg - av og til - det gjør mannen min også...

Ja, visst bruker vi hurtigløsninger, men jeg kan lage brun saus og steke kjøttkaker - jeg tror dette handler om at vi ikke lenger tar oss tid til å lage ting fra bunnen av, enten det er snakk om kaker eller middag. (for vi tror det tar lenger tid...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Guided
Skrevet

Det er forskjell på middagsgjester og uanmeldte gjester. Middagsgjester er planlagt og da blir det ofte noe til dessert, kake eller is eller begge deler. Uanmeldte gjester er like velkomne men de får nøye seg med det som er i huset akkurat da, og noen ganger blir det bare kaffe eller te.

Når jeg er hjemme på bygda og besøker familie og venner så får jeg alltid noe til kaffen, uansett når jeg måtte komme. Der er det bestandig kaker, alle baker der og kaffemat er et must.

Kaker er godt da, men jeg baker bare til spesielle anledninger.

Skrevet

Vi får som regel ikke besøk uten at folk har ringt eller sendt en sms først, så derfor har jeg som regel alltid litt til å forberede et besøk, dvs. lage litt mer til middag, kjøpe inn noe ekstra til frokost, tine noen boller, lage en fruktsalat eller kjøpe litt is. Det kommer jo an på når folk kommer. Det er sjelden vi har kaffe&kake-gjester (mest når svigerfamilien kommer). Venner kommer gjerne på middag, til kvelds eller til frokost.

Skrevet
På barselbesøk har vi alltid med selv, selvsagt - en barselkvinne skal ikke bake - da jeg selv var barselkvinne ble jeg bestis med Toro og røresammenkakene.

Det er dette jeg mener. Jeg er midt i gravidalderen, alle rundt meg føder hele tiden, slik har de siste årene vært. Ingen har servert kaker, hatt med kaker eller forventet å få noe som helst når man går for å titte på barnet.

Er omgangskretsen min helt spesiell?

Liker man å bake er det jo toppers å bake. Liker man det ikke, men gjør det likevel - er det jammen ikke rart en del føler tidsklemma presse på!

Til dere som har bakst i fryseren dere ikke blir kvitt; det er bare å sende det til meg!

Skrevet

Vi har sjelden kaker i huset. Det er ikke alltid vi lager dessert om vi får middagsgjester heller faktisk. Spørs litt hva vi har lyst til å lage, og ingen av oss er dessertmennesker.

Jeg synes det er direkte frekt å forvente oppvartning når man kommer på babybesøk (eller uventet besøk). Vi lager kaffe/te, og har vi ikke noe å servere til, så blir det bare det. Det er sjelden vi får kaker til kaffen når vi er hos venner også.

Heldigvis er det ingen som har forventet noe som helst på babybesøk her i huset. Og heldigvis er det fortsatt noen som kommer på uventet besøk. Det er jo bare hyggelig om folk stikker innom om de likevel er i nabolaget!

De er jo forberedt på at det kanskje ikke passer, så er det ubeleilig med besøk så sier vi jo bare det.

Da vi fikk baby bakte jeg en del biscotti rett før termin. Gikk jo alene hjemme hele dagen, så noe måtte jeg jo drive på med :) Da hadde vi faktisk noe å servere til kaffen når folk kom innom også, og det var jo hyggelig, selv om det ikke var noe must.

Når vi har vært på babybesøk selv har vi gjerne hatt med noe hjemmebakt selv. Hos broren min og kona hans lagde vi 3-retters middag den dagen de kom hjem fra sykehuset med førstemann. Det ble godt mottatt.

Skrevet (endret)
Jeg har aldri opplevd at folk bare kommer uanmeldt (er det virkelig vanlig? Synes faktisk det er uhøflig å bare anta at folk ikke har bedre å ta seg til enn å vente på ditt besøk.). Og siden jeg alltid vet at jeg får besøk tar jeg meg derfor alltid tid til å lage noe jeg kan by på. Vet jeg at besøket blir kort lager jeg selvsagt ikke en treretters middag, men noe enkelt eller noe søtt har de aller fleste alltids tid til.

Våre venner pleier faktisk å si fra at de kommer, men det er rimelig å anta at de noen ganger spiser hjemme (i hvert fall sier de så). Noen ganger kommer de en tur utpå kvelden for å se film, fiske eller spille brettspill. Da serverer vi ingenting, bare evt kaffe, vann/brus/saft og kanskje potetgull eller frukt. I vårt kosthold er rett og slett ikke kaker inkludert som en vane - for å holde meg til trådens tema.

En annen ting er at enkelte av vennene våre er innom flere ganger i uka - hvis vi skulle bakt kake eller servert vafler med rømme og syltetøy hver gang, ville vi blitt småfeite alle mann :) Noen er vesentlig oftere på besøk hos oss enn omvendt, så det ville også blitt ganske skeiv fordeling - og jeg har ikke inntrykk av at kake egentlig er så ettertraktet.

Det samme når jeg skal på besøk, jeg sier fra (er jo rimelig dumt å kaste bort en hundrings og to-tre timer på bussbillett om ikke folk er hjemme), men det varierer veldig hva slags servering jeg får hos forskjellige venner. Er jeg invitert til middag får jeg selvsagt det, er jeg invitert på besøk klokka åtte om kvelden, regner nok folk med at jeg har spist. NOE serveres ofte, f eks frukt, eller man spør om gjesten er sulten, men kake..?

Endret av dront
Skrevet
Det er dette jeg mener. Jeg er midt i gravidalderen, alle rundt meg føder hele tiden, slik har de siste årene vært. Ingen har servert kaker, hatt med kaker eller forventet å få noe som helst når man går for å titte på barnet.

Er omgangskretsen min helt spesiell?

Liker man å bake er det jo toppers å bake. Liker man det ikke, men gjør det likevel - er det jammen ikke rart en del føler tidsklemma presse på!

Til dere som har bakst i fryseren dere ikke blir kvitt; det er bare å sende det til meg!

Jeg har lest i en annen tråd her at det faktisk er uhøflig å forvente oppvartning når man er på barselbesøk, og det kan jeg skjønne. Man er gjerne sliten og forvirret. Da jeg var på besøk hos nybakte foreldre sist, hadde jeg med litt å spise, riktignok ikke hjemmebakt, men i hvert fall nok godt til foreldrene og meg. Dersom folk mot formodning har overskudd til å bake og stå i rett etter fødsel, så er jo det greit også, men jeg synes det er urimelig å forvente full servering i en slik situasjon. Man kan jo tilby seg selv å lage kaffe også, om ikke mannen i huset gjør det.

Skrevet
Jeg også er ganske ensom baker i min omgangskrets, og oppfattes det som gammeldags - tar jeg det faktisk som et kompliment...  :)

Ja, jeg synes ikke det er negativt at man baker :) Så lenge man ikke dåner av forferdelse om man ikke får kake hos andre. Så lenge man liker å bake er det jo bare hyggelig. Jeg gjør også endel "gammeldagse" ting og har det bra med det.

Skrevet

MMMMMM,KAKER!

Jeg baker store kaker, småkaker, gjærdeig og brød, og prøver gjerne en ny oppskrift selv om det ikke er noen spesiell anledning. (www.detsoteliv.no) Sjelden noen av kakene rekker frem til fryseren, men der har jeg jo hjemmelaget is så det gjør ingenting...

Ikke så mange av mine venninder som baker, de har mer en fast oppskrift som er VELDIG vellykka, og så holder de seg til den. Forventer ikke at venner eller familie skal varte opp med kaker om vi er på besøk, bare å få besøk eller dra på besøk er hyggelig nok i seg selv.

Skrevet
Jeg har lest i en annen tråd her at det faktisk er uhøflig å forvente oppvartning når man er på barselbesøk, og det kan jeg skjønne.

Det er jeg selvsagt enig il, likevel leser jeg om MANGE høygravide som baker masse den siste tiden "for det er så kjekt å ha noe å servere når det kommer barselbesøk".

Skrevet
Det er jeg selvsagt enig il, likevel leser jeg om MANGE høygravide som baker masse den siste tiden "for det er så kjekt å ha noe å servere når det kommer barselbesøk".

Hehe, ja... Noen er sikkert mer opptatt av det å kunne servere noe enn andre, selv når man er veldig unnskyldt. Så lenge man har overskudd til det, og glede av å bake, så synes jeg ikke det er noe å stille spørsmålstegn ved, men jeg håper ikke de som faktisk er kake _selv_ på slutten av svangerskapet føler seg som dårlig vertskap om de ikke får bakt :ler:

Gjest *Magica*
Skrevet

Venter vi besøk, pleier jeg å bake enten kaker eller rundstykker. Uanmeldte besøkende får også ofte kaker. Har ikke engang ramla meg inn at det skal være gammeldags! Ikke at det spiller noen rolle, "gammeldags" er positivt ladet for meg. :)

Skrevet

Jeg er en glad baker selv ! Men det kunne ikke ramle meg inn å komme til en barselkvinne og forvente hverken vått eller tørt ! Jeg ville hatt med meg boller, en kanne kaffe og en Cola eller to (nye mammaer er ofte varme og tørste !).

Og det viktigste ved slike besøk er faktisk å hilse på den nye verdensborgeren og de nyslåtte foreldren ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...