liv Skrevet 5. mai 2007 #61 Skrevet 5. mai 2007 nei du har en som skal læreå bli lærer og så har du læreren hans i baksete igjen...
Gjest Emeldina Skrevet 5. mai 2007 #62 Skrevet 5. mai 2007 Jeg betaler alt selv. Jeg blir 22 i år, så jeg er litt sent ute. Det angrer jeg litt på nå, siden jeg har måttet holde ut 4 timer med trafikalt grunnkurs sammen med en haug med hormonfylte 15åringer. Det koster forøvrig 1750kr for å sitte og høre om hvorfor man bør bruke bilbelte og ikke kjøre for fort.. ← Kjenner igjen det der med hormonfylte 15-åringer på trafikalt grunnkurs.. Jeg holder også på å ta lappen nå, og er senere ute enn deg.. Blir 24 i år. Det grunnkurset er noe av det kjedeligste jeg har vært med på! Ingen av fjortisene turte å åpne munnen engang, så det ble for det meste en dialog mellom meg og læreren. Det verste av alt var at han skulle være så inni granskauen morsom hele tiden, for å få fjortisene til å le, og jeg holdt på å bli sprø! Ellers synes jeg grunnkurset er litt unødvendig, eller i alle fall deler av det. De kunne fint klart å presse sammen pensum over færre antall timer. Det eneste jeg føler var viktig var førstehjelpskurset; alt det andre visste jeg fra før.
Kykkelikokos Skrevet 5. mai 2007 #63 Skrevet 5. mai 2007 Det førstehjelpskurset var jo en vits. Vi lærte hvordan vi skulle ta av moped/motorsykkel hjelm uten å skade nakken til personen med hjelmen, og så lærte vi hvor varselstrekanten var og hvordan vi skulle slå på nødblinken Kjenner meg igjen i det med kjørelæreren som prøvde å være morsom.
Gjest DyneTryne Skrevet 5. mai 2007 #64 Skrevet 5. mai 2007 Jeg lærte på førstehjelpkurset at det er ikke noe morsomt å være levende demonstrasjonsdukke når en 32 år gammel russisk dame skal snu deg rundt sideliggende og smekker deg på rumpa istedenfor å flytte normalt
Rosalie Skrevet 5. mai 2007 #65 Skrevet 5. mai 2007 Og noen av oss slapp unna det tullet, da de tok lappen for hundre år siden, minst!
Aurela Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #66 Skrevet 5. mai 2007 Det førstehjelpskurset var jo en vits. Vi lærte hvordan vi skulle ta av moped/motorsykkel hjelm uten å skade nakken til personen med hjelmen, og så lærte vi hvor varselstrekanten var og hvordan vi skulle slå på nødblinken ← Det vi lært anngående dette er IKKE ta av hjelmen.. Det kan være hodeskader og at hjelmen er det eneste som holder alt sammen og på plass.. Jeg bor i et område med mange kjøreskoler og trafikalt grunnkurs varierer veldig. Der jeg tok det lærte jeg en del, selvom mye var unyttig. Syntes det er smark og ha en slik gjennomgang før man sender 16-åringer ut i trafikken. Men enig på at det kunne mye kortere!!
Kykkelikokos Skrevet 5. mai 2007 #67 Skrevet 5. mai 2007 Kjørelæreren sa at det bare var tull det at hjemlem var eneste som holdt hjelmen på plass. Han mente at hvis hodet var knust, så ville ikke hjelmen vært hel. Ja, det er smart å ha slikt før man sender 16 åringer ut i trafikken, men det burde vært en øvre aldersgrense.
Gjest -Monica- Skrevet 5. mai 2007 #68 Skrevet 5. mai 2007 Jeg vil bare skyte inn en liten ting; ett førerkort er ingen menneskerett. Det koster det som det koster. Tenk timepris på en taxitur kontra en kjøretime, det er dyrere å ta taxi! Og der får du ingen læring, ingenting tilbake.. En kjøreskole har masseutgifter som skal betales, så det koster det som det må koste. Ett førerkort og bil er ett luksus, en utdanning..
Gjenglemt sykkellås Skrevet 5. mai 2007 #69 Skrevet 5. mai 2007 Jeg vil bare skyte inn en liten ting; ett førerkort er ingen menneskerett. Det koster det som det koster. Tenk timepris på en taxitur kontra en kjøretime, det er dyrere å ta taxi! Og der får du ingen læring, ingenting tilbake.. En kjøreskole har masseutgifter som skal betales, så det koster det som det må koste. Ett førerkort og bil er ett luksus, en utdanning.. ← ..Som bare de med penger skal ha glede av?
Gjest -Monica- Skrevet 5. mai 2007 #70 Skrevet 5. mai 2007 De som ikke har penger, vil jo ikke ha penger til ett førerkort. Da må de skaffe de pengene på en eller annen måte. Men ingen kan forvente å få førerkort, det er ikke en utdannelse på linje med grunnskolen..
Kykkelikokos Skrevet 5. mai 2007 #71 Skrevet 5. mai 2007 Åh, sier du det? Skaffe seg på en eller annen måte? Hvordan da? Selge seg selv på gata? Ingen kan forvente å få førerkort nei, men det betyr ikke at det bør være dyrest mulig.
Gjest -Monica- Skrevet 5. mai 2007 #72 Skrevet 5. mai 2007 Det er da ikke dyrest mulig! Hvis du trekker fra lønn til trafikklæreren, lønn til kontordame, husleie, bensin, forsikringer, reprasjoner på bilen, alt mulig annet til bilen mm så er det vel ikke så himla dyrt? Har man ikke penger, så har man ikke penger. Da må man spare penger! Noen bruker lite penger fordi de lærer raskt eller får bra opplæring hjemme, andre må belage seg på å bruke mer penger. Men det er uansett ingen som har krav på førerkort.. Og fordeler du pengene du har brukt på å ta lappen over alle dagene du kan bruke det, så er det en liten pris å betale. Å skaffe seg penger er vel å få seg en jobb og tjene penger til deg, det er vel ingen som har bedt deg selge kroppen din for å få ett førerkort??
Rosalie Skrevet 5. mai 2007 #73 Skrevet 5. mai 2007 Men kjære vene, -Monica-, det er da ingen er i tråden som mener at det offentlige skal sponse seg med lappen. Men at å ta lappen er dyrt, det er det ikke tvil om. Og det har det stort sett alltid vært. Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har kommet inn i denne debatten i det hele tatt.
Gjest Tweek Skrevet 5. mai 2007 #74 Skrevet 5. mai 2007 Jeg vil bare skyte inn en liten ting; ett førerkort er ingen menneskerett. Det koster det som det koster. Tenk timepris på en taxitur kontra en kjøretime, det er dyrere å ta taxi! Og der får du ingen læring, ingenting tilbake.. En kjøreskole har masseutgifter som skal betales, så det koster det som det må koste. Ett førerkort og bil er ett luksus, en utdanning.. ← HVa er det med dette angripende vesen du har monica? Det er jo ingen her som har sagt at førerkort er en menneskerett, men dyrt er det. Vi alle vet at kjørelærerne må betale sekretæren, avgifter osv-osv og derfor koster det mer for oss. Men teit dra taxi inn i dette, det har jo ikke noe med saken å gjøre engang.. De som ikke har penger, vil jo ikke ha penger til ett førerkort. Da må de skaffe de pengene på en eller annen måte. Men ingen kan forvente å få førerkort, det er ikke en utdannelse på linje med grunnskolen.. ← Jeg hadde faktisk bilteori som valgfag på skolen... Men det er helt feil av deg å si at de som ikke har penger ikke vil ha lappen. Tenkt på studentene som vil ta lappen, men ikke får jobb? Vil ikke de ha lappen fordi de ikke har penger til det?
Gjest Orinoco Skrevet 6. mai 2007 #75 Skrevet 6. mai 2007 Herregud! Hvorfor vet ikke jeg dette.. Da skulle jeg nok bo der midlertidig ettersom jeg jobber med kosle når og hvor jeg vil! Men er dette like gjeldende som en utlært en? ← Like gjeldende som en utlært en, men du må regne med å bruke mye lengre tid. Og så vil de helst ha elever som aldri har kjørt før.
Kykkelikokos Skrevet 6. mai 2007 #76 Skrevet 6. mai 2007 Det er da ikke dyrest mulig! Hvis du trekker fra lønn til trafikklæreren, lønn til kontordame, husleie, bensin, forsikringer, reprasjoner på bilen, alt mulig annet til bilen mm så er det vel ikke så himla dyrt? Har man ikke penger, så har man ikke penger. Da må man spare penger! Noen bruker lite penger fordi de lærer raskt eller får bra opplæring hjemme, andre må belage seg på å bruke mer penger. Men det er uansett ingen som har krav på førerkort.. Og fordeler du pengene du har brukt på å ta lappen over alle dagene du kan bruke det, så er det en liten pris å betale. Å skaffe seg penger er vel å få seg en jobb og tjene penger til deg, det er vel ingen som har bedt deg selge kroppen din for å få ett førerkort?? ← Og poenget ditt er..?
Gjest Tweek Skrevet 6. mai 2007 #77 Skrevet 6. mai 2007 Like gjeldende som en utlært en, men du må regne med å bruke mye lengre tid. Og så vil de helst ha elever som aldri har kjørt før. ← Jeg hadde ikke kjørt for utenom småturer på et lite tettsted for sånn 2 år siden. Og det stedet hadde ikke rundkjøring eller trafikklys. Men nå har jeg holdt på siden januar så jeg hadde nok klart å holdt på lenge. Værtfall når jeg visste at det var nærmest gratis
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå