Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg sparer masse biler ved å ikke kjøre privat :ler:

:grine:

Hehe. Jeg tenker litt slik jeg også. Vi kjøpte oss nettopp ny bil. Er litt redd for å kjøre med den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har spart i aksjefond til ungen min, så kan h*n velge om de skal brukes til lappen om et års tid.

Nei, jeg har spart litt utenom også, så jeg regner med at jeg kommer til å sponse en del.

Skrevet (endret)

Jeg betalte alt selv og det gikk kjempefint. jobbet siste år som lærling på den tiden og tjente helt greit..hadde jo ikke andre ting å bruke pengene på da heller. men fysj og fysj så dyrt det er å ta lappen ja :forvirret: glad jeg er ferdig me det :ler: akkuratt hvor mange timer jeg hadde husker jeg ikke, men tror jeg betalte nærmere 23 000 kr totalt. og jeg har hatt lappen i 5 år ca. Ønsker deg lykke til

Endret av linky
Skrevet

Jeg tok lappen da jeg var 25. Tror det kostet 20 000 og da betalte jeg halvparten selv og resten var en gave fra Mamma. Bor i Oslo, men synes det er flott å ha lappen og bil likevel, veldig greit for store handleturer, når man vil ut uten å tenke på når T-banen går osv. Hadde vært et savn om vi ikke hadde bil lenger, helt klart.

Skrevet

Jeg betalte alt selv, men det er leeenge siden og da var det nok ikke like vanlig at foreldre betalte. I alle fall ikke i min omgangskrets.

I dag har nok flere økonomisk mulighet til å sponse barna sine, vi også, og derfor har vi valgt å gjøre dette for våre barn.

Skrevet

Hadde en avtale med mamma og pappa som sa at dersom jeg ikke begynte å røyke skulle de betale lappen. Vinn-vinn situasjon ;)

Skrevet
Hadde en avtale med mamma og pappa som sa at dersom jeg ikke begynte å røyke skulle de betale lappen. Vinn-vinn situasjon ;)

Jeg prøvde meg på den jeg og :) Men mamma sa bare at jeg lot være å røyke for min egen del.. Samme gjaldt karakterer og andre ting jeg prøvde å få belønning for :P

Skrevet

Jeg tok førerkort omtrent da trådstarter ble født og mitt førerkort kostet vel omtrent 20.000 den gangen. Nå brukte jeg en del flere timer enn hva som var vanlig fordi jeg ser bare på ett øye og trengte tid til å øve opp avstandsbedømmelse, se-teknikk ved feltskifte o.l. i tillegg til at jeg ikke var så veldig godt kjent i Oslo hvor jeg altså hadde de fleste av mine kjøretimer. Svinedyrt syntes jeg den gangen, men jeg betalte det meste selv og spinket og sparte.

I dag er jeg sjeleglad for at jeg prioriterte det den gangen, for nå hadde jeg neppe turt å ta kjøretimer i det hele tatt! :ler: Dessuten er selvfølgelig førerkort et "must" når man bor på "bøgda". Det var noen år da jeg bodde svært sentralt at jeg ikke hadde så stort behov for det, men det var veldig kjekt å ha innimellom da også!

Skrevet

Oj, 20 000kr er masse penger, når vi snakker om i 1989.

Skrevet
Oj, 20 000kr er masse penger, når vi snakker om i 1989.

Jepp, det var masse penger! Men, så var det vel ca. 50 kjøretimer, teorikurs, mørkekjøring, glattkjøring og "you-name-it". De fleste klarte seg nok med langt færre timer, så alt i alt var det nok ikke vanlig at et førerkort kostet mer enn 5 - 10.000 den gangen.

Skrevet

Mørkekjøring, ja.. Det finnes ikke lenger. Nå er det mørke..tja. undervisning. Teori.

Skrevet
Betalte alt selv, og tok dermed ikke lappen før jeg var 25.

Kommer fra Oslo, og kjenner mange herfra på 30+ som fremdeles ikke har førerkort.

I byer som har et godt kollektivtilbud, som f.eks. Oslo, er man mindre avhengig av bil enn steder der bussen går annenhver time fram til kl. 22... :sjenert:

Gjest Alou
Skrevet

Jeg tok lappen for 1 mnd. siden :) Foreldrene mine betalte alt for meg fordi de gjorde det da min bror tok lappen for flere år siden. Når alt var inkl. ble den totale summen på 17 000. Jeg hadde ingen ekstra teoritimer, men en del kjøretimer. Tok det ikke i en av de største byene- der er vel prisene større? Nærmeste storby her har ihf. en del andre priser enn i min by.

Skrevet
I byer som har et godt kollektivtilbud, som f.eks. Oslo, er man mindre avhengig av bil enn steder der bussen går annenhver time fram til kl. 22... :sjenert:

Selvfølgelig, men hvis man vet at man en eller annen gang likevel skal ha førerkort, tror jeg det er en stor fordel å ta det så tidlig som mulig. Som 18-åring er man nok langt mer "risikovillig" enn som 25-åring og de jeg kjenner som har tatt førerkort når de har vært 25 - 30, er ofte (Nei, ikke alle!) mer usikre og mindre dyktige sjåfører enn de som tok førerkort tidlig. Sannsynligvis fordi de som tok det tidlig ikke var så redde for å prøve ut og trene opp ferdighetene sine da de begynte å kjøre. Jeg "lekte meg" f.eks. på skogsbilveier på snø og is som 18-åring og syntes bare det var moro. Neppe noe jeg hadde funnet på å begynne med i dag for å si det slik...

Skrevet

ALtså: Jeg tar lappen nå, og er ikke sååå langt unna oppkjøringen. Men hvis du regner med det obligatoriske på ca 13000 kroner, og 480 kroner for hver enkelt kjøretime. (960) for en dobbelttime blir det litt penger. Jeg er glad for at mine foreldre betaler, og tror nok jeg nærmer 30 000 kroner. (men nå er jeg litt treig da)

Skrevet

Jeg er bare en bortskjemt drittunge... :P

Skrevet
Jeg tok lappen for 1 mnd. siden :) Foreldrene mine betalte alt for meg fordi de gjorde det da min bror tok lappen for flere år siden. Når alt var inkl. ble den totale summen på 17 000. Jeg hadde ingen ekstra teoritimer, men en del kjøretimer. Tok det ikke i en av de største byene- der er vel prisene større? Nærmeste storby her har ihf. en del andre priser enn i min by.

Hvor mye kostet det pr. time da?

Skrevet

Holder på og ta lappen nå, har vel brukt en 20000 hvor 12000 av de er det obligatoriske.

Betalt alt, untatt 5000 selv ettersom dette var det broren min fikk sponset når han fikk lappen.

Har bare teoriprøven og oppkjøring igjen nå så. Oppkjøring er da innkludert i de 12000.

Skrevet (endret)
Selvfølgelig, men hvis man vet at man en eller annen gang likevel skal ha førerkort, tror jeg det er en stor fordel å ta det så tidlig som mulig. Som 18-åring er man nok langt mer "risikovillig" enn som 25-åring og de jeg kjenner som har tatt førerkort når de har vært 25 - 30, er ofte (Nei, ikke alle!) mer usikre og mindre dyktige sjåfører enn de som tok førerkort tidlig. Sannsynligvis fordi de som tok det tidlig ikke var så redde for å prøve ut og trene opp ferdighetene sine da de begynte å kjøre. Jeg "lekte meg" f.eks. på skogsbilveier på snø og is som 18-åring og syntes bare det var moro. Neppe noe jeg hadde funnet på å begynne med i dag for å si det slik...

Jeg er veldig enig i at det er en fordel å ta lappen tidlig. Tror også det er mange som kvier seg, og utsetter den etterhvert som tiden går. Så har man planer om å ta lappen en eller annen gang uansett, så ser jeg absolutt fordelene ved å ta den tidlig. :)

Endret av gnask
Skrevet

Jeg har ikke hatt bruk for lappen noe særlig hittil. Jeg pendler frem og tilbake fra Hønefoss til Oslo med buss. Kunne aldri tenkt meg å kjøre bil. Men den dagen jeg eventuelt får barn, så er det kjempegreit å ha lappen. Derfor setter jeg i gang nå, og håper på å bli ferdig snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...