Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det morsomme med internett er at man får innblikk i hvordan andre lever.

Jeg leser eksempelvis i tårder om gravidiet/fødsel, at en del er sure fordi babybesøk venter bevertning av kake og kaffe. Eller at mna bruker siste del av permisjonen for å bake.

I tråden om uanmeldt besøk går også dette med bevertning igjen..

Er det virkelig så mange som har som vane å diske opp med kaker støtt og stadig?

I min omganskrets er kaker noe man har til jul, konfirmasjon, bryllup og bursdag.

Ingen forventer noe som helst ved babybesøk, hverken om de er på besøk eller får baesøk. Har man uanmeldte gjester får de kaffe/te, eventuelt åpenr man en pose potetgull hvis man har.

Jeg ante virkelig ikke at kaker var så vanlig i befolkningen mellom 20-40 år. Ikke er jeg særlig hipp eller urban heller. Jeg er glad jeg slipper dette stresset.

(Selv elsker jeg kaker, men hater å bake så det blir lite her i huset også)

Endret av Donpedro
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Her serverer vi heller ikke ofte kaker. Som regel får besøk kaffe, te eller noe annet hvis vi har. Det hender jeg kjøper inn noe kjeks eller småkaker hvis jeg vet jeg får besøk av noen jeg sjelden ser, men ellers er ikke kakeservering noe som skjer ofte.

Skrevet

Har jeg venner på besøk serverer jeg ikke noe, kaffi/te må vel være det eneste. Men om jeg skulle vite at jeg får besøk av foreldre, tanter, besteforeldre eller lignende er det mulig jeg hadde bakt, om ikke annet kjøpt inn noe kjeks eller lignende.

Men jeg liker ta med kake om jeg skal til bursdag til noen på min egen alder, som du sier det er ikke så vanelig med kake, og en bursdagsfest er ofte bare en fest Å ha med en kake da er veldig kjekt, og blir alltid godt mottatt. På lørdag skal vi ha vaffel besøk, men dette er avltalt (og i settingen, vi skal drikke vin spise pizza... men mmm det hadde vært godt med vaffler også)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Nå liker jeg veldig godt å bake, så hos meg får alle som kommer på besøk kaffe/te og kaker. Jeg har alltid kaker i fryseren. Problemet er heller at jeg baker for mye sånn at ikke alt blir spist :ler:

Gjest Frances
Skrevet

Jeg synes nå heller det er frekt å forvente allverdens oppvarting når man kommer for å se en ganske nyfødt unge.

Ingen i min omgangskrets som baker nevneverdig, kun til fødselsdager o.l. Skal jeg servere noe, blir det stort sett noe jeg har i hus, f.eks. sjokolade, nøtter, frukt eller oppskårede grønnsaker.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg er en bakeperson og derfor serveres det litt bakst her da jeg putter rester i fryseren og kan ta fram i travle tider. Bakst kan være så mangt, det kan også inneholde lite fett/sukker og grovt mel. Men jeg kan like godt kun servere te/kaffe/vann/limonade/brus, eller frukt/grønnsaker/rundstykker. Kommer ann på dag, årstid, gjester og egne lyster... ;)

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Gammeldags er jo kos, men venninner med barn forventer ikke kaker når de kommer til meg, nei. Men så er de ganske unge da. Unge i tyveårs alderen. kanskje det har noe med det å gjøre?

Aner ikke jeg.

Jeg forventer ikke kaffe og kaker når jeg kommer på besøk heller, men det er koselig hvis det blir såklart.

Skrevet

Jeg liker å lage mat, men jeg er en dårlig baker. Jeg synes heller ikke det er naturlig å servere kaker (eller forvente å bli servert) til vanlige besøkende. Det eneste er bursdager o.l., da baker jeg noe enkelt. Til folk som stadig kommer innom serverer vi ikke mye - noen ganger kaffe, potetgull eller grønnsaker med dip, kanskje.

Synes det er hyggelig å ta med meg noe når jeg drar på besøk, f eks potetgull eller en kurv med druer. Og greit nok å servere det man evt har i skapet; kjeks eller frukt osv, men absolutt ikke noe jeg forventer. Er heller ikke vant til det hjemmefra - bare besteforeldregenerasjonen (som i mitt tilfelle er mellom 80 og 95 pr i dag) - de serverer kake selv om man har med selv, og om de så må krype inn og ut av kjøkkenet og man føler seg til bryderi :ler:

Gjest Rosin
Skrevet
Jeg ante virkelig ikke at kaker var så vanlig i befolkningen mellom 20-40 år.

Unameldte gjester har vi sjelden. Når vi inviterer gjester baker vi. Har vi middagsbesøk blir kaken ofte inntatt som dessert. Har vi kaffebesøk blir det som regel kake og eller gjærbakst.

Vi er i 20-årene. Så godt som alle våre venner baker når de har invitert besøk.

Skrevet

Vi har alltid dessert eller kake når vi inviterer på middag, eller kaffe for den saks skyld. Liker å kunne by på noe å bite i og dessuten er jeg glad i å bake. :)

Gjest Emera
Skrevet
Vi har alltid dessert eller kake når vi inviterer på middag, eller kaffe for den saks skyld. Liker å kunne by på noe å bite i og dessuten er jeg glad i å bake.  :)

Jeg og!

Skrevet

Men en ting er jo middagsbesøk - da gjør man jo gjerne litt ekstra ut av det; jeg ville nok også både lagd en bedre middag og servert dessert av et eller annet slag da. Men til folk som ikke kommer til middag, bare innom på "andre typer" besøk?

Skrevet

Ja, vi serverer også dessert eller liknende om vi har invitert folk på middag. Tror imidlertid aldri det har hendt at vi har invitert noen på kaffe.

Det er som sagt alle disse andre uformelle settingene jeg unders over at det er kake involvert. Skulle gjerne blitt servert mer kake jeg, altså.

Skrevet

Jeg er en baker! :vinke:

Men- artig tema. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette før, men nå ar jeg summert opp samt undersøkt med mannen, og vi kom til at jeg faktisk er den eneste i vår omgangskrets som serverer hjemmebakst utenom bursdag e.l. Eller-litt feil, svigermor baker også, men ikke min mor.

Jeg bruker vel egentlig enhver selskapelig anledning til å servere kaker eller bakst. Er ikke særlig glad i å lage middag, men syns altså det er gøy å bake, og ikke minst godt å spise.

Skrevet

Jeg baker stadig vekk, i går var det fridag og da ble det litt ferske skoleboller. De som ikke blir spist blir fryst for å ha til uventet besøk. Litt sjokoladekake eller eplekake har jeg alltid liggende. Folk forventer vel ikke kake om de kommer uanmeldt men de fleste ringer litt i forveien og spør om det passer og da rekker jeg å ta opp litt fra fryseren.

Skal man på barselbesøk er vel ikke kaken det viktigste, man skal jo hilse på en ny verdensborger. Er det nære venner baker jeg alltid en stor kake så de kan ha og servere andre gjester som kommer.

Skrevet (endret)

Jeg kan tilføye at jeg kanskje ser på kakeservering (og typisk kaffebesøk) som litt gammeldags og u-urbant (husker en kollega av meg inviterte sambygdinger på studiestedet på kake og kaffe - og serverte kaka på fat med stett - da hun var 19. Jeg gjorde store øyne). Men det er jo ikke noe galt i det, egentlig - jeg liker kake godt :) Så fortsett å bake - bare ikke forvent samme traktering av meg :ler:

Endret av dront
Skrevet
Men til folk som ikke kommer til middag, bare innom på "andre typer" besøk?

Jeg har aldri opplevd at folk bare kommer uanmeldt (er det virkelig vanlig? Synes faktisk det er uhøflig å bare anta at folk ikke har bedre å ta seg til enn å vente på ditt besøk.). Og siden jeg alltid vet at jeg får besøk tar jeg meg derfor alltid tid til å lage noe jeg kan by på. Vet jeg at besøket blir kort lager jeg selvsagt ikke en treretters middag, men noe enkelt eller noe søtt har de aller fleste alltids tid til.

Skrevet
Jeg har aldri opplevd at folk bare kommer uanmeldt (er det virkelig vanlig? Synes faktisk det er uhøflig å bare anta at folk ikke har bedre å ta seg til enn å vente på ditt besøk.).

Vi har stadig vekk venner på besøk. For å se en fotballkamp på tv, drikke noen øl eller levere/hente ting og slå av en prat. Mulig jeg er frekk, men det er svært sjelden de får servert noe som helst. Som regel ringer de i forkant, sånn ca 4-5 minutter. Ikke får vi noe særlig når vi er hos dem heller. Ser vi en film tar ofte alle med seg litt snacks/brus/øl selv.

(Og jeg tror de forstår at vi ikke sitter hjemme og venter på å få besøk og vidce versa)

Skrevet

Hmmm, jeg må virkelig få meg nye venner. Jeg vil også ha kake når jeg kommer på besøk til andre enn farmor (men likevel ikke bake så mye selv altså) :ler:

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg også er ganske ensom baker i min omgangskrets, og oppfattes det som gammeldags - tar jeg det faktisk som et kompliment... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...